Arhiva

Između slike i plesa

D. Nikoletić | 20. septembar 2023 | 01:00
„U slikarstvu Dušice Pejić dominira svesno izgrađeni sistem ambivalentnosti. S jedne strane je odsustvo figuracije, a sa druge plesna priroda povučenog poteza koji slici daje karakter kretanja i prenosi umetnički doživljaj u filozofski“, izvod je iz kataloga povodom izložbe Kretanje poznate mlade umetnice u Galeriji Progres. Egzaktnost opisa prizora na velikim, slojevito građenim platnima, navodi na pomisao da je potpisnica dr Vera Obradović kustoskinja, a ne koreografkinja i teoretičarka igre, profesorka baleta Dušice Pejić. Ko će bolje od nje prepoznati energiju pokreta, zajednički imenitelj za ples i slikarske motive? Iako sve u nanosima boje, ali i različitih materijala – komada tkanine, gipsa i drugog što joj se učini zgodnim da dočara njene emocije, slike Dušice Pejić su zapravo jednostavne. Lišene moranja da dočaraju neku konkretnu situaciju, one u posmatraču bude osećanja koja ne treba racionalizovati. „Mi često ne gledamo ono što je prikazano, već nešto čemu sami dajemo značenje“, kaže slikarka. Dakle banalno, nećemo videti da je na slici mrlja, već ćemo kroz svoj sistem poimanja viđenom davati određeno značenje, objašnjava. I pritom verujući da je to što mislimo da vidimo, umetnik pokušao da prikaže, što je apsolutno pravo svakog gledaoca. Ali, ma kako tumačio viđeno, on mora da oseti da u toj slici ima nešto njemu bitno. Svojim pristupom slikanju, koju je uvrstio u osam najistaknutijih autora apstraktne orijentacije u Srbiji u 21. veku (prema kritičaru Vasiliju Sujiću), Pejićeva zapravo izlazi u prostor. Pa nas tera da se zapitamo: kako je znala kad treba da stane u izražavanju sebe kroz boje. „Teško je proceniti kada je slika gotova, jer uvek postoji potreba da se još malo doradi“, navodi Pejićeva. Stoga nikad ne stvara pojedinačne slike, već čitave serije istovremeno. Jer, to je jedini način da zadrži distancu kroz celovit uvid u dotad postignuto. Bez obzira na to što njene slike uvek odražavaju kretanje (makar i unutrašnje), kao i na ustaljen metod simultanog delanja, svaka od izloženih slika budi drugačiju emociju. Da li je to ljubav, strast, ljutnja, slutnja nečeg lepog ili strašnog, na vama je da osetite kroz izložbu u Progresu koja traje do 28. oktobra.