NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Praktika protiv Kosmopolitena

Od prvog januara dnevna štampa iz Srbije putovaće u Hrvatsku tri puta nedeljno, tek toliko da bi popunila kamion kojim se prevoze nedeljni listovi

      Početkom godine obustavljena je razmena dnevne štampe između Srbije i Hrvatske. Kao razlog za prestanak razmene Feđa Trga, upravnik “Pres neta”, firme koja trguje štampom između dve zemlje, naveo je remitendu koja je u slučaju dnevnih novinskih izdanja iznosila oko 90 odsto.
       Ne poričući ove navode Anđelko Ivić, šef prodaje štampe “Politike NM”, kao razlog za prekid saradnje navodi i nelojalno ponašanje hrvatskih prodavaca štampe, koji listove pristigle iz Beograda nisu izlagali na pultovima kioska, već su ih držali sakrivene ispod tezge.
       “Kada smo se raspitivali zašto je to tako, odgovorili su nam da na kioscima nemaju dovoljno mesta ni za svoju štampu. To je delimično tačno, jer je tamo došlo do hiperprodukcije štampe, ali je nemoguće da nije bilo mesta da se izloži ni jedan jedini list”, kaže Ivić.
       Hrvatski dnevni listovi takođe su se loše prodavali u Srbiji. Ivić misli da je razlog u tome što je izostala reklama pa čitaoci nisu znali da ih mogu kupiti, iako su bili izloženi na kioscima.
       Od beogradskih dnevnih listova u Hrvatskoj se najbolje prodavao Danas, a od nedeljnih listova Praktika, koja donosi šeme za heklanje.
       Prema Ivićevom mišljenju, dnevnu štampu iz Srbije čitali su uglavnom Srbi iz Hrvatske i oni su najviše izgubili prekidom razmene. Odustalo se od ideje da im se štampa ubuduće dostavlja preko pretplate, jer bi distribucija morala da se vrši poštom, a tada bi oni koji primaju te pošiljke mogli lako da budu identifikovani.
       Od prvog januara dnevna štampa iz Srbije putovaće u Hrvatsku tri puta nedeljno tek toliko da bi popunila kamion kojim se prevoze nedeljni listovi.
       Srpski listovi su jeftiniji od hrvatskih, ali je grafički kvalitet naše štampe na nižem tehničkom nivou od štampe hrvatskih listova.
       Dobar grafički izgled je jedan od razloga velike popularnosti hrvatskih časopisa u Srbiji, od kojih neki, kao Kosmopoliten i Plejboj imaju kultni status. Osim prestiža, hrvatski izdavači u Srbiji ostvaruju i priličnu dobit. Po Ivićevim rečima, samo u “Politikinoj” prodajnoj mreži hrvatski izdavači mesečno ostvaruju prihod od 2 000 000 dinara.
       “Ovakvo stanje će trajati sve dok se ne umešaju resorna ministarstva. Jedno od rešenja je uvođenje reciprociteta po kome bi svaka strana mogla da izveze samo onoliko primeraka svoje štampe koliko je prodala tuđe na svom tržištu. Tada bi svi bili mnogo zainteresovaniji za ceo posao i ne bi sve, kao do sad, prepuštali dobroj volji i slučaju”, smatra Ivić.
      
       VLADAN STOŠIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu