Arhiva

Životnost muzičkih dinosaurusa

Magda Janjić | 20. septembar 2023 | 01:00
Životnost muzičkih dinosaurusa

Foto profimedia.rs

U senci letnjih festivala u Srbiji i regionu, jun u Beogradu obeležavaju tri koncerta muzičkih veterana, od kojih su dva čak u istoj nedelji. Posve različitu žanrovsku trojku koju čine Tom DŽons, Ajron Mejden, Bili Ajdol, predvodio je velški tigar nastupom u Areni 15. juna. Sada već poluvekovna muzička karijera nekadašnjeg građevinca nedavno je još jednom prepoznata nagradom za životno delo koja će mu biti uručena sledećeg meseca na O2 Silver Clef Awards.

Tom DŽons je karijeru započeo sredinom šezdesetih i od tada, bez mnogo promišljanja, krčio put kroz skoro svaku formu pop muzike. Već na početku su njegov način izvedbe i stil oblačenja postali stalni deo nastupa, čemu je i sam odlučio da prida više pažnje. Sa otkopčanom košuljom do pola i uskim pantalonama išao je i njegov robusni bariton. DŽons je krajem šezdesetih odlučio da manje snima, a da se više posveti nastupima po klubovima gde su mu žene bacale ključeve od hotelskih soba. NJegovi klupski nastupi su tada opisivani kao seksualno dodvoravanje publici. U to vreme je upoznao i Elvisa Prislija sa kojim je postao blizak.

Britanski princ Filip očigledno nije bio veliki fan britanskog muzičara te je više puta iskoristio priliku da uputi neki maliciozni komentar, recimo na temu koliko je teško postati bogat u Velikoj Britaniji: Šta je sa Tomom DŽonsom? On je zaradio milione iako je očajan pevač. Puno toga može da se kaže o DŽonsu, koji je tokom godina uglavnom mirne karijere uspeo da svojim pevanjem, pojavom i sirovom energijom samouvereno zakorači u 21. vek. Hitovi kao što su Sex bomb, Delilah, It`s not unusual sada već sedamdesetčetvorogodišnjeg Toma DŽonsa i dalje mu pristaju, pa i bez famozne otkopčane košulje. I dalje se priča o njegovom koncertu u Beogradu 2009. godine i o toj energiji. Ovog puta nije bilo tako puno u Areni, ali je Tom DŽons i bez zanosnih igračica na stejdžu dominirao.



Samo dva dana posle koncerta Toma DŽonsa, u Beogradu su nastupili i Mejdeni. Polovina ulaznica za jedan od najtraženijih svetskih hevi metal bendova prodata je dva meseca pre koncerta, a oni su ovde već stvarno i veterani. Brus Dikinson je, nakon što je avionom dovezao grupu na beogradski aerodrom, ponovo pozdravio publiku, ne samo beogradsku. Naime, na koncert dolaze na hiljade fanova iz celog regiona, jer je ovaj koncert jedini na području bivše Jugoslavije. Sada već gospoda hevi metalci, koliko vidimo, spremni su kao i uvek da ožive mladalačku energiju i danas kroz hitove osamdesetih, koje su uglavnom i svirali na koncertu u Beogradu.

Posle 39 godina karijere, Ajron Mejden ne samo da nisu usporili, već su se ubrzali zajedno sa vremenom. Pioniri novog talasa britanskog hevi metala su prvobitni uspeh doživeli početkom osamdesetih i danas se smatraju jednim od najznačajnijih i najuspešnijih hevi metal bendova u istoriji. Nedavno je Dikinson konačno dobio odgovor na prozivku od pre nekoliko godina kada je u jednom intervjuu izjavio da je Ajron Mejden bolja gupa od Metalike. Bubnjar Metalike Lars Ulrih nedavno je odgovorio na te prozivke, rekavši da neće da raspravlja na tu temu i da će podržavati svaku glupost koju Dikinson izjavi jer je sve to deo zabave.

Konačno, nastupe muzičkih dinosaurusa 25. juna privešće kraju bad boy Bili Ajdol. Ajdol je prvobitnu slavu stekao tokom pank rok ere kao član grupe Generation X. Za razliku od ostalih britanskih rok umetnika on je uvek tvrdio da su ga inspirisali Bitlsi i Stonsi. Sada već srednje generacije, Ajdola pamte i kao jednu od prvih MTV zvezda, a zajedno sa gitaristom Stivom Stivensom, koji će sa njim svirati i na beogradskom koncertu, on je pravi pank rok veteran.

Verovatno postoji samo jedan tajna koja obuhvata sva tri gore pomenuta imena, a ona se danas zove sadržaj, za NIN komentariše Dragan Ambrozić, muzički urednik Doma omladine. U suštini, ova imena dolaze iz nekog drugog sveta, u kome je stvarno bilo događaja, a i ljudi su imali čemu da se nadaju ili ne nadaju u stvarnosti. E, to što je nekad bio stvarni događaj danas je sadržaj, a kontent mejking je navodno ime za neku poslovnu delatnost. Sva tri umetnika su preživela do danas zahvaljujući sjajnom balansu sadržaja i imidža (te danas pomalo zaboravljene reči). Na nas je ostavio utisak koliko njihov glas, toliko i izgled, koji su zajedno podrazumevali određeni stav.

Ambrozić smatra da je, budući da su danas muzičari skloni tome da poveruju da je dovoljno izgledati da bi nastupao (i ko bi ih krivio što tako veruju), budući da sve druge smatraju krivima kad nemaju odgovarajući sadržaj koji mogu da prenesu publici, jasno da smo se brzom brzinom vratili u reproduktivne šezdesete, jedno mnogo jednostavnije doba u istoriji pop muzike. U to vreme, muzičari su zarađivali pretežno kao izvođači, a autori su bili neki ljudi u senci i pisali pesme za mnoge (kao i danas). Muzičarima nije pripadao značajan novac od snimljene muzike (kao i danas). Osim ponekih otpadničkih slučajeva, muzičari su izgledali i ponašali se poćudno, u skladu sa društvenim moralom.



Tom DŽons dolazi iz tog doba, i preživeo je da bi nam ispričao priču do kraja, jer ima glas koji pobeđuje vremenske koordinate. Bili Ajdol i Ajron Mejden su iz doba kada su se stvari rušile i menjale, pa je njihova energija drugačija, ali je jednako animalno životna kao i DŽonsova, i samim tim nešto neviđeno u današnjem svetu smešne sterilnosti. Ta životnost koja ne poznaje stege i granice, sazdana od svih organskih stvari od kojih se telo sastoji, ono je što današnji svet više ne poznaje. To privlači publiku, bilo gde.
Možda poslednji put u ovom periodu prisustvujemo takvim velikim predstavama, koje nisu čisti spektakli, nego dozirano date priče o ljudskosti i drami tela u kome se ono nalazi. Između Sex bomb i Rebel Yell ne stoji tako veliki put.

InMusic u Zagrebu

Kada govorimo o muzičkim dinosaurusima, onda ne bi trebalo da propustite InMusic festival, koji se održava u Zagrebu od 23. do 25. juna. Ovaj festival, koji se održava od 2006. godine, pored aktuelnih i mlađih izvođača poput jedne od najtraženijijh grupa The Black Keys, Foals, američki duo MGMT dovode i legende alternativnog rokenrola The Pixies. Festival u Zagrebu će svakako biti stanica pre Egzita u Novom Sadu, za reku publike iz čitavog regiona.