NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Šta da se radi
U korist dece i budućnosti
 
JASNA POPOVIĆ

Da li su, posle ukidanja dodatka za treće dete i zatvaranja osnovnih škola, sledeća na redu porodilišta?

      Roditelji su prvi i najiskreniji vaspitači svoje dece... mislimo da je prirodno pravo roditelja da učestvuju u upravljanju školom... Država je preširoka kategorija za prepoznavanje razvojnih potreba svake pojedinačne škole, te se zato mnoge ingerencije prebacuju na lokalnu samoupravu ...” (letak Ministarstva za prosvetu i sport RS pridodat majskim uplatnicama za Infostan).
       Obradovani ovako pozitivnom promenom u obrazovnoj politici, više hiljada roditelja beogradskih osnovaca doživeli su surovo otrežnjenje izlaskom Službenog glasnika od 28. juna 2002. u kojem stoji: “Vlada Republike Srbije donosi Odluku o ukidanju osnovne škole “Te i te”, sa sedištem u Beogradu...” i tako devet puta.
       Kako može normalan čovek da pomiri, logički i emotivno, ovako oprečne stavove Ministarstva i vlade? Kako da shvati smisao proklamovane racionalizacije školske mreže kojom se osnovne škole pretvaraju u srednje radi smanjenja pritiska na ove druge, dok u štampi čita da je, posle upravo završenog upisa u srednje škole, u Srbiji preostalo 9 000 slobodnih mesta?! Na njih će naknadno konkurisati 6.000 svršenih osnovaca, dok 3 000 mesta - čak 100 odeljenja po 30 đaka, ili četiri-pet srednjih škola, ostaje prazno, nepopunjeno. Neshvatljivo je da se istovremeno četiri beogradske osnovne škole pretvaraju u srednje. Obrazloženje da se time dugoročno rešava problem pretrpanosti srednjih škola ne stoji jer je demografska oseka stigla do vrata srednjih škola. Teško je pojmiti da se upravo u ovom trenutku, tzv. racionalizacijom, smanjuje broj osnovnih škola, gašenjem ili spajanjem. Time se broj đaka u odeljenju sa dosadašnjih 25 povećava do ili čak preko normativa od 30 koji odavno ne postoji ni u našoj praksi, ni u evropskom standardu koji predviđa odeljenja sa 23-24 deteta.
       O čemu se tu radi? O kratkoročnom rešavanju problema ili o dugoročnom planiranju?
       Ako ova država ne može da finansira mrežu osnovnih škola te ih zato otuđuje i prevodi u srednje kako bi one sutra bile prodate i skinute sa budžeta, ona time upravo seče granu na kojoj sedi. Ona nema ni sopstvenu viziju borbe protiv bele kuge, niti sluša savete sa strane (Unicef, OECD, Svetska banka) koji sugerišu širenje mreže predškolskih ustanova (nema reči o gašenju osnovnih škola!), smanjenje broja učenika u odeljenjima, povećanje broja nastavnih sati u školi uz rasterećenje programa itd. (kako stoji na sajtu Ministarstva). Bela kuga nije razlog za ukidanje škola, ali će ona svakako biti posledica ove nepromišljene odluke. Podatak da je u Srbiji lane napokon rođeno više dece nego prethodne godine izuzetno je važan pokazatelj trenda koji se odlukom o zatvaranju škola ignoriše - svesno ili nesvesno?
       Ako pretpostavimo da je dugoročni cilj Vlade Srbije povećanje a ne smanjenje nataliteta, predlažemo da vlada angažuje međuresornu komisiju koja bi u najkraćem roku preispitala činjenice i kriterijume na bazi kojih su osnovne škole ugašene (oni i njihovi autori javnosti su bili i ostali nepoznati) i, uvereni smo, donela zaključak o neosnovanosti takve odluke, te je poništila.
       Osnovna škola može i mora biti centar ne samo obrazovnog već i vaspitnog procesa u lokalnoj sredini. Uključivanjem lokalne zajednice i roditelja otvorile bi se brojne perspektive unutrašnje racionalizacije, podizanja kvaliteta ne samo nastave već i sadržaja dečijih života, kroz vannastavne aktivnosti, sportska takmičenja, dopunsko obrazovanje, kreativne radionice - što decu odvlači od ulice, delinkvencije, narkomanije. Trenutni nedostatak novca može se nadoknaditi i raznim vrstama samodoprinosa i sufinansiranja nedovoljno rentabilnih školskih objekata, a ne njihovim trajnim otuđivanjem. U najmanju ruku, pre nego što im se škola oduzme, takav predlog mora roditeljima da bude ponuđen.
       Da li su, posle ukidanja dodatka za treće dete i zatvaranja osnovnih škola, sledeća na redu porodilišta?
      
       (Autor je roditelj učenika jedne od ugašenih škola)


Copyright © 2000 NIN - redakcija@nin.co.yu