NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Rat je in

Militari luk je već izvesno vreme prenaglašeno prisutan na modnoj sceni, reklamnim i muzičkim spotovima. Vešto kombinovan sa elementima neo kiča utiče na percepciju i formiranje modela ponašanja prvenstveno mladih ljudi

      Kada su se početkom devedesetih na domaćem tržištu pojavile dečije pantalone od maskirnog platna, za takvu teksturu se sigurno još nije moglo reći da je moderna a još manje da je dečija. Radilo se o pokušaju približavanja dečijoj psihi jedne stvarnosti koja je uveliko postala vidljiva na TV ekranima, a koja je podrazumevala rat, razaranja i neretko leševe u krupnom planu. Ovakvi jezivi poslovni potezi proizvođača domaće konfekcije koji su promovisali ratničku estetiku “Baje - malog knindže” sada se, međutim, već graniče sa modnim vizionarstvom. Militari stajling tek nekoliko sezona kasnije prihvata i svetska visoka moda, a krpice koje variraju detalje vojničke uniforme preplavljuju prodavnice.
       U maskirnom dezenu može se naći apsolutno sve: od donjeg veša, preko kupaćih kostima, cipela, a ako ste baš zapeli, možete verovatno naći i odgovarajući šlafrok. Armi stil, od uglavnom ulične mode pre nekoliko godina, u međuvremenu je mutirao u razne šik i kič podvarijante: kamuflažni dezeni u roze i svetloplavoj boji, epolete i vojničke pantalone u nešto kraćem izdanju, obavezno se miksuju sa šljaštećim komadima nakita, strečom, satenom i visokim štiklama.
       Ovakve modne ekstravagancije su se vrlo lako zapatile i na domaćoj estradi gde je ova vrsta militari glamura na pevačicama dovela do sinteze ratničke estetike i prenaglašene seksualnosti folk diva. Ova svojevrsna estradna travestija je onda spojila dva osnovna muško - ženska arhetipa koji su promovisani u potkulturi ratnih devedesetih a koji su svoje krunisanje do sada imali u čuvenom “venčanju decenije”, a sada eto i u modi.
       Iako na militari estetiku nije bila imuna ni Madona koja je rat u Iraku uspela da iskombinuje sa odgovarajućim krpicama da bi naštancovala još jedan “kontroverzni spot”, naša estradna ikona Jelena Karleuša smatra da ovaj militari modni talas već polako jenjava i da je u pitanju već “prošla fora”. “Ja se trudim da uvek budem provokativna, ekscentrična i jedinstvena i nikada se nisam plašila da ponesem nešto novo i drugačije. Volim da postavljam standarde i obično me u početku modni kritičari iseku, pa tek onda to preplavi javnu scenu i ustoliči se kao trend. Ja sam prva počela da nosim maskirni dezen, zatim kačkete, pantalone sa bočnim džepovima, lance, kada je to bio hit u svetu i tek kasnije su ovde svi krenuli da me prate. Sada već imam potpuno novi luk.”
       Prema mišljenju Milene Dragićević-Šešić, profesora na FDU, od preuzimanja militari detalja na odeći, daleko ozbiljnije je flertovanje sa oružjem u nekim reklamnim kampanjama kao što je reklama za sat “Breil”, koja se može videti na beogradskim ulicama a na kojoj ponosna vlasnica sata preti pištoljem ako se neko usudi da ga pipne. “Kod nas su takve reklame višestruko neumesne, jer idu paralelno sa kampanjom za razoružanje i zatvaranjem estradnih zvezda zbog posedovanja oružja”, kaže Milena Dragićević-Šešić, dodajući da ovakvi trendovi svakako asociraju na populistički flert sa onim što se smatra za srpski arhetip, a to je borba i junaštvo.
       I pored neprijatnih asocijacija, ovaj novi talas militari stila kod nas, srećom, nije sporedni efekat političke situacije (iako se poklopio sa vanrednim stanjem koji je ironično, sa dugim cevima i maskirnim uniformama, takođe doprineo trendu), već globalnih modnih tokova. Da li se onda radi o čistom kapricu nekolicine najvažnijih kreatora visoke mode ili moda reflektuje i političku situaciju u svetu, rat u Iraku i stanje povišenog patriotizma u Americi?
       Ingrid Huljev, docent na Fakultetu primenjenih umetnosti, misli da je ova veza nesumnjiva: “Moda je uvek odraz socijalne i političke stvarnosti, a kao specifičan fenomen ima široko polje uticaja na formiranje ljudske svesti. Militari luk je već izvesno vreme prenaglašeno prisutan na modnoj sceni, reklamnim i muzičkim spotovima. Vešto kombinovan sa elementima neo kiča utiče na percepciju i formiranje modela ponašanja prvenstveno mladih ljudi.” Prema njenom mišljenju, moda ima izuzetno jak uticaj na formiranje javnog mnjenja, pa se ovakvo promovisanje militari stila može iskoristiti da se jedna ozbiljna situacija kao što je rat prikaže u stilizovanoj i prihvatljivoj formi.
       “Rezultat toga je da izveštaji o ratnim razaranjima onda nemaju istinsku težinu za gledaoca. On ima ublažen doživljaj rata i stvarnost percipira na zamagljen način. Rat nije više ono što zaista jeste, a to je smrt i ubijanje”, dodaje Huljev.
       Prema mišljenju američkih modnih novinara (Mišel Li, urednice “Glamur magazina” i autora knjige “Žrtve mode”, dakle eksperta) najnoviji talas militari stila može biti efekat i 11. septembra, ali i činjenice da su tipično vojnički detalji kao što su bočni džepovi i maslinasta boja postali klasika i vanvremenski moderni kao i džins. A svake godine, prema njenim rečima, biće popularna neka nova trendi varijanta ovih modela i dezena.
       Za one koji kod nas “teraju modu”, a nemaju nikakve neprijatne asocijacije vezane za ovaj stil, postoji više nego širok izbor u buticima i na uličnim tezgama. Za to su se uglavnom pobrinuli još uvek neprikosnoveni trendseteri za nas, nepoznate turske manufakture koje su ove godine naštancovale takođe krpice u militari fazonu, tradicionalno jeftine i po ceni i po kvalitetu.
      
       JELENA VUKOTIĆ


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu