NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Kako to rade drugi

Kriminal - mafija

      ITALIJA
       Posle nekoliko, od mafije organizovanih, ubistava najviših predstavnika pravosuđa i policije, sredstva borbe protiv mafije dodatno su proširena i pooštrena. Posebnim zakonima iz 1991. i 1992. godine formirana su posebna tela pravosudne i izvršne vlasti kako bi se povećao stepen efikasnosti države u borbi protiv mafije i to: Generalno veće za borbu protiv organizovanog kriminala, Vladina komisija za borbu protiv mafije i Centralni biro kriminalističke policije za borbu protiv mafije.
       Generalno veće za borbu protiv organizovanog kriminala formirano je pri Ministarstvu unutrašnjih poslova Republike Italije i predsedava mu ministar unutrašnjih poslova.
       Vladina komisija za borbu protiv mafije formirana je Zakonom 1992. godine u okviru državnog tužilaštva pri Kasacionom sudu, a sastavljena je od državnog tužioca za organizovani kriminal i 26 sudija (istražnih) specijalizovanih za ovo područje rada.
       Centralni biro kriminalističke policije za borbu protiv mafije (DIA), utemeljen je Zakonom iz 1991. godine i stavljen u službu Ministarstva unutrašnjih poslova u sklopu Odeljenja za očuvanje javne bezbednosti.
       Delatnost ovog biroa mogla bi se sažeti na: sprečavanje mogućeg razvoja organizovanog kriminala, mafijaškog tipa, na osnovu podataka prikupljenih u preventivnoj istrazi; stalno sprovođenje preventivnih istraga i vrednovanje njihovih rezultata; sprovođenje istražnih radnji po nalogu sudske policije (istražnih sudija), koje su više usmerene na razotkrivanje kriminalne delatnosti kriminalnog subjekta (kriminalno udruženje), nego na samo pojedinačno kazneno delo.
       Za ostvarenje ovih zadataka Centralnom birou su na raspolaganju nova i šira pravna ovlašćenja, koje koriste njegovi istraživački timovi: pokretanje istrage o poreklu imovine, zaplena imovine koja je u posedu osobe koja pripada mafiji, izdavanje naloga o pritvoru, simulacije oružja, pranja novca, otkupa predmeta, elektronski nadzor komunikacija, prisluškivanje, provera podataka u bankama, saradnja s tajnim obaveštajnim službama, saradnja sa stručnjacima koji se bave izučavanjem fenomena organizovanog kriminala s finansijskog, privrednog, socijalnog, istorijskog i kulturološkog gledišta.
      
       SAD
       Federalni istražni biro (FBI), u sklopu Američkog ministarstva pravosuđa, organizacija je s najvećom federalnom odgovornošću za sprovođenje federalnih zakona i suzbijanja organizovanog kriminala u SAD, čiji su nosioci različita mafijaška udruženja, pre svega Cosa nostra, ali i druga kriminalna udruženja. Ove zadatke FBI izvršava uz pomoć drugih specijalizovanih agencija za borbu protiv pojedinih vrsta kriminala u Americi, kao što su Drug Enforcment Administration (DEA), specijalizovana za borbu protiv droge, Carinska služba SAD, BUREAU of Alcohol, Tobako and Firearms, a u suzbijanju privrednog kriminala jurisdikcija FBI preklapa se s Tajnom policijom SAD i FINCEN-om.
       Temelj za suzbijanje organizovanog kriminala nalazi se u RICO zakonu (Racketeer Influenced and Corrupt Organizations Statute), ali i drugim, poput Zakona o pranju novca, Zakona o opojnim sredstvima, Zakona o zaštiti svedoka...
       Istrage se temelje na podacima prikupljenim: tajnim posmatranjem, korišćenjem doušnika, prikrivenim istražiteljima, simuliranim otkupom, elektronskim prisluškivanjem,svedočenjem krunskih svedoka i njihovom zaštitom.
       Korišćenjem ovih sredstava i metoda za deset godina, do 1996. otkriveno je i osuđeno na dugogodišnju robiju 27 najvažnijih vođa Koza nostre, 14 bosova i njihovih zamenika, pet consiglier-a i 70 capos-a, što je imalo za posledicu rušenje ili delimično raspadanje pojedinih kriminalnih udruženja u nekim gradovima SAD.
      
       SLOVENIJA
       Pravna osnova za preduzimanje posebnih sredstava i metoda u borbi protiv organizovanog kriminala nalazi se u slovenačkom Zakonu o kaznenom postupku iz 1995. godine i u odredbama Zakona o promenamama i dopunama Zakona o unutrašnjim poslovima. Metode su: tajno sudelovanje (prikriveni istražitelj, tajno posmatranje, praćenje i video-snimanje, simulirani otkup predmeta, kontrola telefonskih razgovora i drugih načina komuniciranja, prisluškivanje, omogućavanje uvida u račun u bankama. Rezultati primene ovih metoda i sredstava mogu se koristiti na sudu kao dokazi određenih činjenica. Izvršenom reorganizacijom 1993. godine slovenačka kriminalistička policija je formirala odeljenja za suzbijanje organizovanog kriminala na nivou Ministarstva, kao i na regionalnim nivoima.
      
       NEMAČKA
       Početkom 1990. godine u Nemačkoj je završena naučna studija o prognozi i razvoju organizovanog kriminala u Nemačkoj. Prema mišljenju ovih stručnjaka, ukoliko bi izostale odgovarajuće mere, udeo organizovanog kriminala u ukupnoj masi kriminaliteta bi porastao sa 19 odsto u 1988. na 37 odsto u 2000. godini. Kriminalna udruženja postala bi čvrsto strukturirana i etablirana u pojedinim privrednim i državno-upravnim telima. Zbog toga je 1992. godine donet Zakon protiv organizovanog kriminala, redefinisana primena posebnih sredstava i metoda, uz uvažavanje evropskih standarda zaštite ljudskih prava i sloboda.
       Neke od metoda su: računska obrada podataka, policijski nadzor, prismotra, prisluškivanje, prikriveni istražitelji (ne smeju činiti kaznena dela), sprečavanje pranja novca i oduzimanje


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu