2509, JANUAR 28 1999

KANONSKO PRAVO

SESELJIJADA PRED ANATEMOM Nakon neodmerenih izjava Vojislava Seselja na racun crkvenih velikodostojnika, predlozeno da se celnik SRS-a i potpredsednik republicke vlade ekskomunicira iz Srpske pravoslavne crkve

Ucestale uvrede upucene episkopu rasko-prizrenskom Artemiju od Vojslava Seselja nagovestile su mogucnost pokretanja crkvenosudskog postupka i izopstenje potpredsednika Vlade Srbije iz SPC. Napadi su mahom plasirani sa drzavnih elektronskih medija(RTS i TV Pristina) a u njima sef radikala nastavlja da vredja arhijereja SPC za "placenistvo i izdaju". Posto arsenal neodmerenih reci dolazi iz vokabulara jednog visokog politicara, ovi nastupi uznemirili su javnost ili je bar nisu ostavili ravnodusnom.

Mogucnost ekskomunikacije lidera radikala iz Crkve javnom mnjenju prvi je spomenuo profesor Bogoslovskog fakulteta u Beogradu Dimitrije Kalezic. U izjavi za NIN Vojislav Seselj je g. Kalezica okarakterisao kao "jednu najobicniju budalu i da je velika sramota sto je jedna takva budala profesor Bogoslovskog fakulteta".

Izrecene uvrede su moralna diskreditacija za svakog coveka, a g. Kalezic istice da takve uvrede upucene episkopu SPC imaju posebnu tezinu;"Uvrijediti covjeka koji je u trecem stepenu svestenstva,moze se tumaciti kao uvreda upucena Hristu i svima koji su posveceni Crkvi".

Pravo na imunitet

Gledano bioloski, episkop je kao i drugi ljudi, ali gledano blagodatno, objasnjava Kalezic, on je svesteno lice koje se u svim civilizovanim zemljama drzi kao pod imunitetom. Po njegovim recima, ovakva uvreda moze se posmatrati i kao atak na pravoslavno ucenje jer diskriminise jednu od kopci u hijerarhijskom prejemstvu. "Ali diskreditovati se moze covjek koji prethodno ima kredit, povjerenje", zakljucuje Kalezic. U Novoj godini prvi verbalni napad na vladiku rasko-prizrenskog Seselj je uputio na Radiju B92 6. janura. Lider radikala je tom prilikom apostrofirao da u pregovorima o Kosovu tzv. OVK ni u kom slucaju ne moze ucestvovati kao ni neki Srbi koji zloupotrebljavaju tragediju sopstvenog naroda, dodavsi:" Ne mislite, valjda, da bi se u te pregovore mogao ukljuciti jedan ludi vladika." Na pitanje novinara B92 da li misli na Njegovo preosvestenstvo vladiku rasko-prizrenskog Artemija, Seselj je rekao: "A kako znate da je bas on? Vidite da i vi znate da je lud.Svaki vladika koji ne radi ono sto bi kao vladika morao da radi, i koji radi ono sto kao vladika ne bi smeo da radi, jeste nenormalan vladika. A izmedju nenormalnog vladike i ludog vladike nema velike razlike,je l' tako? Zloupotrebljava tragediju svog naroda za svoje politikantske kalkulacije. I u proteklih sest-sedam godina uvek se izdajnicki drzao prema srpskim nacionalnim interesima. Uvek je bio uz sve neprijatelje Srpstva a sada je i u Savezu za promene, sta ga briga. Morace Crkva svoje redove temeljito da procisti."

Sramota za pravoslavlje

Drugi "epitet"za vladiku Artemija usledio je 16. januara u "Otvorenom studiju" RTS-a. Tada je potpredsednik vlade optuzio SAD za saradnju sa tzv. OVK uz opasku da u Srbiji postoje, kako je rekao, izrodi i odrodi koji rade u interesu separatista.O tome ko u Srbiji radi u interesu SAD, Seselj je rekao sledece: "Nazalost, takvih ljudi ima i na Kosovu i Metohiji. To su ovi ljudi koji se nazivaju Srpskim pokretom otpora i to je jedan vladika SPC, vladika Artemije, koji predstavlja veliku sramotu za srpsko pravoslavlje i za srpski narod u celini. Oni su se direktno ukljucili u americke namere...Da vidimo sta kaze taj jadni vladika Artemije,koji tako sramoti SPC i udara na srpske tradicije i na kosovski zavet. Ovo je jedan isecak iz '97. u kome je vladika Artemije izjavio 'da Siptari zive pod stalnom presijom milicije i pod pendrekom'."

Ukoliko bi crkveni proces bio pokrenut, inicirao bi ga nadlezni crkveni sud eparhije u kojoj doticni zivi. U slucaju Vojislava Sesenja (Batajnica), to je eparhija sremska. Dakle, episkop Artemije nije nadlezni arhijerej g. Seselju. Kazne koje sud moze da izrekne, medju ostalim su opomena, iskljucenje na izvesno vreme iz Crkve i anatema - konacno iskljucenje. Iskljucivanje iz Crkve na izvesno vreme lisava doticnog opstenja u crkvenoj zajednici sa vernicima tj. uskracuje od svetih tajni na odredjeni period. Ova vrsta disciplinske mere moze trajati od tri do deset godina, a izrice se presudom eparhijskog suda koja se salje Velikom crkvenom sudu na odobrenje. Svrha kazne je, izmedju ostalog, da se krivac pokaje i oslobodi greha u koji je pao. Za najvece crkvene prestupe u kojima uporno vredja verske, moralne i, uopste, crkvene propise, nalaze se konacno iskljucenje iz Crkve koja ima kanonski termin - anatema i sjedinjena je sa prokletstvom krivca. Kazne se ne primenjuju da se covek urnise i unisti vec da se popravi za odredjeni period, da se menja ako hoce. A ako ne: "Sta da se radi, mozda je Seselj rezistentan ili, ako hocete, na gnoseoloskom planu aktivna neznalica, ne da ne zna, nego ignorise, nece da zna",ocenjuje Kalezic.

Parnica zbog klevete

Vladika Artemije smatra da nema nikakvog smisla pokretati crkvenosudski proces protiv Vojislava Seselja "jer je taj covek samog sebe iskljucio iz Crkve, a treba ispitati da li je g. Seselj uopste krsten". Posredno se zakljucuje da jeste jer je kum Vuka Draskovica, a da bi neko ucestvovao u bilo kojoj crkvenoj radnji, mora biti clan Crkve, odnosno krsten. Medjutim, vladika Artemije, uvidjajuci nesvrsishodnost crkvene parnice namerava da pokrene gradjansku "zbog klevete, ali ne i zbog uvrede (ludi pop, nenormalni vladika i sl.)", pozivajuci se na reci patrijarha Pavla: "Mene moze da ponizava ko god hoce, ali da me ponizi, to mogu samo ja sam." O pokusaju da bude moralno diskvalifikovan, vladika Artemije kaze: "Vojislav Seselj me je vise puta optuzio da sam izdajnik i placenik bez ikakvih dokaza, sto je cista kleveta. Jer da je to tacno, ja ne bih vrsio svoju sluzbu vec bih bio u zatvoru. Takodje mi je zao i pomalo se ljutim sto Crkva nije vodila evidenciju o vernicima koji su je napustili prihvativsi komunisticku ideologiju koja je sama po sebi negacija hriscanstva jer je jedan od njenih glavnih postulata da Boga nema. Crkva je, poslednjih godina, mnoge bivse funkcionere komunizma, kakav je i Seselj, primala rasirenih ruku ne interesujuci se mnogo koliko je njihova konverzija iskrena, pa se pokazalo da su nam dolazili kao vuci u jagnjecoj kozi. Svestenstvo je, po mojoj proceni, isuvise snishodljivo prema takvim ljudima ocekujuci, cesto, materijalnu satisfakciju, sto im ne sluzi na cast." Vladika podseca da je g. Seselj tokom svoje politicke karijere "mnogo koza promenio, pa da se u istoj pameti i ne obuje, a kamoli zavrsi neki posao".

Uzgred Seselj se nije libio ni uvreda na racun Njegove svetosti patrijarha Pavla. Ali, tokom studentskog protesta 1991. godine, kada su studenti Beogradskog univerziteta zvizdali patrijarhu Pavlu, prilikom pokusaja da im se obrati, sef radikala je, kaze, bio zgrozen ovako nedolicnim ponasanjem prema jednom crkvenom velikodostojniku. Medjutim , Vojislav Seselj je kasnije svojim repertoarom uvreda, daleko prevazisao sve konkurente na nasoj politickoj sceni, a i sire.

"Ja sigurno znam da se vladika Atanasije brinuo za Seseljev bioloski opstanak, da je devedesetih godina razgovarao sa ljudima da pomognu u rasturanju njegovih knjiga kako bi preziveo. Posle nekoliko godina izjavio je da je vladika Atanasije najveci izdajnik srpskog naroda.Tada sam rekao, plus i minus se potiru,brisi to velikom gumom i onda nema nista", ocenjuje Kalezic.

Sto se tice g. Artemija,jedna stvar tesi Njegovo preosvestenstvo:da od svakog zla postoji jos gore, a to je "da ga Vojislav Seselj hvali.Ja bih se ozbiljno zamislio nad sobom kada bi me taj covek pohvalio", reci su vladike.

Najavu episkopa rasko-prizrenskog o pokretanju privatne tuzbe g. Seselj sa "zadovoljstvom prihvata" i kaze za NIN da ce "rado izaci na tu gradjansku parnicu". TANJA NIKOLIC

KRISTINA RADOVANOVIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.