NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Rasipanje energije

Naslov: Klin
Pisac: Sajmon Dej
Reditelj: Radoslav Milenković
Pozorište: Beogradsko dramsko pozorište

      Na našu scenu, opet je sa Zapada, bez ikakvog opravdanja, s mnogo rasipanja energije, pa i stavljanja na probu strpljenja publike, bar onog njenog elitnijeg dela, preneseno jedno sasvim beznačajno, štaviše u svakom pogledu veoma loše dramsko delo, komad “Klin”, koji je napisao savremeni britanski glumac i dramatičar Sajmon Dej.
       U “Klinu” on je pokušao da s kritičke distance prikaže život današnje engleske više srednje klase, raspad porodice jednog trgovca automobilima, čiji su potencijalni klijenti i prebogati arapski šeici, koga žena truje hranom s visokim stepenom holesterola, izdaje i na poslovnom planu, čak i fizički ugrožava uz pomoć nekog tajanstvenog marginalca s ulice. Ta fabula je već na prvi pogled veštačka i iskonstruisana, u mnogim detaljima i nejasna i psihološki neodrživa. U stvari, Sajmon Dej kao da nastoji da imitira Pintera, da dovede u istu dramsku ravan posebne osobenosti prve i druge faze njegovog stvaralaštva - zlokobnu dramatičnost i idejnu tendencioznost, prikaz nasilnih impulsa u čoveku i politički aktivizam.
       Tako nastaje jedna neautentična priča, delom realistička, a delimično groteskna, u kojoj prvo obesnažuje i poništava drugo, i obratno. Utisak o neautentičnosti dolazi i otuda što se britanski pisac i kad formira svoje junake, i pri opisivanju njihovih odnosa, isuviše oslanja na ono što je stereotipno, previše kruto, uprošćeno i pristrasno, diktirano jednim unapred prihvaćenim zaključkom. U krajnjoj liniji, fabula ne razotkriva istinske karaktere, već se insistiranjem na tipičnom, stereotipiziranom, jedino simulira da se opisuje lično i neponovljivo, dakle ono odista životno i ta neuspela imitacija automatski još više dovodi u pitanje i uverljivost radnje.
       U predstavi reditelja Radoslava Milenkovića te mane “Klina” su još očiglednije, jer se stereotipno na pozornici po pravilu deformiše u karikaturalno, u neuverljivo, što ne mogu da spreče ni takvi majstori psihološki produbljene glume kakav je Miodrag Radovanović, kome je dodeljeno da tumači glavni lik u komadu, a kamoli glumci manjeg formata od njegovog, koji se pojavljuju u sporednijim ulogama.
      
       VLADIMIR STAMENKOVIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu