NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Kraj italijanske porodične imperije?

Inače ukupna dugovanja Grupe "Fijat", dakle svih 10 sektora, dosežu frapantnih šest milijardi i 600 miliona evra. Iznos koji jasno govori o najvećoj krizi u torinskoj kompaniji otkad je na njenom kormilu Đovani - Đani Anjeli

      "Fijat" je zatrpan gubicima, teškim preko šest milijardi evra. Prodaja dela "Ferarija" i još nekih sektora biće samo davanje kiseonika na kraći rok. Zato se sve više govori o prodaji sektora automobili, verovatno američkom partneru "Dženeral motorsu". To bi značilo i otklanjanje glavnog razloga za veliku krizu u "Fijatu": zatvorene vlasničke strukture familijarne imperije
       Torinska automobilska kuća "Fijat" već izvesno vreme potresa se iz temelja. To brine sve s obzirom na to da je reč o najmoćnijoj italijanskoj gigant-kompaniji, simbolu apeninskog ekonomskog progresa, pa shodno tome već decenijama vlada mišljenje da "ukoliko 'Fijat' kija, Italija uveliko boluje od upale pluća".
       A da torinski gigant ima težu bolest od kijavice transparentno pokazuju i podaci koji su obelodanjeni u utorak, 14. maja, na Skupštini akcionara.
       Ukupan obim prodaje 10 sektora Fijata u prva tri meseca ove godine je 14 milijardi i 100 miliona evra, što je za četiri odsto manje nego lane u istom periodu. Posebno zabrinjava sektor automobili. "Fijat" auto fakturisao je prodaju od pet milijardi i 993 miliona evra, a to je pad od 11,2 odsto u poređenju sa prva tri meseca lane. Drugim rečima, ukupno je manje prodato 14,9 odsto automobila i to 33,5 odsto na italijanskom i 9,3 odsto na evropskom tržištu.
       Osnovni problem je što silazna putanja prodaje, odnosno proizvodnje "Fijat" automobila datira još iz 1997, da bi krajnje negativan alarmantan trend poprimila 2000. i zadržala ga do današnjeg dana. Tako je prošlogodišnji priznati gubitak u sektoru automobili od 791 milion evra, za samo tri meseca tekuće godine narastao za još 429 miliona evra, kako je saopštio predsednik Skupštine akcionara Paolo Fresko.
       Teška situacija
       Inače ukupna dugovanja Grupe "Fijat", dakle svih 10 sektora, dosežu frapantnih šest milijardi i 600 miliona evra. Iznos koji jasno govori o najvećoj krizi u torinskoj kompaniji otkad je na njenom kormilu Đovani - Đani Anjeli (1943. godine). To je izazvalo veliko nepoverenje prema "Fijatu" i ono se potvrđuje svakog dana na Milanskoj berzi, gde se beleži već hronični pad vrednosti akcija.
       Sve je dobilo još tamniju i negativniju dimenziju kada je lično počasni predsednik i vlasnik "Fijata" Đani Anjeli 8. maja saopštio da odlazi za SAD kako bi se podvrgao terapiji zbog dugogodišnjih problema s prostatom. Naime, početkom maja dve vesti: prva da će "Dženeral motorsu kupiti sektor Fiat automobili (već poseduje 20 odsto akcija) i da je Đani Anjeli teško bolestan, da se gotovo nalazi na samrti, bile su više nego dovoljan razlog da se na budućnost "Fijata" počne gledati s velikom dozom sumnje.
       Uoči samog odlaska za SAD Anjeli je priznao da se njegova poslovna imperija nalazi u veoma teškoj situaciji.
       "Svetska automobilska industrija je, već neko vreme, u krizi. 'Fijat' je možda u najtežoj situaciji, ali ja imam poverenja u upravljački tim koji zna da nađe izlaz i radi na njegovom ostvarenju", rekao je Đani Anjeli, a što je istovremeno značilo da, prvi put za gotovo 60 godina koliko se nalazi na samom vrhu torinskog giganta, neće prisustvovati skupštini akcionara.
       Verovatno je to bio i do detalja isplaniran poslovno-marketinški potez kako bi se javnost uverila da "Fijat", iako je u krizi, ima vrhunski rukovodeći tim koji zna šta radi.
      
       Otuđivanje Feraria
       U skladu s tim predsednik Skupštine akcionara Paolo Fresko u utorak je, moglo bi se reći, s olakšanjem i poslovnom hladnoćom ponovio negativni saldo kompanije iz 2001. i takođe negativne rezultate prvog tromesečja ove godine, da bi brzo i detaljno prešao na planirane poteze koji će se povući u neposrednoj budućnosti, a čiji je osnovni cilj: smanjenje gubitaka i reorganizacija proizvodnog programa.
       Da bi se što pre dobio novac i to značajnija količina, do kraja 2002. godine na Berzi će se naći manji paket akcija "Ferari". Manji,ali kako je objasnio Fresko, vredan paket, jer se od te prodaje očekuje bar milijarda evra. "Menadžment 'Fijata' nadalje planira da "otuđi" i "istorijske sektore": Koman (sredstva i sistemi za proizvodnju), kao i Teksid, sektor metalskih proizvoda. To bi trebalo da obezbedi dodatnih 800 miliona do milijardu evra.
       Predviđene su i značajne promene u proizvodnji automobila, što podrazumeva i reorganizaciju, tačnije ukidanje čak 18 fabrika. Do kraja godine prestaje proizvodnja "maree" i nekada poznate "pande". Ti automobili biće zamenjeni novim malim modelom, koji će se proizvoditi u Poljskoj. U višoj klasi četvorotočkaša "fijat mirafiori" će zauzimati značajnije mesto, dok će nenj large model "multipla" biti redizajniran.
       Kada se sve sumira operacije prodaje dva sektora i dela "Ferarija" biće samo jednokratno uzimanje kiseonika, što, već sada se procenjuje, neće dati celovita i dugotrajna rešenja za duboku krizu u "Fijatu". Naime prema mišljenju ekonomskih stručnjaka, menadžmentski tim "Fijata", nikako da se uhvati u koštac sa osnovnim razlozima do sada neviđene krize u torinskoj kompaniji. Tako se bar mislilo do sada. A glavni razlozi krize su: zatvorena vlasnička struktura italijanske familijarne imperije, što oštro kažnjava globalizacija i drugi razlog teška strategijaka pozicija evropskih proizvođača automobila.
      
       Američki Fiat?
       Postoji više dokaza koji idu u prilog navedenoj tezi o razlozima "Fijatovog" posrnuća. Anjeli, kao vrhunski poznavalac svetskih, privrednih tokova i veliki prijatelj, kako američkih uticajnih političara, bez obzira da li se radi o demokratama ili republikancima, tako i poslovnih ljudi, znao je da "Fijat" mora da se otvori za strani kapital. Odabrao je prvu svetku automobilsku kompaniju "Dženeral motors" i prodao 20 odsto sektora automobili, uz klauzulu da do 2004. američki gigant može da proda te akcije, ali i da kupi nove.
       Ni tada, pre dve godine, ni danas ta mogućnost nije prijala ušima Italijana, naročito zaposlenima u "Fijatu". Zato se prilikom nedavnog objavljivanja vesti da će "Dženeral motors" da kupi "Fijat" automobile odmah oglasio sindikat kompanije insistirajući na garancijama da do toga, ipak, neće doći.
       Prozvanim se osetio lično Đani Anjeli rekavši da "sektor automobili neće biti prodat Amerikancima".
       Međutim, na scenu je odmah stupio Paolo Fresko i u javnost sasuo pregršt negativnih podataka o poslovanju kompanije, što iz ugla radnika ima preciznu predstavu: otkaz. A u poslednjih šest meseci to je već doživelo 6 400 radnika u Torinu, upravo zbog krize u "Fijatu". Zato nije mali broj eksperata koji ocenjuju da menadžment torinske kompanije, zapravo želi da negativne rezultate iskoristi za što lakšu promenu vlasničke strukture, a da istovremeno izbegne okretanje sindikata, odnosno radnika protiv sebe.
       Događaji u moćnom i doskora nedodirljivom "Fijatu" i oko njega imaju za Italijane i dodatnu zastrašujuću dimenziju. Originalni apeninski privredni bum zasnovan je dominantno na porodičnim firmama od malih preko srednjih preduzeća, pa sve do kolosa, poslovne imperije, šeste svetske automobilske kompanije "Fijata". Pravila globalizacije ne priznaju i ne vole porodični, već multinacionalni finansijski saldo. Mogućnost poslovno-kompjuterskog brisanja porodičnih preduzeća sa tržišta sve više plaši Italijane.
      
      
       MARINELA RAŽNATOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu