Arhiva

Emocionalni vrhunac

Marija Ćirić | 20. septembar 2023 | 01:00
Izdvajamo nekoliko muzičkih događaja. Najpre, finale Bemusa. Bojan Suđić i združeni horovi Radio-televizije Srbije i Hrvatske radio-televizije interpretirali su kapitalno delo duhovne horske literature, Svenoćno bdenije Sergeja Rahmanjinova. Partitura je minuciozno vođena; zvuk je kompaktan, sola izvanredna, brojne promene horskih tekstura ostvarene su na virtuozan način. Reč je o antologijskom tumačenju ove partiture. Opera Na uranku Stanislava Biničkog (naravno, uz Koštanu Petra Konjovića koja je takođe postavljena 2019), odličan je potez repertoarske politike Opere Narodnog pozorišta u Beogradu. Delo je dato u novim kontekstima, rediteljka Ana Grigorović situira radnju u aktuelni trenutak i tranzicione kontekste obezličene stvarnosti srpske svakodnevice. Bitno je i uključivanje mladih solista u noseće produkcije, takva vrsta osveženja već neko vreme je veoma dobrodošla Operi Narodnog pozorišta: Evgenija Jeremić, Marko Živković i Vuk Zekić sa lakoćom odgovaraju na rediteljske zahteve, suvereno vladaju scenom. Violončelista Vuk Ovaskainen priredio je nastup za pamćenje! Interpretacija Šostakovičevog Koncerta za violončelo br. 2 (uz podršku SO RTS i Bojana Suđića) svedoči o vrhunskim potencijalima mladog umetnika, o očaravajućoj muzikalnosti. Susreti Vlatka Stefanovskog i Miroslava Tadića događaju se, po priznanju Stefanovskog, jednom do dvaput godišnje što, međutim, nije čujno kada združeni muziciraju. Prošle godine slušali smo ih na festivalu Gitar art. Živopisne, inventivno vođene strukture (računajući i nekoliko premijernih izvođenja), obiluju dramaturškim obrtima – na delu je ekstenzija akustičkih i ekspresivnih svojstava gitare. Inspirativno su koncipirani programi festivala BUNT, brižljivo tematski formulisani; delovanje ovog festivala doista svedoči o stvaranju novih umetničkih teritorija. Atraktivne nastupe imale su i zvezde internacionalne muzičke scene: Anđela Georgiu, Šlomo Minc, Jevgenij Kisin, Boris Berezovski, Vanesa Mej, Gidon Kremer i Kremerata Baltika, Sergej Krilov... S tim u vezi, ističemo i gostovanje Opere Sankt Peterburga na scenama Narodnog pozorišta i Madlenijanuma (Gunoov Faust i Bizeovi Lovci bisera). Još jedna operska postavka privukla je našu pažnju: Krunisanje Pompeje Monteverdija u produkciji Rosi fest Beograd (izvanredna izvođačka ekipa domaćih i inostranih umetnika). Godina 2019. donela je nekoliko značajnih jubileja. Mešoviti hor RTS obeležio je osam decenija rada. Bemus, klavirski duo Snežana Nikolajević/Vesna Kršić i ansambl Renesans proslavili su 50 godina od osnivanja. Bemus jeste doživeo pomak u odnosu na prethodna izdanja, praznično raspoloženje obezbeđeno je kvalitetnim koncertima (pojedini su, bez sumnje, bili i vanserijski), prisustvom značajnih muzičkih imena. Polazišta za zajedničke kreacije duo Kršić/Nikolajević nalazi u rafiniranim istraživanjima repertoara za ovaj sastav, saobražavajući se u pogledu umetničke ideje i iskaza, što su demonstrirale i na slavljeničkom nastupu krajem oktobra. Obeležavanje jubileja ansambla Renesans krenulo je samim početkom godine. Emocionalni vrhunac bio je, naravno, koncert sa naše najuže liste, održan u Domu vojske Srbije - nastup koji je okupio članove svih postavki i generacija ansambla čije muziciranje već pola veka pruža lepšu sliku ovih prostora.