Arhiva

Nova izborna prevara uz primese korupcije

Zoran Živković, bivši predsednik Vlade Srbije i Nove stranke | 20. septembar 2023 | 01:00
Priča o beogradskom metrou stara je skoro ceo vek, a posebno je intenzivirana u poslednjih pedesetak godina. Ne postoji prestonička vlast koja se nije bavila ovom idejom, razmatrala, procenjivala, analizirala ili olako obećavala početak i završetak ovog projekta. Saobraćajna struka se uključivala u tu priču povremeno i selektivno, nikada sa potpunom, konačnom naučnom analizom. Ekonomisti su uvek bili izopšteni iz rasprave, jer nikada ne bi mogli da daju zaključke koji bi bili po volji vlastodržaca. Naravno da ni režim SNS-a nije propustio ovu temu. Pre par godina je osnovano javno preduzeće, zauzet elitni poslovni prostor i zaposleni klimoglavci, „eksperti“ koji se verovatno nikada nisu ni vozili metroom. Tada su, uz adekvatnu svečanost, na kojoj samo Dačić nije pevao, podeljene i karte za prve putnike iz redova poltrona, sendvičara i drugih obožavatelja naprednjačke „elite“. Od tada do danas projekat se menjao, dorađivao, dopunjavao, a pre neki dan je otvorena i farsična javna rasprava o njemu. Glasnogovornici ove ideje, „odgovorni gradski čelnici“, a posebno njihovi zamenici, nisu do sada dali prihvatljive odgovore pa im ponovo postavljam pitanja koja zaslužuju ozbiljne odgovore, neophodne za sticanje objektivne slike o ovoj temi. Šta je cilj izgradnje metroa? Poboljšanje efikasnosti i bezbednosti saobraćaja, transport stanovništva, zaštita životne sredine i tržišna održivost samo su neki segmenti zbog kojih treba ili ne treba ući u ovaj projekat. Kuda idu linije metroa? Mahom od nikuda ka ničemu, sa obrazloženjem da se izgradnjom metroa kreira budući razvoj, širenje Beograda. Linije su projektovane bez ikakve, čak ni minimalne analize potreba stanovnika glavnog grada. Prva linija bi trebalo, po poslednjem nagađanju državnih i gradskih čelnika, da ide od Železnika do Mirijeva, a niko nam ne reče koliko to stanovnika Beograda ima potrebu da svakodnevno putuje između tih destinacija. Isto važi i za druge linije. Kada je planirani rok završetka i zašto tada? Prva linija za sedam godina, a sve ostale za tri decenije, kažu naprednjački „mudraci i eksperti“. A šta do tada i ko garantuje da će i ti predugi rokovi biti ispunjeni. Niko, naravno, a o ceni koštanja da i ne govorimo. Počeli si pre par godina sa „minimalnom“ cenom od 2,5 milijardi evra. Početak ove godine je doneo novu procenu od 4,4 milijarde, a već u maju smo imali novu cenu od šest milijardi evra! Zašto tolika povećanja, šta je uticalo na cenu, ko je radio analize – nema odgovora na ova logična pitanja. Zašto sada počinje gradnja? Zato što su izbori u Beogradu za pola godine, a ovo je jedna iz velikog dijapazona omiljenih laži izbornih kampanja Vučića i njegovih saučesnika. Tako je napravljena i fabrika čipova u Pančevu i najveća farma svinja u Evropi i superbrza pruga do Budimpešte i mnoge druge „istorijske“ investicije... Zašto te silne milijarde za metro, koji ide ko zna gde, ko zna kada i za koga, plaćaju svi građani Srbije, a ne samo žitelji prestonice? Zato što su sledeće godine lokalni izbori samo u Beogradu, a za sve ostale u Srbiji koji nemaju ni posao, ni vodovod, ni kanalizaciju, ni stabilno snabdevanje strujom, ni ulice i puteve, ni mnoge druge civilizacijski neophodne stvari, izborne laži se spremaju za godine kada će kod njih biti izbori. Da li je metro jedini ili najracionalniji način za rešavanje problema saobraćaja u Beogradu? Nije! Šta je alternativa? Integralno upravljanje saobraćajem, koje se već primenjuje u više stotina gradova na svetu, uz nabavku 2.000 autobusa na struju, koja je po rečima Aleksandra Vučića najjeftinija u Evropi, a koji koštaju 12 puta manje i donose konačno rešenje za godinu dana. Moderno i efikasno upravljanje saobraćajem podrazumeva analizu postojećeg režima saobraćaja, njegove neophodne izmene bez značajnih ulaganja i adekvatno upravljanje tim sistemom. To praktično znači da se bez izgradnje novih saobraćajnica, promenom smera kretanja, režima saobraćajne signalizacije, video- nadzorom, upotrebom adekvatnog softvera i formiranja gradskog centra za integrisano upravljanje saobraćajem dolazi do efikasnog rešenja. U pripremi ovog teksta proverio sam ove podatke sa svetskim proizvođačima ovih ekoloških autobusa – cene, uslove plaćanja i rokove isporuke. Za ovu količinu vozila cene su oko 250.000 evra po komadu, što znači da je za ukupnu količinu cena samo pola milijarde evra, na koje treba dodati još pedesetak miliona evra za nabavku opreme i softvera. Dakle, izgradnja metroa u Beogradu za cilj ima još jednu izbornu prevaru koja u sebi sadrži i pokušaj još jedne ogromne korupcijske kriminalne radnje. Sve do sada objavljeno i izrečeno eksplicitno dokazuje ovu moju tvrdnju. Racionalizacija, popravljanje i unapređenje saobraćaja i transporta u Beogradu su neophodni, a za to postoje mnogo bolja rešenja od ove naprednjačke prevare koju je neophodno sprečiti. Kako? Tako što će se zdravomisleći, odgovorni i hrabri ljudi organizovati i udružiti u zajedničku listu za sledeće prestoničke izbore, a time i omogućili građanima Beograda da izaberu gradsku vlast koja će biti sposobna da za problem saobraćaja i sve druge probleme glavnog grada nađu adekvatna, racionalna i poštena rešenja. To važi i za sve ostale lokalne, parlamentarne i predsedničke izbore koji Srbiju očekuju sledeće godine. Ko iz redova opozicije, građanskih udruženja, akademske zajednice i ekspertskih krugova ne da svoj puni doprinos ovoj ideji zaslužuje da se vozi metroom koji ide od smetlišta do deponije, gde karte naplaćuje neki mali prevarant, a kojim upravljaju visoki državni i oniži zamenički „kompletni idioti“... Mora se stati na put daljoj primitivizaciji, destrukciji i kriminalizaciji našeg društva. Srbija je lepa zemlja, moramo je učiniti i ozbiljnom državom koju će poštovati i svi njeni građani i svi oko nas!