NIN Reklama
Oznaka i datum izdanja
Naslovna stranaPretrazivanjeArhivaRedakcijaProdaja
Naslovna strana broja

Novi uzlet avijacije

Skremdžet sjedinjuje u sebi efikasnost mlaznjaka i probojnost rakete. Teorijski, on bi mogao da sastavi krug oko Zemlje brzinom interkontinentalne balističke rakete, ali po ceni koja bi za takvo putovanje bila plaćena na redovnom linijskom avionu. “Ovo pripada onoj vrsti istraživanja koja menjaju sliku sveta”, smatra Elan Pol

      Nauka se već decenijama bavi idejom o nekoj vrsti hibridne letelice koja bi predstavljala spoj između mlaznog aviona i rakete. U projektima se taj izum, na kojem se ozbiljno radi, naziva skremdžet, a u pojednostavljenom tumačenju to bi trebalo da bude letelica u kojoj će se i sam dotok goriva do komora za sagorevanje obavljati nadzvučnom brzinom, što će i brod-avionu obezbediti brzinu desetinu puta veću od nadzvučne.
       Američka svemirska agencija NASA prva je u junu 2001. godine digla u vazduh svoj prototip, ali se skremdžet H43A “otrgao kontroli” i skupa igračka izrađena po ceni od 185 miliona dolara raspala se u vazduhu.
       Ako ne može NASA, ko može? Elan Pol, koji svoju naučnu laboratoriju ima na Univerzitetu Kvinslend u Brizbejnu (Australija), uveren je da s nekoliko miliona dolara i nekoliko godina rada, skremdžet može da uđe u komercijalnu eksploataciju. Ako se njegova predviđanja pokažu opravdanim, svet će ući u novu fazu avijacije još značajniju od one koja je nastala izumom mlaznih motora.
       Skremdžet sjedinjuje u sebi efikasnost mlaznjaka i probojnost rakete. Teoretski, on bi mogao da sastavi krug oko Zemlje brzinom interkontinentalne balističke rakete, ali po ceni koja bi za takvo putovanje bila plaćena na redovnom linijskom avionu. “Ovo pripada onoj vrsti istraživanja koja menjaju sliku sveta”, smatra Elan Pol.
       Elan Pol rešava jedan problem za drugim. I on je prošlog septembra digao u vazduh svoj prototip i skremdžet je proradio kako treba. Pet dugih sekundi strelovito je prosecao nebo dostižući maksimum od 8 000 kilometara na sat, što je osam puta brže od zvuka, i što je od Elana izmamilo izjavu: “Potukli smo NASA.”
       Istini za volju treba reći da je NASA digla u vazduh ceo brod-avion, dok je Elan podigao samo motor. No, on smatra da ima mesta slavlju i već razmišlja o sledećem lansiranju. Za tu priliku konstruiše motor koji će obezbediti brzinu 22 puta veću od brzine zvuka - dovoljnu da u Zemljinu orbitu izbaci neki mali satelit. To jeste pitanje kako postići takvu brzinu, ali...
       Osnovna istraživanja su obavljena. Sad treba samo malo drskosti i nešto inženjeringa. Smatra Pol.
       - Nastaviće se -
      
       Prevodi i priređuje: ĐORĐE DIMITRIJEVIĆ
       (Newsweek)


Copyright © 1996-2003 NIN - redakcija@nin.co.yu