Arhiva

Ključna uloga u primarnoj zdravstvenoj zaštiti

Svetlana Velimirović | 20. septembar 2023 | 01:00
Ključna uloga u primarnoj zdravstvenoj zaštiti


Kao zdravstvena ustanova koja je najdostupnija građanima, mesto gde oni dobijaju ne samo lekove već i stručne informacije, preporuke i savete, Apoteka Beograd ima odgovornost pre svega prema građanima - korisnicima usluga, ali i prema sopstvenom opstanku i jačanju pozicije na domaćem farmaceutskom tržištu. Sa direktorkom Apoteke Beograd spec. farm. Jasminkom Bjeletić, spec. menadžerom, za NIN razgovaramo o tome koje su polazne osnove top menadžmenta pri definisanju misije ove zdravstvene ustanove i na koji način može dodatno da se unapredi njena uloga u primarnoj zdravstvenoj zaštiti stanovništva.

Polazne osnove za top menadžment Zdravstvene ustanove - apoteke pri definisanju misije i vizije i politike Integrisanog sistema menadžmenta podrazumevaju da liderstvo u modernom poslovanju znači vođenje ljudi u organizaciji na način koji afirmiše kreativnost, jasnu viziju budućnosti i pravca kretanja, radi stvaranja radne klime u kojoj su nove ideje više nego dobrodošle, kao i stalnu težnju da se zaposleni inspirišu u pravcu poslovne izvrsnosti, a u cilju dobrobiti korisnika i ostalih zainteresovanih strana. Saglasno tome, menadžment razvija strategiju za ostvarivanje opštih ciljeva koji proističu iz usvojenih strateških dokumenata.

Koji su ciljevi Integrisanog menadžment sistema (IMS) Apoteke Beograd kao zdravstvene ustanove?

Usaglašenost sa zakonom je cilj koji se podrazumeva, a jednako važni su i ostali ciljevi: postizanje zadovoljstva korisnika farmaceutskom zdravstvenom uslugom i preparatima Apoteke Beograd, zatim postizanje zadovoljstva zaposlenih i svih zainteresovanih strana, povećanje finansijske dobiti kroz unapređenje performansi, zaštita životne sredine i primena mera bezbednosti i zdravlja na radu uz poboljšanje radnih uslova. Smatram da je uloga državnih apoteka od ogromnog značaja upravo u oblasti primarne zdravstvene zaštite stanovništva i da se stoga posebno treba zalagati za unapređenje njihovog rada kako bi imale posebno mesto na tržištu. U tom smislu, u okviru Šestog kongresa farmaceuta Srbije, u organizaciji kompanije Roche, ja sam u ime Apoteke Beograd imala predavanje Unapređenje poslovanja kroz primenu strategija za očuvanje pozicija državnog apotekarskog sektora, koje je naišlo na veliko interesovanje prisutnih kolega - direktora apotekarskih ustanova Srbije.

Na kojim specifičnostima ili prednostima državnih apoteka zasnivate Strategiju očuvanja njihovih pozicija na tržištu i u zdravstvenom sistemu Srbije?

Državne apoteke imaju lidersku poziciju na tržištu i to je činjenica, a naš strateški cilj je da tako i ostane kroz unapređenje poslovanja. U tom smislu je posebno važna edukacija pacijenata kao i intenziviranje saradnje sa lokalnom samoupravom i sa institucijama zdravstvene zaštite. Dosledno sprovođenje koncepta društvene odgovornosti je takođe odlika poslovanja koja čini deo Strategije Apoteke Beograd na koji smo veoma ponosni jedna u nizu akcija koju bih pomenula ovom prilikom su donacije naših preparata građanima opštine Rakovica. Lokalna samouprava je prepoznala značaj tog gesta i Apoteka Beograd je dobitnik zahvalnice gradske opštine Rakovica za humanitarnu aktivnost. Ističem da je afirmacija Apoteke Beograd kroz visoko stručan kadrovski potencijal osnovna strategija očuvanja vodeće pozicije.

Pošto na prvom mestu ističete ulogu u primarnoj zdravstvenoj zaštiti, na koji način planirate da unapredite ovaj segment poslovanja?

Da bi se primarna zdravstvena zaštita stanovništva obezbedila na najbolji mogući način, potrebno je informisati stanovništvo o kapacitetima i mogućnostima Apoteke da aktivno učestvuje i neprekidno jača ulogu u primarnoj zdravstvenoj zaštiti kroz obezbeđenje dostupnosti lekovima, medicinskim sredstvima, galenskim lekovima kao i drugim preparatima koje izrađuje Apoteka Beograd. Stalna saradnja sa svim učesnicima (proizvođačima i dobavljačima lekova) i svim institucijama u sistemu (Ministarstvo zdravlja, Ministarstvo trgovine, Skupština grada Beograda kao osnivača, Republički fond za zdravstveno osiguranje - RFZO, Grupacija apoteka pri Privrednoj komori Srbije, Farmaceutska komora Srbije, Savez farmaceutskih udruženja Srbije - SFUS) podrazumeva profesionalnost u komunikaciji u smislu pružanja pravovremene i tačne informacije, jer to je od presudne važnosti za primarnu zdravstvenu zaštitu.

Svakako nije lako održati lidersku poziciju u uslovima oštre tržišne konkurencije?

Naravno, potpuno smo svesni činjenice da nismo zaštićeni na tržištu, ali takođe i istine da konkurencija dobre može da učini još boljima, a loše da eliminiše, tako da ne strahujemo za očuvanje naše tržišne pozicije imamo jasan plan kako da je zadržimo. A plan je utemeljen na visokom kvalitetu rada, dobroj snabdevenosti i dostupnosti lekova i medicinskih sredstava građanima, stalnom unapređenju procesa izrade magistralnih i galenskih lekova i preparata, kao i u razvoju novih usluga i proizvoda, unapređenju rada stručnih službi za podršku osnovnoj delatnosti, razvoju informacionog sistema Apoteke Beograd, razvijanju sistema stručnog usavršavanja zaposlenih, održavanju IMS-a i jačanju brenda Apoteke Beograd.

Da li ste, s tim u vezi, u ovoj godini već načinili značajnije korake u pravcu unapređenja poslovanja?

Da, prvi korak bio je izrada nacrta i predlog mreže apoteka i radnog vremena prema potrebama građana. Uradili smo dosta i na uvođenju modela za kontrolu troškova kao i na kontinuiranom poboljšanju realizacije radnih procesa. Ustanovili smo sistem ocene dobavljača uz negovanje dobrih poslovnih običaja. Kako bismo očuvali lojalnost kupaca uz stvaranje novih, potpisali smo ugovor sa Fondom za socijalno osiguranje vojnih osiguranika Fond SOVO, o izdavanju lekova i medicinskih sredstava i uspostavili i razvili marketing strategiju - integrisane marketing komunikacije - promocije Apoteke Beograd sa njenim internim i eksternim okruženjem, a sa ciljem da informišu, ubede ili obnove sećanje ljudi u pogledu proizvoda, usluga, imidža i ideja Apoteke. Održavanje i unapređenje dobrih odnosa sa RFZO, pacijentima i ostalim korisnicima i poboljšanje kvaliteta i povećanje obima izrade galenskih i magistralnih preparata u skladu sa zahtevima tržišta, kao i zadovoljstvo i motivacija zaposlenih su takođe evidentni pomaci u pozitivnom smeru.

Medicina i farmacija beleže brz razvoj i zahtevaju stalnu edukaciju stručnjaka iz ovih oblasti. Da li zaposleni u Apoteci Beograd pored obaveznih imaju i dodatne mogućnosti kontinuirane edukacije i afirmacije svojih znanja?

Kontinuirana edukacija je zakonska obaveza zdravstvenih radnika, ali istovremeno i potreba Ustanove u cilju stalnog unapređenja kvaliteta usluga koje pružamo korisnicima, uz poseban naglasak na davanju saveta i uputstava o pravilnoj upotrebi lekova i ostalih proizvoda i o mogućim neželjenim efektima i interakcijama lekova. Apoteka Beograd zaista može da se pohvali uspesima na planu stručnog usavršavanja - uspešno je prezentovala sedam stručnih radova na Svetskom kongresu farmaceuta u septembru, kao i 13 radova na VI kongresu farmaceuta Srbije u Beogradu u oktobru ove godine. Za radove na poster sesiji Od kompetencija i intervencija do farmaceutskih usluga, Apoteka Beograd je nagrađena II nagradom Kongresa. Apoteku Beograd čine njeni zaposleni sa svojim znanjima, veštinama, sposobnostima i kreativnim mogućnostima i to su potencijali koji su uvek zapaženi, i vrednosti na kojima zasnivamo optimizam u pogledu održanja liderske pozicije na tržištu.


Ko je direktorka Apoteke Beograd?

Spec. farm. Jasminka Bjeletić, spec. menadžer, završila je Farmaceutski fakultet Univerziteta u Beogradu, kao i poslediplomske studije na istom fakultetu - specijalistički rad na Institutu za socijalnu farmaciju i farmaceutsko zakonodavstvo Farmaceutski menadžment i marketing. Takođe je završila specijalističke studije iz zdravstvenog menadžmenta. U Apoteku Beograd je došla iz Agencije za lekove i medicinska sredstva Srbije, bila je predsednik UO Apoteke Beograd, zamenik direktora ove ustanove, radila kao profesor farmaceutskih predmeta u Medicinskoj školi u Beogradu, a radni staž je započela u proizvodnji lekova - Galenika AD i među prvima je osnovala privatnu praksu - apoteku. Od 2014. godine je direktor Apoteke Beograd. Aktivno je učestvovala na domaćim i svetskim farmaceutskim kongresima sa objavljenim stručnim radovima, učestvovala je u osnivanju i radu Farmaceutske komore Srbije kao zamenik predsednika Odbora za pripremu konstituisanja i početak rada Farmaceutske komore Srbije. Bila je zamenik predsednika Upravnog odbora FKS, kao i predsednik Komisije za praćenje zakonske regulative. Predsednik je komisije za polaganje stručnih ispita diplomiranih farmaceuta pri Ministarstvu zdravlja Republike Srbije. Koautor je knjige Vodič kroz propise o lekovima i medicinskim sredstvima za humanu i veterinarsku medicinu.