NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Nedostupna arkadija

Naslov: Kantri
Pisac: Morton Krimp
Reditelj: Stiven Rentmor
Pozorište: Narodno pozorište

      Vladimir Stamenković
      
       Na početku ciklusa predstava koje bi trebalo da nas upoznaju s novom britanskom dramom, u Narodnom pozorištu je izveden komad "Kantri", koji je napisao Morton Krimp o kome dosad nismo znali ništa, a koji je u svojoj zemlji već odavno priznat, afirmisan dramski pisac.
       Ta kamerna drama je očigledno napisana pod snažnim uplivom Harolda Pintera, onoga što je on preuzeo od Ibzena i Strindberga, što je umnogome preinačeno kad je tome dodat uticaj Beketa i Joneska. U njoj, Morton Krimp, dok prividno samo opisuje jedan ljubavni trougao, u stvari prikazuje neuspeo pokušaj sredovečnog bračnog para da svoju istrošenu, ugašenu emotivnu vezu obnovi odlaskom u naizgled idiličnu provinciju, na selo, u prirodu. Ali, njegova glavna ambicija je da pokaže da je moderan čovek u klopci iz koje nema pravog izlaza, da mu je čak uskraćena i mogućnost makar i privremenog bekstva od onog što ga muči u svakodnevici: ma gde da ode, on neće stići u Arkadiju, u pastoralni svet u kojem vlada harmonija, jer je jedino zaokupljen svojom pojedinačnom egzistencijom, ne može da izađe na kraj sa svojim neurotičnim senzibilitetom i seksualnim frustracijama, sa svojom opsednutošću materijalnim stvarima, pri čemu njegova duša trune negde u dubini obuzeta čežnjom za smirenjem.
       Na takav zaključak u prvom redu upućuje karakter dijaloga, koji kod Mortona Krimpa nema strogu funkcionalnost realističkih dijaloških iskaza, već sadrži i poetsko-simolističku komponentu. A da se ta pretenzija u potpunosti realizuje sprečava struktura komada, u osnovi veoma konfuzna, zato što nije dosledno izvedena ni iz drame apsurda ni iz forme koja se upotrebljava u tradicionalnom pozorištu. U prvu grupu komad ne spada, jer u njemu nema dovoljno nelogičnosti, udela slučaja i košmara u radnji, koju jedino oneobičava tajanstvena uloga muževljeve ljubavnice u priči; a od druge skupine ga udaljava to što razvoj događaja nije sasvim logičan, što postupci junaka, njihovi bračni sukobi često nisu dovoljno psihološki objašnjeni i opravdani.
       Otuda potiče i zbunjenost koju u mnogim gledaocima izaziva predstava na kojoj se prikazuje komad "Kantri" Mortona Krimpa, koja će, u režiji Stivena Rentmora, svedenoj na diskretan rad s glumcima i efektno dizajniranje osvetljenja, uglavnom biti upamćena po izvrsnoj, suptilnoj glumi Aleksandre Nikolić u ulozi Korine, žene čija su osećanja i raspoloženja neodređena, promenljiva, i zbog toga tako uverljiva.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu