NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Zasad, neutralno

Televizija Pink i TV BK su naklonjenije Miroljubu Labusu nego Vojislavu Koštunici, RTS - noseći breme devedesetih - vodi računa da ne napravi "grešku u koracima", a poslednje dve godine bojkotovani Vojislav Šešelj čuva sigurno treće TV mesto u trci za predsednika Srbije

      Stratedžik marketing je političku pristrasnost elektronskih medija počeo da prati pred raspisivanje izbora 2000. godine. Reč je o analizi udarnih informativnih programa osam televizija (RTS, TV CG1,TV B92, TV Studio B, TV Politika, DžU info, TV BK i Pink) i dve radio-stanice Radio Beograda 1 i Radija B92. (U istom projektu Medija centar se bavi analizom štampe.) U međuvremenu, aprila ove godine nastao je još jedan istraživački centar AGB Strategic Research Serbia (iz zajedničkog ulaganja AGB-ja, svetskog lidera u merenju TV auditorijuma, i Stratedžik marketinga) koji se isključivo bavi elektronskim merenjem TV gledanosti. Direktor AGB Strategic Research Serbia Darko Broćić (37), sociolog, kaže da koliko god su se mediji pre 5. oktobra trudili da i najmanju informaciju smeste u ekstremno pozitivan ili negativan kontekst i time favorizuju jednu od strana, toliko se sad događa nešto sasvim drugo: "Najveći broj priloga ima neutralan kontekst, sve se svodi na puko prenošenje informacija, nema komentara, lucidnog, nezgodnog pitanja novinara na pres-konferenciji, analitičkog pristupa."
       - Nema tog prvog, ogoljenog nivoa pristrasnosti, koji pamtimo iz devedesetih, ali uočljiva je količina vremena koja se posvećuje nekom kandidatu ili političkoj stranci; dakle, broj pojavljivanja, minutaža, kontekst u kojem se pojavljuju. Najteže je 'izmeriti' slučajeve pristrasnosti kada se određeni kandidati vezuju za negativne događaje, na primer, štrajk, male plate, male i velike afere, društvene, vojno-političke... Ili, ako hoćete nekog da favorizujete, onda ga predstavljate u kontekstu "stigao kredit", "odobren stendbaj aranžman", "vraćeni smo u članstvo neke međunarodne organizacije", "stigla donatorska pomoć"...
      
       Očigledno je da Vojislav Koštunica, kao predsednik SRJ, i Miroljub Labus, kao potpredsednik savezne vlade, vode u medijskoj borbi za predsednika Srbije. Na koji način se oni najčešće pojavljuju?
       - Od 18. jula do 27. avgusta po broju priloga u udarnim informativnim programima ovih osam televizija na prvom mestu je Koštunica (1785 priloga) a na drugom Labus (1226).
       Teško je izmeriti kada se Koštunica pojavljuje kao predsednički kandidat, a kada kao predsednik Jugoslavije. To isto važi i za Labusa i njegovu državnu funkciju. U ovaj broj priloga uračunati su i nastupi Koštunice kao predsednika Jugoslavije i Labusa kao potpredsednika savezne vlade. Takođe, postoje i tzv. mešoviti nastupi kada Koštunica, na primer, na pres-konferenciji priča o ustavnoj povelji pa ga novinar pita o predsedničkoj kandidaturi. Tako da se ta dva plana mešaju. I tako je svuda u svetu. Šreder, na primer, nastupa i kao premijer i kao lider partije u predizbornoj kampanji. S tim, ostali kandidati moraju računati.
      
       Ko je treći TV kandidat?
       - Vojislav Šešelj, sa 411 priloga, na trećem je mestu. Do petka je Dragoljub Mićunović bio treći, kao predsednik Veća građana a tada je još figurirao i kao predsednički kandidat. Ostali su mnogo manje zastupljeni. Ali to se ne dešava samo kod nas nego i svuda u svetu. Nemoguće je, ukoliko ima dvadeset kandidata, svima dati proporcionalno isto vreme. U principu, veliki mediji stavljaju akcenat na najozbiljnije kandidate. One koji imaju šanse da se umešaju u borbu za drugi krug ili da eventualno pobede u prvom krugu. A ova tri kandidata su jedini koji imaju više od deset odsto potencijalnih glasova, ostali su daleko slabiji.
      
       Koje TV stanice su ušle u ozbiljnu predsedničku kampanju?
       - Svi se bave izborima. Ali, TV B92, TV BK i Pink su tri televizije na kojima su predsednički izbori tematski najzastupljeniji. Na Studiju B i TV Politika izbori su na drugom mestu, iza odnosa u federaciji, a na RTS-u i DžU info kanalu na trećem mestu posle Kosova i juga Srbije i odnosa u federaciji.
       TV B92 izveštava detaljno o aktivnostima svih a ne samo najjačih kandidata. Ipak, kada je o svim programima reč, odnosi u federaciji su, kao tema, na prvom mestu po broju priloga (3293), a predsednički izbori su na drugom mestu (2816).
      
       Čini se da privatne TV stanice, zasad, veću pažnju posvećuju izborima, od RTS-a, na primer...
       - Ali, ne treba zaboraviti da je reč o prvom delu kampanje i da se do pred sam kraj avgusta nije znalo ko će sve biti kandidat, odnosno hoće li se Koštunica kandidovati, što je bilo najzanimljivije. Ako se drugi krug dogodi, onda će se i televizije fokusirati na dva glavna kandidata pa će tek tada nastati ozbiljniji sukobi i verovatno će to naterati medije da se jasnije opredele. Pretpostavljam da će se truditi da održe balans ali će lakše moći da se detektuje ko je na čijoj strani. Sa ovoliko kandidata, sada tako nešto nije lako proceniti.
      
       Da li sada ipak postoji naklonost televizija prema određenim kandidatima?
       - Na prvi pogled, ne. Ali, detaljnijom analizom ove dve najgledanije privatne televizije, TV BK i TV Pink, može da se primeti da malo više drže stranu Labusu nego Koštunici. I to ne emisije informativnog tipa, nego zabavno-političkog, znači politički šou-programi. Tu se pojavljuju razni političari i tu se svašta može čuti. Informativne emisije su pod lupom javnosti, istraživača, političara i tu se veoma vodi računa kako se šta predstavlja, dok u šou-programima i novinari i sama uređivačka politika kuće i političari koji u njima gostuju sebi daju više slobode i odrešene ruke.
       TV dueli će biti najzanimljiviji, ali i najrizičniji za političare. U njima mogu mnogo da dobiju ali i da izgube. RTS, noseći breme devedesetih, pazi da ne napravi "grešku u koracima". Nekad, u RTS-u pokušavaju i veštački da održe balans pa i kada nema zanimljivih događaja za nekog od kandidata, na silu pronalaze nešto kako im neko ne bi prigovorio da "danas baš ništa nisu rekli o tom i tom kandidatu"...
      
       ZORA LATINOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu