NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Izdvajanje

Strip

      
       Na listi smo, kao i ranijih godina, prednost dali domaćim autorima i stripovima.
       Ponekad u formi časopisa, drugi put kataloga, treći monografije, a četvrti knjige ili albuma, projekat “Grafička zavera” predstavlja odlično izbalansirani antologijski presek najsvežijeg i najboljeg u srpskom aktuelnom stripu. Gotovo da ne postoji bitan savremeni autor koji nije zastupljen u 4 (br. 5 - 8) odlične (posebno je fascinantan peti broj!) ovogodišnje izdavačke jedinice.
       I sami stripari su projekti za sebe. Na primer, Saša Rakezić (alias Aleksandar Zograf) već gotovo deceniju, širom sveta, naročito u krugovima alternativnog stripa, naš je najpoznatiji stripar. Svoje aktivnosti je zaokružio drugom knjigom na srpskom jeziku “Mesec i ognjeno srce” (“Srećna galerija”, SKC, Beograd). Zlatko Milenković je, ujedno ovih dana emitujući preko Interneta svoj 200. redovni broj nedeljnog elektronskog časopisa “Strip vesti”, prešao i na klasično izdavaštvo, pokazujući neverovatan tematski raspon: od ekstremnog eksperimenta sa inverznim stripskim petoknjižjem “Crna zver”, pa do klasičnog, gotovo konzervativnog avanturističkog stripa “Stormi i Ajsberg” čija koncepcija je uobličena po ustanovljenim standardima, još početkom osamdesetih.
       “Sistem komiks” Zorana Moroa, Milana Rusalića i Igora Markovića, osnovan tek 2001. kao hrabri, po svim svetskim uzansama izdavač domaćeg stripa, ove sezone je, između dva odlična albuma (“Mrak” Bojana Rexića i “Bič božji” Alekse Gajića), publikovao izvanredno opremljenu zbirku jednog od najboljih inostranih serijalizovanih komičnih dela “Kalvin i Hobs”: “Blago je svuda” Bila Votersona.
       “Ket Klou 8” Kerca je kod nas njegov drugi album iz ove serije. On se u njemu, opet izvanredno duhovito, superiorno poigrava sa konvencijama superherojskog i avanturističkog žanra.
       Čarobni, prvi Čelanovićev album “Eudora”, kojim je diplomirao na Fakultetu primenjenih umetnosti, pokazuje neverovatne crtačke mogućnosti ovog mladog autora. Delo je, ako izuzmemo scenario, vizuelno takođe prezentovano na najvišem svetskom nivou.
       Čačanski časopis za kulturu “Gradac” je već treću svesku u poslednjoj deceniji posvetio stripu. Monografsko predstavljanje najznačajnijih inostranih stripara (do sada Žan Žiro Mebijus i Hugo Prat) nastavljeno je tematskom sveskom o Enkiju Bilalu.
       Festivali stripa, prvi u izvanrednoj organizaciji Francuskog kulturnog centra (jun) i drugi pančevački (oktobar - novembar), na sjajan način su upotpunili stripske aktivnosti tokom 2002.
       “Marketprint” je bez konkurencije naš vodeći specijalizovani izdavač prevedenog stripa. Osim 12 brojeva mesečnika “Stripoteka”, 4 sveske “Konana” i 8 “Akire” (prvog japanskog manga/stripa periodično publikovanog u Srbiji!), objavio je i više stripskih albuma od kojih se izdvaja Loazelov “Petar Pan” (epizoda “Oluja”) i “Ratnici sa Akbara”.
       Posle skoro dve decenije, u prilici smo da, u vrlo dobrom i sa velikim razumevanjem stripa sačinjenom prevodu, konačno čitamo i kultnog “Mausa” Arta Špigelmana.
      
       SLOBODAN IVKOV
      

1. “Grafička zavera” br. 5 - 8, “Samizdat B-92”, Beograd
       2. ALEKSANDAR ZOGRAF, Pančevo
       3. ZLATKO MILENKOVIĆ, Novi Sad
       4. “Sdžstem Comics”, Beograd
       5. Branislav Kerac: “Cat Clanj 8”, izdanje autora, Novi Sad
       6. Tihomir Čelanović: “Eudora”, “MAH”, Beograd
       7. “Enki Bilal”, časopis “Gradac” br. 141-142, Čačak
       8. Festivali stripa, Beograd i Pančevo
       9. “Marketprint”, Novi Sad
       10. Art Špigelman: “Maus”, “Samizdat B-92”, Beograd
      


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu