Arhiva

Javno objavljeno

Ivan Klajn | 20. septembar 2023 | 01:00
Čitam danas“ – pisao mi je Živojin Matejić 23. maja – „da će ’izveštaj o Kosovu biti javno objavljen’. Može li se nešto tajno objaviti?“ Čitalac s pravom kritikuje pleonazam koji nije nimalo redak u medijskom jeziku. Zašto novinari dodaju taj, po smislu suvišan, prilog „javno“? Zato što se sam glagol objaviti tokom vremena udaljio od svog osnovnog značenja ’učiniti javnim, obnarodovati, publikovati’, pa znači pre svega ’štampati’, ’pročitati na radiju ili televiziji’, odnosno, u 21. veku, napisati na internetu i drugim elektronskim medijima. Kad je u srednjem veku vladar neke kneževine hteo da objavi, recimo, da će uvesti porez na neoženjene muškarce starije od 30 godina, to je stvarno bila objava. Svi građani, uz lupu doboša, morali su da se okupe na trgu ispred kneževog dvorca, i onda bi im vladar pročitao saopštenje koje je dotle bilo nepoznato bilo kome izvan dvora, a od tog časa za njega su saznali svi podanici. Danas, ako vam neki stručnjak kaže „Moj rad o epistemologiji je objavljen u ’Filozofskim sveskama’ u martu 2006“, to samo znači da dotičnog meseca nije bilo nikakve stvarne promene: i pre i posle toga taj rad je ostao nepoznat za 99,99% građana ove zemlje. Novinski članak koji mi je linkom poslao Ž. M. nosi naslov „GOJKOVIĆ: IZVEŠTAJ O KOSOVU BIĆE JAVNO DOSTUPAN, A RASPRAVA SADRŽAJNA“, i to bi zaista moglo biti rešenje za naš pleonazam. Poznato je, međutim, da se naslov nikada bukvalno ne ponavlja na početku teksta, pa i ovde članak počinje rečima: „Izveštaj o Kosovu biće javno objavljen, tako da će svi poslanici i mediji moći da se upoznaju sa njim, kaže predsednica Skupštine Maja Gojković.“ Drugi čitalac, čije ime nažalost nisam zabeležio, piše da je na jednoj banderi video oglas „Vršim usluge čišćenja po kućama“, a na lokalnoj televiziji „Vršim usluge prevoza robe i putnika u zemlji i inostranstvu“. Jezikoslovci još odavno upozoravaju da je spoj vršiti + imenica, umesto glagola koji označava radnju predstavljenu tom imenicom, obeležje birokratskog stila. Osim toga, dodaje naš čitalac, „mene su učili da se usluge pružaju, a ne vrše“. Tačno, ali ni „Pružam usluge čišćenja...“ ne zvuči mnogo lepše. Ako neko ima bolje ideje za stilizaciju ovakvih oglasa, bićemo mu zahvalni.