NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Oporavljeni "Pjer"

Izložba: Konkurs za nagradu "Pjer"
Mesto: Galerija na Andrićevom vencu
Organizator: "Večernje novosti"

      Milorad H. Jevtić
      
       Posle nekoliko godina organizacionog i koncepcijskog lutanja Konkurs "Pjer" se vratio na svoje stare proverene staze sa dobrim izgledima da povrati ugled naše najcenjenije smotre karikaturista. Priređena u prikladnoj Galeriji na Andrićevom vencu i praćena veoma dobrim katalogom, ovogodišnja, trideset i treća po redu, izložba je, sa izuzetkom Predraga Koraksića (koji odavno, svojom voljom, ne učestvuje na "Pjeru"), okupila sve naše najznačajnije karikaturiste. Izborom selekcione komisije u galeriji i u katalogu predstavljeno je 116 crteža potpisanih imenima 63 autora.
       Tematski okvir na ovom takmičenju nije određen, ali od samog početka je ustaljeno da učesnici mahom konkurišu svojim crtanim komentarima na aktuelne društveno-političke pojave i događaje sledeći tako i stvaralačko opredeljenje samog velikana čije ime nosi konkurs. Otuda je razumljivo što je najviše pažnje učesnika privukao odnos Srbije i Crne Gore, pa su i dve od tri nagrade (prva i treća) pripale crtanim osvrtima na ovaj državni zaplet. Pobednik Jovan Prokopljević je oba aktera sukoba stavio u međusobno zavisni apsurdni položaj ugrožen pretnjom obostranog sunovrata, a Dušanu Vukojevu žiri je dodelio nagradu za čamac u kome je, u društvu sa Crnogorcem, Vojvođaninom i Albancem, samo Srbijancu stalo da ga održi na nemirnoj vodi. Svojom odlukom žiri je izrazio svoje puno slaganje sa jednim, ipak, spornim autorskim stavom, što je, naravno, pravo konkursnih arbitara, kao što je i naše pravo da im na ovome zamerimo. Da dodamo da ni jednu ni drugu karikaturu ne krase izraženiji likovni kvaliteti, čemu je, inače, Pjer u svojim crtežima poklanjao izuzetnu pažnju. Drugonagrađeni rad Vlade Volaša odlikuje dobar crtež, ali je njegova šala samo jedna od bezbrojnih sličnih varijacija na temu mobilnih telefona. Primer maštovitog otkrića u jednom istraženom motivu, kao što je "večito" pusto ostrvo, nalazimo u crtanom prizoru Miodraga Veličkovića gde brodolomnik stavlja tablu "njanted" sa raspisanom nagradom za svoje hvatanje. S obzirom da podrobniji opis najuspelijih radova traži mnogo prostora, ograničićemo se na navođenje njihovih autora: Stabor, Trifković, Borković, Janošević, Oničin, Perenčević, Todorović, Katić. Nekoliko uspelih karikaturalnih portreta potpisali su Antović i D. Stojanović.
       Opšti je utisak da je kvalitet koji se javlja na karikaturama objavljenim tokom godine na stranicama naše štampe ili prikazanim na drugim medijima iznad ovog viđenog na "Pjeru", što bi moglo da znači da karikaturisti, koji sami biraju i šalju svoje radove, nisu dobri procenitelji njihovih vrednosti.
       Poseban osvrt zaslužuje uvodnik kojim obavezno počinje svaki katalog "Pjera". Ove godine uloga uvodničara pripala je Jovanu Ćirilovu; i on je, kao i mnogi njegovi prethodnici, napisao tridesetak redova uopštenog osvrta na karikaturu kao kreativnu oblast bez neposredne veze sa sadržajem u koji uvodi čitaoca. Glavni razlog ovoj već uobičajenoj pojavi, verovatno je redovna žurba oko štampanja kataloga kada organizator ne stigne da upozna pisca sa sadržajem kome prethodi uvodnik. Organizator stoga mora da se opredeli da li da i dalje objavljuje uvodnik forme radi ili da se potrudi da na vreme obezbedi izložbeni materijal i zamoli pisca za uvodnik koji će u punom smislu biti sastavni deo kataloga.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu