Arhiva

Mladi i obrazovani ljudi novi srpski brend

Lara Vučetić | 20. septembar 2023 | 01:00
Razvoj istraživačkog duha i usmeravanje mladih ka obrazovanju i nauci, uz istovremeno unapređenje kvaliteta obrazovnih i naučnih institucija, osnovni su preduslovi za napredak svake države u ovim oblastima. Srbija, mora se priznati, ima sasvim solidne osnove za dalji napredak. Iako je poslednjih dana odjeknula vest o relativno lošem ishodu PISA testiranja i ne baš sjajnim ostvarenjima učenika iz naše zemlje na tom testu, nije nezapaženo prošao ni učinak naših mladih naučnika koji su tokom leta ostvarili značajne uspehe na međunarodnim olimpijadama iz matematike, fizike i hemije. Tada su im na broju osvojenih medalja mogli pozavideti i najtrofejniji srpski sportisti. I nije to bio prvi dokaz da su mladi obrazovani ljudi jedan od vodećih i najreprezentativnijih domaćih brendova u svetu. Često nismo ni svesni kakve potencijale zapravo imamo. Tako se jedna od vodećih regionalnih, a verovatno i evropskih institucija za razvoj mladih naučnika nalazi baš u Srbiji. Reč je o Istraživačkoj stanici Petnica, smeštenoj nedaleko od Valjeva, koja već skoro četiri decenije sa velikim uspehom odgaja mlade talentovane učenike i usavršava generacije nastavnika ne samo iz Srbije, već i iz mnogih drugih zemalja. Već i samo prirodno okruženje Petnice je takvo da inspiriše na naučna istraživanja i posvećenost nauci, te polaznicima omogućava zanimljive aktivnosti na terenu. Naime, ova samostalna i nezavisna naučna organizacija koja deluje od 1982. godine, nalazi se samo nekoliko kilometara od reke Gradac, koja je pod posebnom zaštitom zbog izuzetno čiste vode, divlje i očuvane prirode, brojnih pećina, bogate flore i faune. U blizini Istraživačke stanice (svega oko 200 metara udaljena) je Petnička pećina, pokraj koje su pronađeni ostaci ljudskog naselja starog više od 6.000 godina. Istraživačka stanica je okružena vencem Valjevskih planina (Suvobor, Maljen sa Divčibarama, Povlen, Jablanik, Medvednik, Sokolske planine), koje odlikuju guste šume, livade, brojne reke i klisure. Ovaj jedinstveni kompleks namenjen naprednom dodatnom vanškolskom obrazovanju i podršci mladima od 14 do 19 godina, sada raspolaže sa pet zgrada – nastavnim centrom, zgradom sa laboratorijama, bibliotekom, te hotelom i restoranom. Kada je već reč o brojkama, Istraživačka stanica raspolaže sa ukupno 7.500 kvadratnih metara prostora, 10 laboratorija, 40.000 jedinica literature i 170 mesta za smeštaj. Svake godine više od 2.000 učenika iz preko 500 škola iz Srbije i mnogih drugih zemalja učestvuje u oko 120 raznovrsnih programa u Petnici. Pored programa za učenike osnovnih i srednjih škola, kao i za studente, u Petnici se održavaju i brojni seminari za nastavnike čiji je cilj inovacija znanja, odnosno upoznavanje nastavnog kadra sa novim zahtevima, metodama i sadržajima naučne nastave. „Istraživačka stanica Petnica je najveći stvarni obrazovni eksperiment i najveća inovacija u domaćem obrazovanju u poslednjih stotinu godina. Nikada se nijedan ogled u domaćem školstvu nije usudio da dovede u pitanje nedodirljive `stubove` klasične škole – razred, nastavni program, udžbenik, nastavnika, pa i ocenu – jer se i dalje bezrezervno veruje da samo balansiranje nagradama i kaznama motiviše mlade da uče i da iznos tih nagrada ili kazni mora propisati odgovarajući državni organ bez obzira na to koliko oni koji to tamo rade bili uopšte kompetentni ili kvalifikovani“, navodi se u izjavi Vigora Majića, direktora Istraživačke stanice, kojom se zainteresovani upoznaju sa Petnicom na sajtu ove institucije. Ono što svakako privlači najviše pažnje kada je reč o Petnici jesu programi namenjeni učenicima i studentima. Za učenike osnovne škole, tu je pre svega Letnja naučna škola, koju mogu da pohađaju osmaci. Težište ovog programa je na upoznavanju učenika sa osnovnim tehnikama i principima naučnog istraživanja, odnosno različite vrste merenja, rad sa instrumentima, rad na terenu, izvođenje zaključaka. Sa druge strane, glavninu obrazovnih aktivnosti u Petnici predstavljaju programi namenjeni učenicima srednjih škola. Ovi polaznici imaju priliku da se na različitim seminarima tokom godine upoznaju sa naučnim disciplinama koje su odabrali, da bi kulminacija bila na Letnjim naučnim kampovima gde učenici realizuju samostalne istraživačke projekte kroz koje se upoznaju sa svim fazama, ali i teškoćama realnog naučnog istraživanja. I naposletku, Petnica je u prethodnom periodu realizovala brojne aktivnosti i za studente, i to u nizu oblasti - od arheologije, astrofizike, analitičke hemije, biomedicine, do muzikologije, fotografije, dizajna i 3D štampe. „Naša uloga je da polaznicima programa pomognemo učeći ih kako da istražuju, kako da budu samostalni u tome što rade, kako da budu kritični i prema sebi i prema drugima i, na kraju, kako da istraju u tome što rade“, rekao je Nikola Božić, programski direktor Petnice. Petnica trenutno raspolaže kvalitetnom naučnom opremom, a programi koji se u njoj odvijaju organizovani su u saradnji sa akademskim institucijama, nadležnim ministarstvima, kao i razvojnim centrima uspešnih kompanija. Ipak, situacija nije uvek bila sjajna. Pre deset godina Petnica se suočila sa ozbiljnim finansijskim problemima kada je bilo dovedeno u pitanje funkcionisanje ovog svojevrsnog regionalnog „rasadnika“ talenata. Podrška je tada stigla sa više strana, a među najznačajnijima je i strateško partnerstvo koje je Petnica 2009. godine započela sa Naftnom industrijom Srbije. Od tada je NIS u ovu instituciju uložio više od 100 miliona dinara, pomogao u nabavci savremene opreme (geoskenera), ali i ponudio svoju ekspertizu preko učešća stručnjaka kompanije na seminarima u Istraživačkoj stanici. Nedavno je obeležena i decenija saradnje NIS-a i Petnice i to organizacijom panel diskusije pod nazivom „Može se biti uspešan u svom poslu u Srbiji“. Cilj ovog događaja bio je da se mladi ohrabre i motivišu na dalje profesionalno usavršavanje, ostanak, ali i povratak u Srbiju. Nikola Božić navodi da je podrška NIS-a veoma značajna za Istraživačku stanicu. „Podrškom naučno-obrazovnim programima Petnice NIS je omogućio da generacije mladih ljudi svoje prve korake u nauci prave u odličnim uslovima, radeći na savremenoj opremi, sa vrhunskim stručnjacima. Drugi aspekt saradnje je u tome što NIS ima ekspertizu u oblastima kao što su geologija, petrologija, hemija, zaštita životne sredine i spremni su da je stave na raspolaganje našim polaznicima“, rekao je Božić. Ono što je karakteristično za Petnicu jeste da ova institucija i njeni vodeći ljudi nesebično dele svoja iskustva i znanja sa kolegama iz drugih zemalja. Zato su redovni gosti i saradnici u Istraživačkoj stanici nastavnici iz Slovenije, Hrvatske, Makedonije, Rusije, Izraela. Sa kolegama iz Nemačke, Hrvatske, Izraela i Italije radi se na razmeni učenika. Na ovaj način, ne samo da se postavljaju temelji za dugoročan razvoj mladih naučnika u Srbiji, već se otvara mogućnost da naša zemlja bude prepoznata kao vodeća u regionu u ovoj oblasti. U društvu znanja, kakvo i Srbija želi da postane, sudeći prema izjavama iz Vlade Srbije, obrazovanje mladih u skladu sa poslednjim naučnim saznanjima i na savremenoj opremi, samo je prvi korak u željenom pravcu. Stoga, ukoliko želimo da mladi naučnici ne budu samo jedan od prepoznatljivih brendova Srbije u svetu, već da postanu temelj na kom će se zasnivati budući razvoj obrazovnog sistema i cele države, podrška Petnici i ostalim naučnim i obrazovnim institucijama mora biti sistemska. Primer Petnice pokazuje da je u Srbiji i te kako moguće napraviti instituciju koja će imati ne samo nacionalni, već i regionalni uticaj u oblasti nauke i obrazovanja. Unapređenje sistema u ovoj oblasti bio bi korak u željenom pravcu - ka unapređenju uslova za obrazovanje i ostanak mladih talenata u zemlji.