NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Vreme bloga

      
       Svaki dan skoro 40 000 ljudi ode na sajt jednog penzionisanog profesora prava da pročita njegove kratke oštroumne komentare o politici ili o planovima Džordža Buša za napad na Irak. Ovi dnevni komentari su nešto što se na internetu zove ‘veblog’, ili samo ‘blog’, najtopliji novi medij u novinarstvu, uključujući i on-line novinarstvo - potpuno nezavisan od medijske mašine.
       Veblog je lični veb sajt. Veblog je zaživeo kao lični sajt tehnički obrazovanih ljudi koji su u vidu dnevnika opisivali svoj rad, objavljivali svoje nalaze ili referate i eventualne primedbe ili ispravke. Onda je vrlo brzo došlo do tehnološkog napretka. Postavljanje sajta na Internet je postalo jednostavnije i jeftinije. Veblog može da prikazuje tekstove, fotografije, multimediju, pdf fajlove, prezentacije (urađene u Ponjer pointu ili sličnom programu u linuxu) a kreatoru nije potrebno programersko znanje.
       Mada su Microsoft Office ili Open Office odlični za rad sa skoro svim dokumentima, ne možete deliti te dokumente sa drugim osim ako ste u sistemu ili e-mail- om, koji opet ima svoja ograničenja - ne može da organizuje informacije i ne mogu se slati veliki fajlovi. Sa druge strane, na vaš blog možete staviti šta hoćete i biti sigurni da će to moći da se pročita, pogleda u celom svetu.
       Tako su ljudi počeli da se bave “izdavanjem” vesti, njihovim komentarisanjem, upućivali su na on-line novine i tekstove objavljene na netu, stavljali komentare i tražili odgovor. Jedan takav sajt njnjnj.kuro5hin.org počeo je kao običan lični dnevnik, a danas je jedan od najposećenijih američkih foruma i on-line novina. Američki novinar Dejv Viner se hvali kako je njegov sajt Scripting Nenjs, jedan od najstarijih, ali novinari su ipak prekasno shvatili moć bloga.
       Novinari, koji uvek imaju više da kažu, žele brže da to objave, ne mogu, od urednika, da objave, urednici ne mogu od vlasnika, u mnogim državama niko ne može od države, sada su dobili neslućene mogućnosti, ali i neslućenu konkurenciju u amaterima koji su uvek želeli da pišu ne dozvoljavajući novinarima da vade zube, operišu, konstruišu “šejtan mašine”.
       Shvatile su to i on-line novine, kao Gardijan (u Evropi) čiji novinari imaju svoje blogove, a list organizuje “takmičenje” za najbolji blog.
       Počelo je to i u nerazvijenim zemljama, gde je velika kontrola štampe.
       Značaj vebloga i njegovu rastuću ulogu u informisanju i osvajanju medijskog i komunikacionog tržišta konačno su shvatili i veliki medijski konzorcijumi. MSNBC je postao “jedna od glavnih novinskih organizacija koja je shvatila popularnost bloga”.
       “Ekspert za veblog” Rebeka Blad, iz San Franciska naziva ovaj fenomen “vox populi”, koji omogućava svakome da uzme učešće u svakodnevnoj novinskoj produkciji na svom veb sajtu.
       Međutim u rukama profesionalca blog može da bude ‘ubistven’, tj. da pored ličnog komentara “čitalac” dobije link na određeni tekst tako da može da pročita original i sam prosudi kao i da dobije linkove na tekstove koji su suprotni, ili tekstove koje je teško naći, zbog raznih ograničenja.Blog može da sadrži i neprihvatljive tekstove, tekstove pune mržnje i netrpeljivosti - isto kao što postoje sajtovi sa dečjom pornogafijom ili teroristički sajtovi. Ali to je sloboda koju dozvoljava Internet. A ona se može “osvojiti” samo boljim “blogovima”.
      
       M. DAMNJANOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu