NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Kako postati profesionalac

Kada se prosečan igrač nameri na pravog profesionalca, prvo dokaže da varijanta nije dobra, a posle gradi prednost i, kao što se vidi, na kraju surovo kažnjava protivnika. Razume se, to je nauk, a ovaj primer može da uđe u knjige koje su se, u poslednjem periodu, namnožile i koje su naslovljene “Kako postati profesionalac”.

      Smirin-Peletije
       (Bil, 2002)
      
      
       1. e4, e6, 2. d4, d5, 3. Sd2, Le7.
       Ovo je Romanišinov patent, mada potez nije doneo ništa novo, prosto zato što su se sve partije igrale po dobro poznatim šemama i u ovoj partiji ulazi se u poznatu varijantu koju je beli, očigledno, uz pomoć kompjutera bolje pripremio.
      
       4. Sgf3, Sf6.
       Crni je mogao da se odluči i za Rubinštajnovu varijantu 4...de.
      
       5. e5, Sfd 7, 6. Ld3,c5, 7.c3, b6.
       Ideja je da se izmene belopoljci.
      
       8. De2, a5.
       I sada je crni mogao da uzme 8...cd i posle da povuče a7-a5.
      
       9. c4!?
       Beli odlučuje da u korenu saseče ideju crnog.
      
       9...Lb7.
       Crni je imao još tri mogućnosti 9...cd, 9...Sc6, 9...La6. 10. cd, Ld5.
       Sada se vidi da se crni odlučio za 9...Lb7 upravo zbog polja e6.
      
       11.Le4.
       Crni je u neprilikama, jer ne ide 11...Sc6 zbog 12. Ld5, ed, 13. e6 (opet to polje e6!) fe, 14. De6, Sd4, 15. Sd4, cd, Dd5 i beli ima malu prednost.
      
       11...Le4, 12. De4, Sa6.
       Posle 12...Ta7 beli igra 13. d5. U stvari, problem crnog je što nikako ne može da spreči d4-d5.
      
       13. d5!, ed, 14. Dd5, Sb4.
       Crni pokušava da, preko polja d3, stvori nekakvu protivigru.
      
       15. De4, Sf8.
       I posle 15...0-0, 16. 0-0, b5, 17. a3, Sa6 beli ima 18. a4 posle čega zadržava prednost.
      
       16. a3, Sd3+, 17. Ke2, Se6, 18. Sc4.
       Rečeno je da crni nema nikakve koristi od svoje zamisli. Sada “radi” d-linija, a pešaci crnog na daminom krilu mogu biti blokirani.
      
       18...Sc1+, 19. Tac1, 0-0, 20. Thd1, Dc7, 21. a4.
       Crni pešaci su blokirani, a tu je i polje d5.
      
       21...Tad8, 22. g3, Kh8.
       Ni izmene ne pomažu crnom, jer beli gospodari d-linijom.
      
       23. Kf1, f5.
       Nešto bolje je bilo 23...h6.
      
       24. ef, Tf6, 25. Tde, Dd8, 26. Sce5, c4?
       Ubrzava slom, mada i posle 26...Sf8, 27. Te1, Ld6, 28. Dd5, Dc7, 29. Sg4 beli zadržava prednost.
      
       27. Dc4, Lc5? (Vidite dijagram)
       28. De6!!
       Jednostavan geometrijski trik kojim beli osvaja figuru i zato crni predaje.
      
       DRAGUTIN ŠAHOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu