NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Loše pripreme

      Loše pripreme često su uzrok poraza, zapravo poraz pre početka partije. Jer, šahovska igra je toliko napredovala, pa posle postignute prednosti u otvaranju igra, u stvari, biva ilustracija savladane tehnike i provera svih šrafova u kompjuteru. Kako su oni, obično, dobro podmazani, kazne za nepripremljene su, često, surove.
      
       Oniščuk-Veskovi
       (Pojkov, 2002)
      
       1.d4, Sf6, 2.c4, e6, 3.Sc3, Lb4, 4.e3, 0-0, 5.Ld3, d5, 6. Sf3.
       Igralo se i 6.Se2.
      
       6...c5, 7.0-0, cd, 8.ed, dc, 9. Lc4.
       Sada imamo poziciju vrlo sličnu varijanti iz Primljenog daminog gambita. Doduše, crni ima izbora, a reč je o tome da uzme na c3 ili da se vrati na e7.
      
       9...b6, 10. Lg5, Lb7, 11. Te1, Sbd7, 12. Tc1, Tc8.
       Ima mnogo partija s drugačijim nastavcima: 12...Te8, 12...Lc3, 12...Db8.
      
       13. Db3.
       Češće se igralo 13. Lb3 ili 13.Ld3. Sada je crni na raskrsnici, jer mora da se odluči hoće li da uzme na c3, ili da povuče nešto drugo.
      
       13...Lc3, 14.Tc3, De8.
       Bolje je bilo 14...h6.
      
       15. Sd2, h6.
       Problem crnog je što mu dama stoji vrlo loše i što ne sluti da je pozicija bremenita opasnostima (Vidite dijagram)
      
       16.Lh6!!
       Žrtva je, doduše, poznata, ali to je jedini način da postigne prednost. Ako se povuče na h4, posle 16...Sd5, 17. T3c1, S7f6, crni izjednačuje igru.
      
       16...gh, 17.Th3!
       Slabije je 17.Tg3+, Kg8 i Sg8.
      
       17...Tc4!?
       Ovde crni pokušava da pojača igru u odnosu na poznate partije.
      
       18. Sc4, Kg7.
       Slabo je 18...Kh7 zbog 19. Dd3+, Kg7, 20. T1e3, Sg8, 21. Teg3+, Kf6, 22. Dd2,Db8, 23. Th6+! i beli dobija.
      
       19. Dg3+, Kh7, 20. Dd3+, Kg7, 21. Sd6!
       Uvod u vrlo lepu kombinaciju (možda pripremljenu uz pomoć kompjutera, koji su u današnjem šahu slični onom Halu iz "Odiseje" Kjubrikove.
      
       21...Db8, 22. Te6!!
       Očigledno je da je Veskovijev kompjuter slabiji, jer nije uočio žrtvene motive. Doduše, beli je mogao da pobedi jednostavnije potezom 22, Tg3+ i 23. Te6!!
      
       22...fe.
       Crni nema kud, mora da prihvati žrtvu, a to, razume se, vodi u poraz. U stvari, reč je o lošoj pripremi za ovu partiju i neosnovanom ubeđenju u snagu poteza kojim je crni hteo da poboljša varijantu.23. Tg3+, Sg4.
       Posle 23...Kh8, 24. Dg6, Tg8, 25. Sf7 mat.
      
       24. Tg4+, Kf6.
       Naravno, crni je mogao da preda pre nekoliko poteza, ali, kako je u više prilika ovde objašnjeno, danas važe neki drugi principi.
      
       25. Dh7. Crni predaje, jer je matiran posle 25...Dd6, 26. Dg7+, Kf5, 27. Dg6.
      
       DRAGUTIN ŠAHOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu