2518, april 1 1999

INTERVJU : NJEGOVO BLAZENSTVO PATRIJARH JERUSALIMSKI I SVE PALESTINE G. DIODOR

PORUKE IZ NEBESKOG GRADA

Crkva uci da dela njenih vernih clanova treba da zrace sjajem i duhovnoscu jevandjelske istine, tako da bi svi ljudi, pa i politicari, bili poucavani njihovim nacinom zivota, kaze poglavar pravoslavnih u Svetoj Zemlji

Prirodno je sto na kraju drugog milenijuma, uoci dvehiljadite godisnjice od rodjenja Isusa Hrista, hriscanski svet zeli da cuje rec svojih najznacajnijih duhovnika.

Jedan od njih, patrijarh jerusalimski i sve Palestine gospodin Diodor, ljubazno se odazvao molbi saradnice naseg lista i ekskluzivno za NIN dao intervju, odgovarajuci na sva pitanja, pa i na ono koje se redje postavlja: o najmisticnijoj pojavi u pravoslavlju, Svetom ognju.

Svake godine, na Veliku subotu, patrijarh jerusalimski ulazi u Hristovu grobnicu i postavlja 33 svece na mramornu plocu. Zatim pada nicice i moli se dok se svece same ne upale.

Citalac NIN - a ce videti kako je stari patrijarh jezgrovito opisao "svesteno uzbudjenje" koje dozivljava prizivajuci Sveti oganj.

Patrijarh jerusalimski i sve Palestine gospodin Diodor rodjen je 1923. godine u Hiosu a u Jerusalimu je od 1938. godine. Titulu doktora teologije stekao je na Atinskom univerzitetu. Pocasni je doktor Petrogradske duhovne akademije. Od 1962. godine obavlja arhiepiskopske duznosti hijerapolisa "Amana" sve do 16. februara 1981. godine. Tada je postavljen na tron jerusalimske patrijarsije, i ostao na njemu do danas. Hriscanski svet priprema praznicne svecanosti povodom 2000. godina svoje vere. Kako ce se ovaj vazan dogadjaj proslaviti u zemlji Hristovog rodjenja?

- Godina 2000. je jedan veoma znacajan datum za hriscanski svet, jer slavimo 2000 godina od dolaska Isusa Hrista na zemlju. U pravoslavnom predanju slavimo Bozic svake godine, svakoga dana, na Svetoj liturgiji i svakoga trenutka. Stoga je pravoslavni vernik pozvan da svakodnevno dozivljava poruku ovaplocenja Boga Logosa kao neizostavan preduslov za njegovo spasenje. Srediste interesovanja hriscanskog sveta je u gradu Vitlejemu, gde je i pecina u kojoj se rodio Spasitelj sveta, ali je ono i u okolini Vitlejema gde se nalaze tolika sveta mesta koja su povezana sa rodjenjem Gospodnjim. Stoga je Sveta zemlja, narocito za sve pravoslavne, centar praznicnih svecanosti. Iz tog razloga pozvali smo bracu poglavare svih pravoslavnih crkava da ucestvuju u svecanostima koje organizuje Jerusalimska patrijarsija, sto su rado prihvatili. Predstavnici Srpske pravoslavne crkve su, sa zadovoljstvom, aktivno ucestvovali na pripremnim sednicama Koordinacionog odbora. U okviru praznicnih svecanosti predvidjena su dva svepravoslavna bogoslovska simposiona, jedan pod naslovom: "Blagovesti Bogorodicine - ocovecenje Boga Logosa", koji ce trajati od 15, do 21. marta ove godine u svetom gradu Nazaretu, i drugi u svetom gradu Jerusalimu o Pedesetnici 2000.g. Takodje ce svi pravoslavni poglavari odsluziti svepravoslavnu Svetu liturgiju u svetom gradu Vitlejemu, organizovace se izlozbe ikona, dragocenosti, i izlozbe fotografskog materijala pravoslavnih crkava, itd. Da li su na svetim mestima predvidjene neke ekumenske proslave od strane pravoslavnih i rimokatolika?

- Zbog zajednickog postojanja pravoslavne crkve sa inoslavnim u Svetoj zemlji, planiraju se sa njima zajedno manifestacije koje nemaju bogosluzbeni karakter. Kao sto je poznato, Jerusalimska patrijarsija je prekinula bogoslovski dijalog sa inoslavnima 1989. g. i od tada je saradnja sa njima svedena na socijalne i prosvetne teme. Koliko poklonika ocekujete u toku jubilarne 2000. godine?

- Dvehiljadita godina pruza priliku mnogim hriscanima da ostvare jedan zivotni san koji je proizasao iz njihove vere i poboznosti. Ako svake godine u Svetu zemlju dolazi preko 100 000 pravoslavnih poklonika, i ako se uzme u obzir mnogobrojnost pravoslavnog stada, onda se ocekuje da 2000. godine Svetu zemlju poseti vise od 1 000 000 pravoslavnih vernika. Vase blazenstvo, u ime poklonika htela bih da vas pitam o silasku Svetog ognja. Kako silazi, zasto?

- Bogosluzbeni cin Svetog ognja pojavljuje se u prvim vekovima hriscanstva i detaljno se opisuje u prvim putopisima poklonika sa Zapada, a simbolizuje svetlost i sjaj koji su zasjali iz Presvetog groba Gospodnjeg, prilikom Njegovog slavnog i svetlonosnog Vaskrsenja. Da li Sveti oganj silazi uvek prizivom pravoslavnih patrijarha?

- Bogosluzbeni cin Svetog ognja ostvaruje se prisustvom pravoslavnog patrijarha ili jednog od arhijereja koga odredjuje patrijarh, a primaju ga samo pravoslavni. Ovaj dogadjaj posvedocen je i u putopisima iz 12. veka. Ruski iguman Danilo, koji je posetio sveta mesta u vreme krstasa, svedoci da se 1101.g, i pored upornih pokusaja Latina, pojavio Sveti oganj, prizivom pravoslavnih klirika pod vodjstvom igumana Svestene lavre Svetoga Save, jer su krstasi bili zbacili pravoslavnog patrijarha jerusalimskog sa njegovog trona.

Ovakav poredak prihvatili su i neki inoslavni, kao sto su Jermeni, Kopti, Jakoviti, to jest, oni uzimaju Sveti oganj iz ruku pravoslavnog patrijarha. Da li je istina to sto je objavljeno u Srbiji pre deset godina, da je na Veliku subotu te godine kada su pravoslavni i rimokatolici proslavljali Pashu zajedno, Sveti oganj sisao ranije?

- Sveti oganj se pojavljuje vernicima odmah posle molitve, nezavisno od spoljnih faktora. Koja su vasa licna iskustva iz tog najtajanstvenijeg fenomena, prizivanja Svetog ognja?

- Svesteno uzbudjenje me obuzima kada se priblizavam Svesvetom i zivonosnom grobu Gospoda nasega Isusa Hrista, da primim osvecujucu blagodat i da je predam, sa svetim umilenjem i trepetom, sa svih strana zemlje okupljenom blagocestivom pravoslavnom narodu. Jerusalim se od starina i s pravom naziva nebeskim gradom, i simbolizuje sredisnu tacku predstavnika i vernike tri velike religije: hriscanstva, judejstva i islama. Na kraju drugog milenijuma postoje manje zategnutosti medju njima. Da li vidite 21. vek kao vek tolerancije?

- Vaistinu, Jerusalim je centar tri monoteisticke religije, - istorijski - postoje u njemu sledbenici pomenutih religija. Sledbenicima judejstva i islama hriscani svedoce svoju veru utemeljenu na ljubavi, miru, medjusobnoj pomoci, kao sto to zapoveda Sveto jevandjelje. Zelimo da 2000. godina bude doba ne samo tolerancije, nego i posebne saradnje religija, tako da jednakost, ljubav, ali i pravda ovlada na prostoru Svete zemlje i citavog sveta. Koji je nacionalni sastav Svesvete patrijarsije jerusalimske? Koliko hristijanizovanih Arapa pripada ovoj patrijarsiji i kakav je njihov polozaj u zivotu Izraela, Jordana itd.?

- Jerusalimska patrijarsija obuhvata vernike grckog, arapskog i slovenskog govornog podrucja. Njihov broj dostize otprilike 700 000 i oni borave u Izraelu, Jordanu i Palestinskoj autonomnoj upravi, Arapskom poluostrvu uopste i dijaspori. U svim ovim zemljama ovi vernici zauzimaju visoke polozaje u drustvu. U Jordanu i Palestinskoj autonomnoj upravi zauzimaju ministarske i druge visoke upravne drzavne polozaje. U Izraelu imaju svoje poslanike u drzavnom parlamentu. Ne postoje Arapi koji su hristijanizovani. Arapi su osvojili Svetu zemlju 638 godine po Hristu, a tadasnji patrijarh jerusalimski sveti Sofronije, kao predstavnik Svetoga grada, predao je Jerusalim kalifu Omaru Hatambu i dobio privilegije za pravoslavnu patrijarsiju, kada je otpor vec bio uzaludan. Njegova svesvetost, vaseljenski patrijarh gospodin Vartolomej i Njegovo blazenstvo, arhiepiskop atinski i sve Grcke gospodin Hristodul, nedavno su mi govorili o nesrecama koje stvaraju podele u hriscanskom svetu. Uz to, u nase dane, cesto se pominje sajentologija (sledbenici Rona Habarta), mozda zbog toga sto sajentologija ima snaznu podrsku Amerike. Istovremeno postoji veliki otpor sajentologiji u Evropi. Da li osecate njeno prisustvo u Svetoj zemlji?

- Sveta zemlja privlaci predstavnike razlicitih hriscanskih konfesija i pravaca, kao i paracrkvene i raskolnicke grupe. Pravoslavna crkva ih prati i obavestava vernike kako bi ovi izbegli njihove zamke. Predstavnik patrijarsije ucestvuje u redovnim godisnjim sastancima koji se bave borbom protiv jeresi i parareligija. Prisustvo paracrkvenih i raskolnickih organizacija pazljivo prate i lokalni drzavni organi. Pokreti, medju kojima i sajentoloski, iako se kod nas pojavio preko sledbenika koji kao poklonici dolaze u Svetu zemlju, nisu sire poznati na nasim prostorima. Koje promene biste zeleli da vidite u sledecem veku sto se tice odnosa izmedju pravoslavnih i rimokatolika, i u religioznom zivotu uopste?

- Pravoslavna crkva se uvek moli za jedinstvo svih hriscana i zeli da novi milenijum u koji ulazimo pruzi priliku sire saradnje da bismo hodili putem vere, imajuci za kriterijum ispravno ucenje Spasitelja Hrista, kako Apostoli propovedase, Oci ucise i Vaseljenski i pomesni sabori odogmatise i objavise. Kolike mogucnosti Crkva ima da utice na uticajne ljude, pre svega na politicare, kako bi zivot na Zemlji bio bolji i snosljiviji?

- Crkva uci da dela njenih vernih clanova treba da zrace sjajem i duhovnoscu jevandjelske istine, tako da bi svi ljudi, pa i politicari, bili poucavani njihovim nacinom zivota i da bi primenjivali ljudska prava sa osecanjem odgovornosti, ispravnim sudom i objektivno, na dobro celog covecanstva.

NADjA ANDREJEVIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.