Arhiva

Šta CIA zna o Srbiji

Zoran Miljatović | 20. septembar 2023 | 01:00
Šta CIA zna o Srbiji

CIA je već presudila. Dok se u Haškom tribunalu, na suđenju Slobodanu Miloševiću, tek vode rasprave šta je pokrenulo poslednje balkanske ratove, na zvaničnom sajtu Centralne informativne agencije, u odeljku Svetski godišnjak (The NJorld Factbook), piše: “...Pod predsednikom Slobodanom Miloševićem Srbija je preduzela različite napore na planu vojne intervencije kako bi ujedinila etničke Srbe u susednim republikama u ‘veliku Srbiju’.”

Ovo je jedan od retkih eksplicitnih zaključaka u pomenutom dokumentu - o Srbiji i Crnoj Gori, zemlji “nešto manjoj od Kentakija”, kako piše, CIA na svom sajtu ima 13 internet stranica uglavnom statističkih podataka. Koliko su tačni i zanimljivi procenite sami (prenosimo ih na sledećim stranicama u integralnoj verziji), ali jedno je izvesno - ni na jednom domaćem sajtu, objedinjeno, nećete naći ovoliko raznolikih podataka o našoj zemlji. Poslednji put ažurirani su 16. decembra 2004. godine.

Zajednica Srbija i Crna Gora (države članice posebno nisu obrađene, a Kosovo i Metohija je skrupulozno tretirano kao deo SCG) nije, što bi prijalo ovdašnjim zaljubljenicima u zavere, dobila poseban tretman na sajtu CIA. Na ovaj način glavna američka tajna služba obradila je, i učinila javno dostupnim, činjenice o 221 državi i području sveta.

Time je CIA deo svog sajta pretvorila u neku vrstu lako pristupačne enciklopedije, ili bar vodiča, što nije loše ni kao mamac - onaj ko ovde potraži neki podatak uz put će možda pogledati i konkurs za prijem novih radnika ove agencije, koji se na sajtu u poslednje vreme redovno objavljuju. Razlog je prost: CIA se kadrovski osula (odeljenje za operacije je u jednom trenutku spalo na manje od 1 000 zaposlenih), i jedan od glavnih zadataka njenog novog šefa Portera Gosa jeste upravo “jačanje ljudske baze Agencije”. Posebno se traže agenti sa znanjem više stranih jezika.

Dodatni razlog javnog demonstriranja znanja najpoznatije tajne službe sveta jeste potreba da se stalno radi na učvršćivanju mita da “CIA sve zna”. Makar i pogrešno, ali zna, i to sa posledicama.

Romantični direktor

Porter Gos (65), prošle godine postavljeni direktor CIA, javno se požalio da ne stoji najbolje ni sa stranim jezicima, ni sa kompjuterskim veštinama:

- Nisam jezički potkovan. Moje znanje stranih jezika više je u domenu romantike... A sigurno nemam ni tehničke sposobnosti, i moja mi deca stalno govore: “Tata, moraš da vežbaš kompjuter!”

Ipak, ovaj nekadašni agent vojne obaveštajne službe i radnik Direktorata za operacije CIA, a kasnije kongesmen (i predsednik Obaveštajnog komiteta) vrlo je energično krenuo u reformisanje Agencije. Što svakako nije važno samo za SAD.

Namerno ili slučajno, CIA je pogrešila i kada je, tokom bombardovanja Srbije, usmerila NATO projektile na kinesku ambasadu. U hijerarhiji srednje rangirani agent CIA sa tajnim imenom “Mitford” zbog toga je i kažnjen (uz još šest kolega - najviši u rangu među njima kasnije je, međutim, unapređen na položaj u Nacionalnom savetu za bezbednost). “Mitford” se sa kaznom nije pomirio, pa je tužio Agenciju tvrdeći da je greška mogla biti izbegnuta da je njegov šef konsultovao izvore koji su bolje poznavali Beograd... Nije dobio spor.

Jedna od očitih grešaka u dokumentu koji prenosimo jeste, na primer, da ne uvozimo prirodni gas, što sigurno nije teško proveriti, ali su zato vrlo precizno, u jednoj rečenici, nabrojani ključni ekonomski problemi naše zemlje. I navedeno kolike rezerve nafte imamo. A stopa rasta bruto društvenog proizvoda znatno je niža po proceni koju daje CIA od one koju čujemo od naših ministara.

Kako CIA prikuplja podatke koje objavljuje u svom godišnjaku? Čemu oni u osnovi služe? Evo objašnjenja sa samog sajta CIA, koja mogu da pomognu da se bar delimično odgovori na ova pitanja:

“Obaveštajni ciklus je proces prikupljanja informacija, njihovog pretvaranja u obaveštajne podatke i predočavanja onima koji kreiraju nacionalnu politiku. Informacije nisu ništa drugo do sirovi podaci iz bilo kog izvora, a oni, već po svojoj prirodi, mogu biti fragmentarni, protivrečni, nepouzdani, dvosmisleni, dezinformišući ili pogrešni. Obaveštajni podaci jesu one informacije koje su prikupljene, integrisane, procenjene, analizirane i protumačene. Uobličeni obaveštajni podaci predstavljaju završni proizvod obaveštajnog ciklusa spreman za predočavanje subjektima političkog odlučivanja.”

Postoje tri tipa uobličenih obaveštajnih podataka, informiše CIA posetioce svog sajta, a to su: osnovni, tekući i oni koji sadrže procenu:

“Osnovni obaveštajni podaci nisu ništa drugo do elementarni faktografski materijal o nekoj zemlji ili nekom pitanju. Tekući obaveštajni izveštaji su oni koji se odnose na nova zbivanja. Podaci koji sadrže procene odnose se na moguće ishode nekih događaja ili akcija. Te tri vrste obaveštajnih podataka međusobno su povezane i oslanjaju se jedni na druge: osnovni obaveštajni podaci onaj su temelj na kome se grade druge dve vrste obaveštajnih podataka; na osnovu tekućih podataka neprestano se ažurira skup postojećeg znanja; obaveštajni podaci koji sadrže procene revidiraju postojeća tumačenja zemlje ili pitanja o kojima je reč i daju smernice za budućnost. Svetski faktografski godišnjak, Predsednički dnevni bilten i Nacionalne obaveštajne procene primer su ovih triju tipova uobličenih obaveštajnih podataka... U izradu pregleda za svaku zemlju ponaosob uključile su se razne vladine agencije.”

Sjedinjene Američke Države bave se obaveštajnim aktivnostima još od vremena DŽordža Vašingtona, ali su tek posle Drugog svetskog rata počele da koordinišu sve poslove iz te oblasti. Centralna obaveštajna agencija osnovana je 26. jula 1947. godine, a zvanično je počela da radi 18. septembra te godine. Od tada su pokrenuta tri programa za razvoj koordinisanih osnovnih obaveštajnih podataka: (1) Zajedničke obaveštajne studije kopnene vojske i mornarice (JANIS); (2) Nacionalni obaveštajni pregled (NIS) i (3) Svetski godišnjak.

Svetski godišnjak (The NJorld Factbook) nastao je kao redovni godišnji izveštaj koji sadrži uobličene obaveštajne podatke. Prvi takav informativni godišnjak objavljen je u avgustu 1961. godine i tretiran je kao poverljivi materijal. Prva verzija za javnost objavljena je u junu 1971. godine. Informacije date u godišnjaku po pravilu su informacije od 1. januara te godine, koje se povremeno ažuriraju. Ranije je to rađeno samo jednom godišnje, da bi od novembra 2001. godine bio uveden sistem češćeg on-line ažuriranja podataka.

Godišnjak priprema CIA i namenjen je američkim zvaničnicima, a stil, format, način prezentacije podataka i njihov sadržaj primereni su, kako piše na sajtu CIA, sadašnjim i očekivanim potrebama američkih vlasti. Informacije obezbeđuju, između ostalog, Stejt department, Američka naučna fondacija, Statistički biro, Ministarstvo trgovine, Ministarstvo rada, CIA, DIA, Mornaričko obaveštajno odeljenje, Američki odbor za geografske nazive, Ministarstvo saobraćaja i drugi javni i privatni izvori.

Bez informacija o Kosovu

CIA na svom sajtu daje objašnjenje zanimljivo za čitaoce sa ovih prostora:

“Pitanje koje se relativno često postavlja jeste zašto Godišnjak ne sadrži informacije o entitetima kao što su Tibet, Kašmir ili Kosovo. Zato što Godišnjak obezbeđuje informacije o administrativnoj organizaciji neke zemlje onako kako to preporučuje Američki odbor za geografske nazive. Taj odbor je sastavni deo američke vlade i zadužen je za izradu političkih smernica, utvrđivanje načela i proceduru u vezi sa određivanjem geografskih imena i njihovom upotrebom. Odluke tog odbora omogućuju svim odeljenjima i agencijama američke vlade da imaju pristup ujednačenim geografskim imenima.”

CIA navodi: “Tim koji radi na izradi godišnjaka koristi mnoštvo različitih izvora da objavi ono što, po našem mišljenju, predstavlja najpouzdanije i najkonzistentnije podatke u bilo kojoj kategoriji obuhvaćenoj ovom knjigom. Zbog nedostatka prostora, nismo u mogućnosti da navedemo sve izvore...”

CIA je, posle napada 11. septembra, bitno promenila način svog rada. Ponovo se prednost daje delovanju tajnih agenata na terenu (HUMINT operacije), jer je zaključeno da obilje podataka koji se prikupe elektronskim putem (prisluškivanje, kontrola internet komunikacija...) ne znače mnogo ako ne prođu kroz filter efikasne analitike. A taj sektor američkog obaveštajnog sistema bitno zaostaje, i metodološki i po broju ljudi.

Pre mesec dana američki Kongres dao je zeleno svetlo najvećoj reorganizaciji tajnih službi u ovoj zemlji u poslednjih pola veka. Disharmonija u radu 15 nacionalnih obaveštajnih agencija (civilnih i vojnih) pokušaće da se prevaziđe uvođenjem nove funkcije - direktora nacionalne obaveštajne službe, koji će koordinisati rad CIA i ostalih agencija. Superšef imaće značajna ovlašćenja i kad je u pitanju budžet za ove namene (iznosi 30-40 milijardi dolara), ali i u kadrovskoj politici. Neće biti deo kabineta predsednika SAD, ali će, kako je navedeno na konferenciji za štampu, ma šta to značilo, “imati isti pristup kao državni sekretar i sekretar za odbranu”.

Do sada je praktično prvi čovek američke špijunaže bio direktor CIA. On se, međutim, više bavio vođenjem službe na čijem je čelu i savetovanjem predsednika nego koordinacijom rada svih službi. Što je, uz ostale faktore, zaključeno je u Americi, dovelo do propusta koji su za posledicu imali 11. septembar i rat u Iraku “zbog oružja za masovno uništenje kojeg nije bilo”.

Oko 17.000 zaposlenih u CIA reformu obaveštajnog aparata doživljavaju kao šamar službi u kojoj rade. Zbog toga je i nekoliko visokih zvaničnika Agencije tokom jeseni podnelo ostavke.

Malo je, međutim, nedostajalo da CIA pretrpi i žešći udar. Pat Roberts, predsednik Senatskog komiteta za obaveštajne aktivnosti, republikanac, zalagao se da CIA bude podeljena na tri dela (tajnu službu za klasične špijunske operacije, biro za procene posvećen analitičkim poslovima i biro za tehničku podršku, koji bi se bavio razvojnim projektima), odnosno - ukinuta (Roberts je predložio i da CIA promeni ime). Tek toliko da se ne misli da su radikalni predlozi tog tipa karakteristični samo za naše podneblje. U SAD je izabran srednji put, ali je CIA očito stavljena pod dodatnu kontrolu (i veći nadzor Kongresa), što treba da poveća i njenu efikasnost.

Što će možda pomoći i da podaci u Godišnjaku za 2005, koji će biti objavljeni početkom leta 2005, budu tačniji, ili bar precizniji. Treba, ipak, znati još nešto: na prostorima Balkana, bez obzira na mit da je CIA predvidela raspad SFRJ, ova služba nikada nije bila “obaveštajni lider”.

CIA: The World Factbook
Srbija i Crna Gora

Istorijat

Kraljevina Srba, Hrvata i Slovenaca osnovana je 1918. godine; ime države promenjeno je 1929. godine u Kraljevina Jugoslavija. Kada je 1941. nacistička Nemačka okupirala zemlju, toj okupaciji su se suprotstavile razne paravojne grupe koje su se borile među sobom i istovremeno su se borile protiv zavojevača. Grupa koju je predvodio maršal Tito preuzela je punu kontrolu u zemlji 1945. godine, po proterivanju nemačkih osvajača. Iako je bila komunistička, njegova vlada i njene naslednice (Tito je preminuo 1980. godine) tokom naredne četiri i po decenije utrle su vlastiti put između zemalja Varšavskog pakta i Zapada. Početkom devedesetih godina 20. veka posttitovska Jugoslavija počela je da se raspada duž etničkih linija podele: Slovenija, Hrvatska, Makedonija i Bosna i Hercegovina priznate su 1992. godine za nezavisne države. Preostale republike Srbija i Crna Gora proglasile su novu “Saveznu Republiku Jugoslaviju” (SRJ) u aprilu 1992. godine; pod predsednikom Slobodanom Miloševićem Srbija je preduzela različite napore na planu vojne intervencije kako bi ujedinila etničke Srbe u susednim republikama u “veliku Srbiju”. Svi ti napori su na kraju bili neuspešni i doveli su do toga da je Jugoslavija 1992. godine isključena iz Ujedinjenih nacija. Godine 1999. snage SRJ i srpske paravojne snage krenule su u masovno proterivanje etničkih Albanaca na Kosovu što je izazvalo međunarodni odgovor, uključujući i natovsko bombardovanje Srbije i stacioniranje natovskih, ruskih i drugih mirovnih snaga na Kosovu. Savezni izbori u jesen 2000. godine imali su za rezultat svrgavanje Slobodana Miloševića i dolazak Vojislava Koštunice na mesto predsednika države. Hapšenje Miloševića 2001. godine omogućilo je njegov potonji transfer u pritvorsku jedinicu Međunarodnog krivičnog suda za ratne zločine u bivšoj Jugoslaviji koji se nalazi u Hagu. Tamo mu se sudi za zločine protiv čovečnosti. Godine 2001. ukinuta je suspenzija na članstvo Jugoslavije u Ujedinjenim nacijama tako da je ona pod tim imenom ponovo primljena u Organizaciju UN. Od juna 1999. godine, na temelju ovlašćenja koja proističu iz rezolucije Sveta bezbednosti UN broj 1244, Kosovo je pod upravom privremene administracije UN na Kosovu (UNMIK). Godine 2002. srpska i crnogorska komponenta Jugoslavije počele su pregovore o uspostavljanju labavijih odnosa. Na osnovu rezultata tih pregovora parlamentarci su u februaru 2003. godine preoblikovali zemlju u labavu federaciju dveju republika pod imenom Srbija i Crna Gora. Postignut je sporazum da se u roku od tri godine u svakoj republici omogući referendum o punoj nezavisnosti.

Geografija

Lokacija: Jugoistočna Evropa, graniči se sa Jadranskim morem, smeštena je između Albanije i Bosne i Hercegovine.
Geografske koordinate: 44 stepena severne širine, 21 stepen istočne dužine
Reference u mapama: Evropa
Područje: Ukupno: 102.350 km2; Kopno: 102.136 km2; Voda: 214 km2
Uporedivo područje: zemlja nešto manja od Kentakija
Kopnene granice: Ukupno 2 246 km
Susedne zemlje: Albanija 287 km, Bosna i Hercegovina 527 km, Bugarska 318 km, Hrvatska (na severu) 241 km, Hrvatska (na jugu) 25 km, Mađarska 151 km, Bivša Jugoslovenska Republika Makedonija 221 km, Rumunija 476 km.
Obala: 199 km
Teritorijalne pretenzije na moru: nema podataka
Klima: na severu, kontinentalna klima (hladne zime i topla, vlažna leta sa dobro raspoređenim padavinama); centralni deo kontinentalna i sredozemna klima, na jugu jadranska klima duž obale, topla, suva leta i jeseni i relativno hladne zime sa obilnim padavinama u kopnenom zaleđu.
Teren: izuzetno raznovrstan; na severu bogate plodne zaravni; na istoku krečnjački grebeni i udoline; na jugoistoku stare planine i brdoviti teren; na jugozapadu izuzetno visoka pribrežna linija bez ostrva u blizini obale.
Optimalna i minimalna visina: najniža tačka: Jadransko more 0 metara; najviša tačka: Daravica, 2.656 m
Prirodna bogatstva: nafta, gas, ugalj, ruda gvožđa, boksit, bakar, olovo, cink, antimon, hromit, nikl, zlato, srebro, magnezijum, pirit, krečnjak, mermer, so, hidroenergija, obradivo zemljište
Obrađivanje zemlje: Obradivo zemljište: 33,35%; Trajne kulture: 3,2%; Ostalo 63,45% (2001.)
Navodnjavano zemljište: 570 km2
Prirodne opasnosti: Razorni zemljotresi
Zaštita životne sredine, aktuelna pitanja: Zagađenje voda u priobalju zbog ispustanja iz kanalizacionih kolektora, posebno u turističkim područjima kao što je Kotor, vazdušno zagađenje u okolini Beograda i drugih industrijskih gradova, zagađenje vode od industrijskog otpada koji se baca u Savu, pritoku Dunava
Zaštita životne sredine - međunarodni sporazumi: Strana ugovornica sporazuma i konvencija o: zagađenju vazduha, biodiverzitetu, klimatskim promenama, ugroženim vrstama, opasnom otpadu, pravu mora, sprečavanju zagađivanja mora potapanjem otpadnih i drugih materija, očuvanju života u moru, zaštiti ozonskog omotača, sprečavanju zagađivanja sa brodova, zaštiti močvara. Potpisala, ali nije ratifikovala nijedan od odabranih sporazuma
Geografija - napomena: Kontroliše jedan od glavnih kopnenih puteva koji vodi iz Zapadne Evrope u Tursku i na Bliski istok, strateški locirana duž jadranske obale.

