NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Nezavisnost kooperativne Kori

Ministarka za energetiku Kori Udovički zaključila je da novi zakon o Narodnoj banci Srbije daje dovoljno nezavisnosti guverneru i prihvatila se te funkcije

      Mlađan Dinkić nije više guverner Narodne banke Srbije iako ga niko sa te funkcije nije smenio.”Mi ga nismo ni izabrali, pa ne možemo ni da ga smenimo”, rekao je predsednik Odbora za finansije Narodne skupštine Srbije Nenad Bogdanović i, bez reči prigovora na račun monetarne politike dosadašnjeg guvernera, za tu funkciju predložio dosadašnju ministarku za energetiku Kori Udovički.
       Ona je poslanicima u Odboru podastrla svoju zavidnu profesionalnu biografiju i obrazovanje, a i odgovarajući na njihova i pitanja novinara, držala se tako dobro da je smesta otupela oštricu nezadovoljstva opozicionih poslanika zbog okolnosti i načina na koji će na svoje novo radno mesto biti izabrana. Još pojačan sastavom saveta NBS, u koji su predloženi i tako nesporni ekonomski autoriteti kao što su profesori Pavle Petrović i Boško Živković, predlog da Kori Udovički bude guverner NBS najmanje je udvostručio praktičnu političku štetu koju će zbog gubitka ove funkcije sigurno pretrpeti stranka G17 plus. Kori Udovički biće prva žena na čelu centralne banke Srbije u njenoj istoriji. O sebi i svojim namerama rekla je sledeće:
      
       NEZAVISNOST. Pošto svi priznajemo da sam zakon omogućava nezavisnost guvernera, ostavlja puni prostor i zakonski okvir da se monetarna i devizna politika u NBS kreiraju nezavisno, ostalo je pitanje da li sam ja ličnost, pogotovo s obzirom na to što dolazim iz redova Vlade Srbije, koja će se odupreti uticaju i biti u stanju da bude nezavisna. Ja, pre svega, radim za onaj dan kad će u institucijama kao što je NBS ličnosti biti daleko manje važne nego što su danas. Mi treba da gradimo institucije i na njihovo čelo bi trebalo da dolaze stručnjaci koji mogu da budu čak i čudaci, ali ako dobro znaju svoj posao, njihove karakterne osobine će, ukoliko postoji i funkcioniše dobro uhodana institucija, biti mnogo manje važne. Jasno mi je da taj dan još nije blizu, jasno mi je da je danas i ličnost važna. I utoliko ću vam se samo predstaviti kao neko ko ne samo da je bio u stanju da se odupre pritisku i javnosti i onoga što je dopadljivo i svojih kolega u vladi i drugim ministarstvima, nego čak i svog sopstvenog resora. Ja moram da vas pitam koji se ministar strože i principijelnije odnosio prema svom sopstvenom resoru nego ja. I nije im bilo lako. Tražila sam da pre svega gledamo kako mi radimo, kako se mi racionalizujemo, koje mi imamo obaveze prema građanima Srbije i sigurna sam da će moji saradnici tako i nastaviti, a ne da se borimo za interese svog resora na račun ostalih građana u Srbiji. To nije lako, ali za mene nikad nije došlo pod znak pitanja.
      
       KURS DINARA. Zadatak Narodne banke je da održi stabilnost cena i to u okviru održive politike međunarodnih rezervi. Znači, ako vi držite fiksni kurs, a vaše rezerve iz dana u dan padaju, negde grešite. Taj fiksni kurs u nekom trenutku neće biti održiv i zadatak dobrog guvernera, sa dobrom institucijom, jeste da prepozna, pre javnosti, ako je zakoračio u takvu politiku i da to pod hitno ispravi. To u ovom trenutku u Srbiji nije slučaj. Ja moram da odam priznanje gospodinu Dinkiću, dosadašnjem guverneru NBS, da je on to dobro ocenio: održavao je kurs stabilnim, cene rastu sve sporije, a rezerve nastavljaju da rastu.
      
       KONKURENTNOST PRIVREDE. Ja sam sigurna da se mnogi među vama, kao i mnogi u vladi, kao i mnogi oko vlade, kao i mnogi građani, pitaju: a šta je sa konkurentnosti? Nije posao Narodne banke da realizuje i ostvari konkurentnost privrede. Konkurentnost se postiže onim što sam ja dosad radila u Ministarstvu energetike: restrukturiranjem, smanjivanjem troškova, promenom načina na koji nastupamo na tržištima sveta, fiskalnom politikom, tako što ćemo smanjiti pritisak tražnje na naše domaće cene i one cene koje se ugrađuju u cene proizvoda koje želimo da plasiramo u svetu. Znači, konkurentnost nije tema kojom se bavi Narodna banka. Ona se bavi stabilnošću cena i moj prvi i najvažniji cilj biće stabilnost cena plus održive rezerve. Zasad mislim da je to, u krupnom planu, jedan nastavak globalne politike koju je NBS vodio dosad.
      
       MMF. Da li ću slepo slediti Međunarodni monetarni fond? Prvo da razjasnim: dok sam radila kao savetnik u Ministarstvu finansija i bila plaćena od strane drugih međunarodnih organizacija, radni odnos u MMF-u bio mi je u mirovanju. Onog trenutka kad sam bila nominovana za funkciju ministra, ja sam radni odnos u MMF-u sasvim prekinula. Ne teče mi nikakav penzioni staž, nikakvo mesto se za mene ne čuva, skinuta sam sa svih spiskova, raskinuti su svi odnosi koji su mogli da postoje da sam nastavila da radim druge poslove koji ne bi bili od državnog značaja. Znači, formalno ja sam sasvim nezavisna od MMF-a. Suštinski, ima tu ljudi sa kojima sam ja radila, čak i kad smo radili na prvom stend baj aranžmanu za SR Jugoslaviju. Šta to znači? Da li ću ja dolaziti pod njihov uticaj? To će opet biti pitanje toga da li možete da verujete u moju samostalnost i moju kompetentnost i ubeđenost da ja radim ono u šta verujem i što mislim da je tačno i korektno. Ako je to tačno, onda je tačno da ja isto tako mogu da utičem na njih. I ja zapravo smatram da je jedna od velikih prednosti koju imam, to što razumem kako MMF misli i diše. Ja apsolutno podržavam njihovu vrhunsku misiju da se bore za stabilnost valuta, za nove članice Fonda, ali isto tako razumem kako i kada da objasnim neobične okolnosti, specijalne okolnosti, faktore koji ponekada mogu da promaknu i vrlo stručnim ljudima, koji rade pod velikim pritiskom i najčešće na daljinu od zemlje, u kom slučaju mogu da se dese i greške u njihovim preporukama. Prema tome, činjenicu da razumem jezik i razmišljanje MMF-a, smatram jednom od svojih većih prednosti za ovaj posao.
      
       SARADNjA SA VLADOM. Saradnju sa vladom apsolutno zamišljam mnogo bliskijom nego što je ona ostvarivana do danas. Zapravo mislim da je nedostatak te saradnje do danas zaista bio postao faktor ozbiljnog ugrožavanja našeg potencijala za teške reformske zadatke koje još nismo završili. Kad kažem našeg, mislim Srbije. Razmena informacija, mišljenja, koordinacija, to su za mene elementi saradnje. To ni u kom slučaju ne znači diktat, dolaženje pod nečiji uticaj, pa čak ni da ćemo se složiti. Sasvim je moguće, ja se toga plašim, ali nadam se da se neće desiti, a pogotovo ne često, da u toku moje saradnje sa Vladom Republike Srbije dođe trenutak da se vrlo, vrlo jasno i oštro ne slažemo. Ali neće biti moguće da to bude nesporazum. Ja ću, ako treba, sedeti u vladi ili ću tražiti da neko od njih sedi kod mene u NB 24 sata dnevno, dok nismo sasvim načisto zašto i oko čega imamo različite stavove. I dok nisam sto posto sigurna da druga strana razume šta ja mislim da su rizici njihovih poteza, ako oni pri njima ostaju. A ja kao guverner ostajem uvek čvrsto za one poteze čiji je zadatak održavanje stabilnosti. To je ono što zakon od mene traži i to je institucija koju bih ja gradila, to će biti moj zadatak po svaku cenu. Na dugi rok samo tako države mogu da nauče da vode makroekonomsku i fiskalnu politiku, tako da one vode ka rastu. Stabilan kurs je tehnički zadatak koji NB obavlja, a sve drugo mora tome da se prilagodi. Inflacija je rezultat strukturnih problema koje neko nije rešio. Ja bih volela da od danas počnem sa praksom da se držim samo tema koje se tiču mog resora. Neću javno ocenjivati politiku vlade, niti ću iznositi javne preporuke o tome kakav bi budžet trebalo da bude. Povodom najave premijera Živkovića da ima prostora da kurs dinara klizi do 70 dinara za evro, ja ću zamoliti premijera da se ne bavi deviznom politikom. Kako sada stvari stoje, ja ne očekujem ozbiljnije promene kursa u skorijoj budućnosti. I to je sve što ću da kažem.
      
       BUDžET. Što se budžeta tiče, ja nisam ni za socijalni ni za razvojni nego za realni budžet. Mi smo nasledili zakonski okvir koji postavlja vrlo visoka očekivanja od socijalnih davanja. Taj okvir se može reformisati onom brzinom i onoliko koliko vi ovde u Skupštini budete želeli. U međuvremenu, budžet ima obavezu da ne obećava ono što ne može da plati i da plati ono što se Skupština kroz zakonski okvir obavezala da se mora plaćati. Sve što ostane, apsolutno treba usmeravati u razvoj.
      
       STRANKE. Nisam član nijedne stranke.
      
       R. Ć.
      
Biografija

Kori Udovički ima 42 godine. Rođena je u La Pazu (Bolivija) kao kćer Bolivijke Karoline Udovički i posleratnog jugoslovenskog diplomate Lazara Udovičkog. Udata je, ima troje dece. Ekonomski fakultet je završila u Beogradu, a magistrirala i doktorirala na prestižnom američkom univerzitetu Jejl. Od 1993. do avgusta 2001. bila je službenik međunarodnog Monetarnog fonda odnosno odgovorni ekonomista za Mozambik, Zimbabve, Bosnu i Hercegovinu i najzad SR Jugoslaviju. Prema biografiji koju je dostavila poslanicima Narodne skupštine Republike Srbije uža specijalnost joj je bilo formiranje i praćenje monetarne politike.
       Navela je i da tečno govori engleski i španski, čita i komunicira na portugalskom, a služi se i francuskim.
       Kori Udovički je ambiciozna (neki bi radije rekli poslušna) inače ne bi svojevremeno izjavila da se “u energetiku ne razume, ali naučiće” i prihvatila mesto ministra za energetiku. Ona nema smisla za javni nastup, pa nije popularna među novinarima, a prilično je nepopularna u narodu. Ponosi se time što se ne priklanja “onome što je dopadljivo” i novinarima je već poručila da se sa budućim guvernerom neće tako često viđati koliko su navikli sa sadašnjim. Ona nema sluha za mišljenja da je pola uspeha njena dobra javna prezentacija. Mada mnogi smatraju da je u osnovi bila u pravu, građani joj nisu oprostili kad je onima koji su se žalili da ne mogu da plaćaju struju preporučila da prodaju sadašnji veći i usele se u manji stan, pa će moći. Ljutnju javnosti pojačalo je njeno porodično poreklo koje ne daje razloga za veru da ona zna šta to znači nemati. Za političara to nije dobro, za reformatora jeste. Nije baš mali broj onih koji bi rekli da je i lepa žena, ali je mnogo veći broj onih koji bi dodali da se to ne da videti iza njene preovlađujuće namrgođenosti.
       Sa izvesnom dozom ponosa ističe da nije član nijedne stranke, na šta je mnogi podsećaju da je više nego lojalna Demokratskoj stranci, što nije njena specifična mana: jer kako bi inače opstala u sadašnjoj pro-Demokratskoj vladi.
      
       R.Ć.


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu