Arhiva

Vatrogasci pre Formule

Veljko Miladinović | 20. septembar 2023 | 01:00
Maks Mozli je bio u Beogradu. Prvi čovek Svetske automobilske federacije (FIA) pod kojom se između ostalog organizuje i takmičenje u “Formuli 1”. Oni koji malo bolje poznaju automobilski sport znaju da je ova poseta možda i značajnija od prošlogodišnje posete Bernija Eklstona. Video se Mozli sa premijerom Koštunicom i sa novim-starim v.d. gradonačelnika Alimpićem. Ali nije sa sobom Srbiji doneo i trku “Formule jedan”, kako su se mnogi nadali, i kako se nagađalo po medijima. “Rano je još za 'Formulu jedan'”, kaže nam Miodrag Minić, generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije. On je u septembru na kongresu FIA pozvao Mozlija da poseti Beograd. “Iskoristili smo dodelu nagrada za takmičenja u Centralnoevropskoj zoni, koja je organizovana u Beogradu, da pozovemo Maksa Mozlija. Rekao mi je da nikad nije bio u Beogradu, i rado je prihvatio poziv.” Minić kaže da su vođeni razgovori o izgradnji poligona za obuku vozača profesionalaca. Onih koji svakodnevno učestvuju u saobraćaju i po prirodi posla su primorani da voze velikim brzinama, i u rizičnim uslovima, kao što su vozači policijskih vozila, hitne pomoći, vatrogasci, vozači cisterni ili oni u bezbednosnoj pratnji. U većini zemalja u Evropi, po zakonu, ovi vozači u toku godine jednom ili dva puta moraju da imaju obuku na specijalnim “preventivnim i bezbednosnim poligonima”. “Ovakav poligon sadrži simulaciju raznih vremenskih uslova koji mogu da zadese vozača. Jedan poligon, recimo, ima ledenu pistu četrdesetak metara, pa vozač može da vidi kako se vozilo ponaša kada naiđe na led. Postoje i simulacije teških krivina, nagiba, veštačke prepreke, odroni na putu. Maketama se simulira iznenadno izletanje drugih vozila ili pešaka. Vozači dolaze svojim vozilom na poligon, i vide kako se njihovo vozilo ponaša u datim situacijama. Veliki broj zemalja ima nekoliko ovakvih poligona. Mislim da je Srbiji neophodan jedan takav objekat”, kaže Minić. U našim medijima pojavila se suma od 95 miliona evra koju je Mozli navodno spreman da uloži u Srbiju. Minić kaže da je to preterivanje. FIA je nedavno kaznila ekipu “Formule 1” Meklaren sa sto miliona evra. Polovina od toga biće namenjena raznim projektima u manje razvijenim zemljama. A koliko će Srbija dobiti za ovaj poligon, još se ne zna. Uz poligon, gradiće se i autodrom. Pista za auto-trke. Danas se trke po Srbiji uglavnom voze po uličnim ili drumskim stazama. Minić kaže da su sa Mozlijem razgovarali koje bi to trke u organizaciji svetske federacije mogle da se održe u Srbiji. “U dogledno vreme, kada autodrom bude gotov, mogli bismo da organizujemo poneku trku za evropsko prvenstvo. Ili balkanski šampionat. Domaći šampionat, svakako. Naravno da bismo želeli da jednog dana organizujemo i trke 'Formule 1', ali to je za sada samo u teoriji.” “Formula jedan” je veliki biznis, i to nije ništa novo. U situaciji kada postoje mnogo veća tržišta od našeg, koja čekaju u redu za svoju trku. Rusija, Južna Koreja, Indija. Amerika ima jednu trku, a htela bi dve. Teško da bi tu Srbija mogla da se “progura”, pogotovo što se u Mađarskoj već godinama vozi trka za ovaj deo sveta. Ono što bi za sada moglo da predstavlja značajnu promociju Srbije, jeste da “najbrži cirkus na svetu” na svom proputovanju prođe kroz našu zemlju. Ne samo što bi došli vozači, već bi sa njima pošli i njihovi sponzori, i pažnja svetske javnosti. Još veća promocija za Srbiju bila bi da naš najbolji automobilista Miloš Pavlović konačno postane vozač “Formule 1”. Kada je Maks Mozli na ceremoniji dodele nagrada govorio o perspektivama automobilizma u ovoj regiji, napomenuo je da bi u narednih nekoliko godina Srbija mogla da dobije F1 vozača. Maks Mozli je sin ser Osvalda Mozlija, vođe britanskih fašista pred Drugi svetski rat. Pokušao je da se bavi politikom, ali mu je zbog porodične prošlosti savetovano da se u to ne upušta. Vozio je auto-trke. Jednom prilikom je rekao da je posle prve trke znao da je ovo sport za njega, jer tu ljude ne zanima ko si i odakle si.