Stanovništvo

Stanovništvo: 10 825 900 (procena iz jula 2004.)
Starosna struktura: 0-14 godina: 18,3% (muškog pola 1 027 479; ženskog pola 956 681); 15-64 godine: 66,8% (muškaraca 3 602 959; žena 3.627.616); 65 i više godina: 14,9% (muškaraca 693 929; žena 917.236) (procena iz 2004.)
Prosečna starost: ukupno: 36,6 godina; muškarci: 35,1 godina; žene: 38,1 godina (procena iz 2004.)
Stopa rasta stanovništva: 0,03% (procena iz 2004. godine)
Natalitet: 12,13 rođenja na 1 000 stanovnika (procena iz 2004.)
Mortalitet: 10,53 smrti na 1 000 stanovnika (procena iz 2004.)
Neto stopa migracija: -1,33 migranta na 1 000 stanovnika (procena iz 2004.)
Statistički odnos među polovima: Pri rođenju: 1,08 muškaraca/jedno žensko dete; Ispod 15 godina: 1,07 muškaraca na jedno žensko dete; 15-64 godine: 0,99 muškaraca na jednu ženu; 65 i više godina: 0,76 muškaraca na jednu ženu. Odnos u ukupnom stanovništvu: 0,97 muškaraca na jednu ženu (procena iz 2004.)
Stopa smrtnosti odojčadi: Ukupno: 13,43 smrti na 1 000 živorođene dece; Muške: 15,04 na 1 000 živorođene dece; ženske: 11,68 smrti na 1.000 živorođene dece (procena iz 2004.)
Očekivani životni vek: Ukupno stanovništvo: 74,4 godine; Muškarci: 71,9 godina; žene: 77,12 godina (procena iz 2004.)
Ukupni fertilitet: 1,67 dece po jednoj ženi (procena iz 2004.)
HIV/SIDA - prisutnost kod odraslog stanovništva: 0,2% (procena iz 2001. godine)
HIV/SIDA - osobe koje boluju od HIV/SIDE 10 000 (procena za 2001. godinu)
HIV/SIDA - broj preminulih: manje od 100 (procena iz 2001.)
Državljanstvo: Imenica: Srbi, Crnogorci; pridev: srpski, crnogorski
Etničke grupe: Srbi 62,6%, Albanci 16,5%, Crnogorci 5%, Mađari 3,3%, ostali 12,6% (1991.)
Veroispovest: pravoslavci 65%, muslimani 19%, rimokatolici 4%, protestanti 1%, ostali 11%
Jezici: srpski 95%, albanski 5%
Pismenost: Definicija: stanovništvo starije od 15 godina koje može da čita i piše: ukupan broj stanovnika: 93%; muškaraca: 97,2%; žena: 88,9% (1991.)

Vlada i uprava

Ime zemlje: uobičajeni dugi oblik: Srbija i Crna Gora; uobičajeni kratki oblik: nema ga; lokalni duži oblik: Srbija i Crna Gora; lokalni kraći oblik: nema ga; Ranije: Savezna Republika Jugoslavija; Skraćenica: SCG
Državno ustrojstvo: Republika
Prestonica: Beograd
Administrativna podela: dve republike (u jednini republika); dve nominalno autonomne pokrajine* (jednina - autonomna pokrajina)
Kosovo*, Crna Gora, Srbija, Vojvodina*
Nezavisnost: 27. aprila 1992. godine (Savezna Republika Jugoslavija, odnosno SRJ - sada Srbija i Crna Gora - osnovana je kao samoproglašena naslednica Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije - SFRJ)
Nacionalni praznik: Dan državnosti, 27. april
Ustav: 4. februar 2003.
Pravni sistem: Utemeljen na građanskom pravu
Pravo glasa: 16 godina, ako je reč o zaposlenoj osobi; univerzalno pravo glasa stiče se sa 18 godina
Izvršna vlast: Predsednik države: predsednik Svetozar Marović (od 7. marta 2003.); napomena - predsednik je istovremeno šef države i šef vlade; Predsednik vlade: predsednik Svetozar Marović (od 7. marta 2003.); - napomena - predsednik je istovremeno i šef države i predsednik vlade; Kabinet: savezna ministarstva deluju kao kabinet (ministara). Izbori: predsednika izabrala Skupština sa četvorogodišnjim mandatom; poslednji izbori održani 7. marta 2003. (sledeći treba da budu održani 2007, nepoznat datum); predsednika vlade imenuje predsednik države. Izborni rezultat: Skupština je izabrala Svetozara Marovića za predsednika; broj glasova - za Svetozara Marovića glasalo 65, za njega nije glasalo 47 poslanika
Zakonodavna grana vlasti: Jednodomna skupština (126 mesta - 91 predstavnik Srbije, 35 predstavnika Crne Gore - za prve dve godine birani posredno iz redova poslanika u parlamentima dveju država članica, posle toga će predsednik raspisati izbore za Skupštinu SCG). Izbori: poslednji put održani 25. februara 2003. (sledeći treba da budu održani 2005, datum nepoznat). Izborni rezultati: Procenat glasova koje su osvojile stranke nepoznat; broj poslaničkih mesta po strankama - DOS 37, DLECG 19, DS 17, ZP 14, SPS 12, SRS 8, SDP 5, SSJ 5, ostali 9.
Pravosuđe: Savezni sud; Ustavni sud, sudije za oba suda bira Skupština SCG s mandatom od devet godina. Napomena: otkako je usvojen Ustav iz 2003. Savezni sud ima ustavnu i administrativnu funkciju; u njemu je podjednak broj sudija iz obeju republika.
Političke stranke i lideri: Demokratska opozicija Srbije ili DOS (koalicija velikog broja malih stranaka, uključujući DSS; raspuštena u novembru 2003.) (lider nepoznat); Savez vojvođanskih Mađara - SVM (Joža Kasa); Demokratski savez Kosova - LDK (predsednik Ibrahim Rugova); Demokratska lista za evropsku Crnu Goru - DLECG (Milo Đukanović, Ranko Krivokapić); Demokratska stranka - DS (Boris Tadić); Demokratska stranka Srbije - DSS (Vojislav Koštunica); Demokratska partija socijalista Crne Gore - DPS (Milo Đukanović); G17 plus (Miroljub Labus); Stranka srpskog jedinstva - SSJ (Borislav Pelević); Srpska radikalna stranka - SRS (Tomislav Nikolić); Socijalistička partija Srbije - SPS (bivši Savez komunista i stranka Slobodana Miloševića) (generalni sekretar Zoran Anđelković); Socijaldemokratska partija - SDP (Rasim Qajić)
Grupe za politički pritisak i njihovi lideri: Studentski pokret Otpor (lidera nema); Politički savez za Preševo, Medveđu i Bujanovac - PCPMB (lider nepoznat)
Učešće u međunarodnim organizacijama: Savet Evrope, Centralnoevropska inicijativa, Evropska banka za obnovu i razvoj, FAO, G-9, G-77, Međunarodna agencija za atomsku energiju, Svetska banka, Međunarodna organizacija za civilnu vazdušnu plovidbu, Međunarodna trgovinska komora, Međunarodni krivični sud, Međunarodna konfederacija sindikata, Međunarodni komitet Crvenog krsta i Crvenog polumeseca, Međunarodno udruženje za razvoj, Međunarodni fond za poljoprivredni razvoj, Međunarodna finansijska korporacija, Međunarodna federacija društava Crvenog krsta i Crvenog polumeseca, Međunarodna organizacija za hidrografiju, Međunarodna organizacija rada, MMF, Međunarodna pomorska organizacija, Interpol, Međunarodni olimpijski komitet, Međunarodna organizacija za migracije, Međunarodna organizacija za standardizaciju, Međunarodna unija za telekomunikacije, Misija UN u Kongu (MONUC), Pokret nesvrstanih, Organizacija američkih država (status posmatrača), Organizacija za zabranu hemijskog oružja, OEBS, Stalni arbitražni sud, UN, UNKTAD, UNESCO, UNHCR, UNIDO, Misija podrške UN na Istočnom Timoru (UNMISET), Međunarodna poštanska unija, Svetska konfederacija rada, Svetska carinska organizacija, SZO, Svetska organizacija za intelektualnu svojinu, Svetska meteorološka organizacija, Svetska turistička organizacija, Svetska trgovinska organizacija (status posmatrača).
Diplomatsko predstavništvo u SAD: šef misije: ambasador Ivan Vujačić; Ambasada: 2134 Kalorama Road NW, Washington, DC 20008;
Telefon: (1) (202) 332-0333; fax: (1) (202) 332-3933;
Generalni konzulat: Čikago
Diplomatsko predstavništvo SAD: šef misije: ambasador Majkl S. Polt; Ambasada: Kneza Miloša 50, 11000 Beograd
Poštanska adresa: 5070 Belgrade Place, Washington, DC 20521-5070; Telefon: (381) (11) 361-9344; Fax: (381) (11) 361-8230
Konzulat: Podgorica
Zastava: Horizontalna trobojka sa poljima jednake širine; odozgo na dole redom idu plavo, belo i crveno polje

Ekonomija

Ekonomija - opšti pregled: Miloševićeva era lošeg upravljanja privredom, dugotrajni period ekonomskih sankcija i šteta naneta infrastrukturi i industriji Jugoslavije u vreme vazdušnih napada NATO 1999. godine doveli su do toga da se privreda svela samo na polovinu veličine koju je imala 1990. godine. Posle svrgavanja bivšeg predsednika Savezne Republike Jugoslavije u oktobru 2000. godine, koaliciona vlada Demokratske opozicije Srbije primenila je mere stabilizacije i krenula u realizaciju agresivnog programa tržišnih reformi. Pošto je u decembru 2000. godine obnovila članstvo u MMF, Jugoslavija je nastavila da se reintegriše u međunarodnu zajednicu tako što se prvo pridružila Svetskoj banci (IBRD) i Evropskoj banci za obnovu i razvoj (EBRD). U junu 2001. godine održana je donatorska konferencija čiji su pokrovitelji bili Svetska banka i Evropska komisija i na njoj je prikupljeno 1,3 milijarde dolara za ekonomsko restrukturisanje. U novembru 2001. godine zaključen je sporazum o reprogramiranju 4,5 milijardi duga SCG Pariskom klubu; tim sporazumom je otpisano 66 odsto duga. Manja republika, Crna Gora, odvojila je svoju privredu od Srbije i oslobodila je savezne kontrole još u Miloševićevo vreme i od tada ima svoju centralnu banku, koristi evro umesto jugoslovenskog dinara kao zvaničnu valutu, ubire prihode od carine i upravlja sopstvenim buyetom. Kosovo, mada je tehnički još uvek deo Savezne Republike Jugoslavije (sada Srbije i Crne Gore) u skladu sa Rezolucijom 1244 Saveta bezbednosti Ujedinjenih nacija, u velikoj je meri autonomno pod upravom privremene administracije Unmika i mahom zavisi od međunarodne zajednice i dijaspore od kojih dobija finansijsku i tehničku pomoć. Evro i jugoslovenski dinar su zvanične valute a Unmik ubire prihode od poreza i upravlja buyetom. Privredu Srbije i Crne Gore koči složenost političkih odnosa između Srbije i Crne Gore, slabo napredovanje privatizacije, pravna neizvesnost u pogledu imovinskih prava i nestašica stranih ulaganja. Važan element u formiranju ekonomske politike predstavljaju aranžmani sa MMF, posebno zahtevi za sprovođenje fiskalne discipline. Ozbiljna nezaposlenost i dalje je ključni političko-ekonomski problem.
BDP: Paritet kupovne moći - 23,89 milijardi USD (procena za 2004.)
BDP - realna stopa rasta: 1,5 % (procena za 2004.)
BDP - po stanovniku: Paritet kupovne moći - 2 200 USD (procena za 2004.)
BDP - sastav po sektorima: Poljoprivreda: 15,2%; Industrija: 28,2%; Uslužni sektor: 56,5% (procena za 2004.)
Investicije (bruto fiksne): 14,3% BDP (procena za 2004.)
Stanovništvo ispod granice siromaštva: 30% (procena za 1999.)
Prihod po domaćinstvu ili potrošnja prema procentualnom udelu
Najnižih 10%: nema podataka; Najviših 10%: nema podataka
Stopa inflacije (cene na malo): 11,2% (procena za 2004.)
Radna snaga: 2,93 miliona (procena za 2004.)
Radna snaga - prema sektoru proizvodnje: Poljoprivreda: nema podataka, industrija nema podataka, uslužni sektor nema podataka
Stopa nezaposlenosti: 34,5% (procena za 2004.)
Buyet: Prihod: 8,668 milijardi USD; Buyetski troškovi: 9,633 milijardi USD, uključujući i investcionu potrošnju za koju nema podataka (procena za 2004.)
Javni dug: 123,2% BDP(procena za 2004.)
Poljoprivreda - proizvodi: Žitarice, voće, povrće, duvan, masline, goveda, ovce, koze
Industrija: Mašinogradnja (industrija aviona, kamiona i automobila; tenkovi i oružje; električna oprema; poljoprivredna mehanizacija); metalurgija (čelik, aluminijum, bakar, olovo, cink, hrom, antimon, bizmut, kadmijum); rudarstvo (ugalj, boksit, nemetali, ruda gvožđa, krečnjak); roba široke potrošnje (tekstil, obuća, prehrambeni proizvodi, alati); elektronika, petrohemijski proizvodi, hemijski proizvodi i farmaceutski proizvodi
Stopa rasta industrijske proizvodnje: 1,7% (procena za 2002.)
Proizvodnja električne energije: 31,71 milijarda kilovat sati (2001.)
Električna energija - potrošnja: 32,37 milijardi kilovat sati (2001.)
Električna energija - izvoz: 446 miliona kilovat sati (2001.)
Električna energija - uvoz: 3,33 milijarde kilovat sati (2001.)
Nafta - proizvodnja: 15 000 barela dnevno (procena za 2001.)
Nafta - potrošnja: 64 000 barela dnevno (procena za 2001.)
Nafta - izvoz: Nema podataka (2001.)
Nafta - uvoz: Nema podataka (2001.)
Nafta - dokazane rezerve: 38,75 miliona barela (1. januar 2002.)
Zemni gas - proizvodnja: 602 miliona kubnih metara (procena za 2001.)
Zemni gas - potrošnja: 602 miliona kubnih metara (procena za 2001.)
Zemni gas - izvoz: 0 kubnih metara (procena za 2001.)
Zemni gas - uvoz: 0 kubnih metara (procena za 2001.)
Zemni gas - potvrđene rezerve: 24,07 milijardi kubnih metara (1. januar 2002.)
Tekući platni bilans: -2,416 milijardi USD (procena za 2004.)
Izvoz: 2,667 milijardi USD (procena za 2004.)
Izvoz - roba: Gotovi proizvodi, hrana i živa stoka, sirovine
Izvoz - partneri: Italija 31,6%, Nemačka 17,5%, Austrija 6,2%, Francuska 6%, Grčka 5,4%, Slovenija 4,1%, Mađarska 4% (2003.)
Uvoz: 7,144 milijarde dolara (procena za 2003.)
Uvoz - roba: Mašine i saobraćajna oprema, goriva i maziva, proizvedena roba, hemikalije, hrana i živa stoka, sirovine
Uvoz - partneri: Nemačka 18,8%, Italija 16,3%, Austrija 8,1%, Slovenija 6,6%, Mađarska 5,8%, Francuska 4,8%, Bugarska 4,6%, Grčka 4,4% (2003.)
Devizne rezerve i zlatne rezerve: 3,7 milijardi USD (procena za 2004.)
Spoljni dug: 14,01 milijardi USD (procena za 2004.)
Dobijena ekonomska pomoć: 2 milijarde dolara za koliko su se donatori obavezali 2001. godine (taj novac će stizati u narednih nekoliko godina)
Valuta: U Srbiji srpski dinar (CSD) predstavlja zvanično sredstvo plaćanja, ali je de fakto valuta evro (EUR); u Crnoj Gori i na Kosovu evro je zvanično sredstvo plaćanja (2004.)
Oznaka valute: CSD, EUR
Devizni kurs: Novi jugoslovenski dinar prema američkom dolaru - zvanični kurs: 65 (2002.)
Fiskalna godina: Kalendarska godina

