2541, septembar 9 1999

ZELEZNICA

DALEKO JE BAR...

Sruseni most na Limu prepreka je za obnavljanje direktnog zeleznickog saobracaja izmedju Srbije i Crne Gore. Kakvi su odnosi u federaciji, takav je i zeleznicki saobracaj

Od 13. aprila, kada je bombardovanjem NATO-a, srusen most izmedju Priboja i Bistrice, zeleznicki saobracaj na relaciji Beograd - Bar predstavlja nocnu moru za putnike. Pruga je bila ostecena i kod poznate stanice Strpci, na teritoriji Republike Srpske, gde su je u duzini 11,5 metara minirali vojnici SFOR-a. Na tom delu su prugu zeleznice Republike Srpske popravile, a njihovo Ministarstvo za saobracaj dalo dozvolu za prelaz vozova tom teritorijom sa teretom koji ne podleze sankcijama medjunarodne zajednice prema nasoj zemlji. Tako je most na Limu jedina tehnicka prepreka za obnavljanje direktnog zeleznickog saobracaja izmedju dve republike u klimavoj federaciji.

Kombinovani prevoz: voz - autobus - voz nije odmah "zaziveo". Kolege iz zeleznickih preduzeca nisu mogle odmah da se dogovore. Crnogorci su dolazili u Beograd, ali su se vracali neobavljena posla. Kazu da su ponudili transport ljudi i robe do Priboja i Prijepolja, a kolege iz Srbije nisu "izasle u susret" toj ideji. U medjuvremenu, putnicima su od Bistrice na Limu do Prijepolja, Bijelog Polja, Pljevalja uzimali "meru" taksisti. Petnaest dinara po osobi do Prijepolja, do Bijelog Polja trazilo se ukupno 400 dinara, ali i 40 nemackih maraka. Stize se za manje od jednog sata, a iz Bijelog Polja ima vozova do Podgorice i Bara.

Haoticno putovanje

Bilo je i onih koji su zbog manjka novca setali dva kilometra do raskrsnice u Donjoj Bistrici odakle bi hvatali vezu do Jadrana. Kada se sve sabere, putovanje do Bara moze potrajati najmanje 16 sati. Cekanje na polazak voza iz Bijelog Polja do Bara traje i tri sata. Putnicima koji su iz Beograda krenuli jednim od jutarnjih polazaka, desavalo se da u Bijelom Polju provedu noc. Ukoliko su zakasnili na voz u 17,17 casova, prvi sledeci polazak bio je tek sledeceg jutra u 6,16 sati.

Prvih dana, otkad je otvorena pruga do Bistrice, na zeleznickoj stanici u Bijelom Polju dozvoljavali su putnicima da noc provedu u vozu koji stoji na stanici. Medjutim, desavalo se da se voz zakljucava, a putnici kud ce - sta ce, pravac klupa.

Pri povratku za Beograd iz Bistrice na Limu ako se krene nesto pre devet sati uvece, desice se lepa nocna setnja po Uzicu. Voz je stizao u ovaj grad pre 23 sata, putnici tada izlaze, voz se cisti i zakljucava. Polazak je bio u 2,25.

Mnogo se govorilo o tome kada ce poceti opravka mosta, koliko ce trajati, koliko ce kostati. Od tri meseca do dvadeset dana, bile su prognoze. Vrednost investicija u ovaj projekat procenjivana je od 15 miliona dinara do 40 miliona. Tenzije su malo splasle kad se saznalo da Masinska industrija iz Nisa i beogradska "Mostogradnja" preuzimaju ovaj posao. Razmisljalo se da li je uopste uspostavljanje zeleznickog saobracaja izmedju Srbije i Crne Gore prioritet.

Obostrani gubici

U nedostatku pravnih informacija mislilo se da ce sve potrajati do kraja oktobra, pocetka novembra ili tek do kraja decembra. Neizvesnost je bila prekinuta oglasom Direkcije za obnovu zemlje koja je predvidela krajnji rok za zavrsetak mosta 9. oktobar. Na to se nadovezao generalni direktor ZTP "Beograd" Zivorad Maksimovic izjavom da ce direktan zeleznicki saobracaj biti uspostavljen pocetkom oktobra, a njegov zamenik Ljubomir Stozinic rok je pomerio na polovinu oktobra. "Pruga prema Baru trebalo bi do tada da bude potpuno osposobljena za redovan saobracaj, jer i barska luka ocekuje dolazak teretnih brodova krajem oktobra", rekao je Stozinic.

Postavlja se i pitanje gubitaka zbog ovako otezanih veza. Jusuf Kalamperovic, crnogorski ministar pomorstva i saobracaja, rekao nam je da je zbog svega ovoga bilo obostranih gubitaka, izgubljene dobiti, kao i manje turista na Crnogorskom primorju. "Nije se mogla koristiti luka Bar, a interes je obostran. Most na Bistrici se nalazi na teritoriji Srbije i nije u nadleznosti Vlade Crne Gore. Ipak, zelim da vjerujem da nije bilo nikakvih losih namjera."

U ZTP-u Crne Gore kazu da se svakodnevno gubi izmedju 80 i 100 hiljada maraka. Ne zele nikog da pozuruju i zainteresovani su za svaku vezu i interes im je da se veze ne prekidaju.

Inzenjer Mirko Stojkovic, direktor za investicije u ZTP "Beograd", nedavno je rekao da ima puno poverenje u radnike niske Masinske industrije i njenog organizacionog dela koji se bavi ovim poslovima. U halama u Nisu "kroje" se delovi mosta koji ce se dopremiti u Bistricu, a tada na scenu stupaju monteri. Sa nadleznim specijalizovanim jedinicama Vojske Jugoslavije postignut je sporazum o angazovanju pontonerije i inzinjerije ako to bude potrebno, kao pomoc izvodjacima

Sukobljeni interesi

Na putu Priboj - Bistrica na Limu na mestu srusenog drumskog mosta radnici uzickih "Puteva" nasuli su bistricku reku. To sluzi za prvu pomoc da omoguci kretanje ljudi i vozila do trenutka kada ce se sve vratiti u prvobitno stanje.

Ima i onih koji kazu da su interesi sukobljeni i da je sva sreca sto na potezu od Resnika do Vrbnice funkcionise telekomanda pa se vozovi na delu od Prijepolja do Vrbnice ne mogu sresti na otvorenoj pruzi. To se kaze zbog toga sto bi po predlogu saobracaja koji bi trebalo da se uspostavi, vozna i vucna sredstva od Prijepolja prema moru bila jednog preduzeca, a pruga, telekomanda i ostale potrebe na delu od Prijepolja do Vrbnice, drugog preduzeca.

Ova pruga pustena je u rad pre 24 godine. Za nju su bila izdvajana ogromna sredstva koja su bila obezbedjivana iz primanja zaposlenih. Sada se cini da skoro sestomesecni prekid direktnog saobracaja ima nekakve veze sa poljuljanim odnosima u federaciji. Cenu su opet platili obicni gradjani onemocali od nereda i haosa. Uspostavljanje ponovnog saobracaja 15. oktobra oznacilo bi bar neki neophodni minimum u medjusobnoj komunikaciji. Onda bismo mogli da kazemo: Sve je dobro sto se dobro svrsi!

VLADIMIR MARTINOVIC



Copyright © 1996 NIN, Yugoslavia
All Rights Reserved.

The views expressed on this page are those of the authors and do not
represent the policy or position of the Serbian Unity Congress.