Komunikacije

Telefoni - fiksna telefonija u upotrebi: 2 611 700 (2003.)
Telefoni - mobilni: 3 634 600 (2003.)
Telefonski sistem: Opšta procena: nema podataka. Domaća upotreba: nema podataka. Međunarodna telefonija: pozivni znak za SCG - 381. Satelitska zemaljska stanica - 1 Intelsat (Atlantski okean)
Radijske frekvencije: AM 113, FM 194, dve kratkotalasne (1998)
Televizijske stanice: Više od 771 (uključujući 86 jakih i velikih stanica i 685 stanica male snage, plus 20 repetitora na glavnoj mreži; takođe i brojne lokalne ili privatne stanice u Srbiji i Vojvodini) (1997.)
Internet domen (oznaka) za zemlju: Yu
Internet serveri: 20 207 (2004.)
Korisnici interneta: 847 000 (2003.)

Saobraćaj

Železničke pruge: Ukupno: 4 380 km. Standardni kolosek: 4 380 km; 1,435 m kolosek (1 445 km elektrificirano) (2003.)
Putevi: Ukupna putna mreža: 49 805 km; Asfaltirano: 31 029 km (uključujući 560 km brzog auto-puta); Neasfaltirano: 18 776 km (2000.)
Plovni putevi: 587 km; Napomena: Saobraćaj na Dunavu otežan zbog pontonskog mosta u Novom Sadu (planirano da taj most bude zamenjen do leta 2005.) (2004.)
Cevovodi: gasovod 3 177 km; naftovod 393 km (2004.)
Luke: Bar, Beograd, Kotor, Novi Sad, Pančevo, Tivat, Zelenika
Aerodromi: 45 (procena za 2003.)
Aerodromi sa asfaltnim pistama: Ukupno 19; više od 3 047 m: 2; 2 438-3 047 m: 5; 1 524-2 437 m: 6; 914-1 523m: 2; Ispod 914 m: 4 (procena za 2004.)
Aerodromi sa zemljanim pistama: Ukupno: 25; 1 524 do 2 437 m: 2; 914 do 1 523 m: 10; Ispod 914 m: 13 (procena za 2004.)
Heliodromi: 4 (procena za 2003.)

Vojska

Vojska (VJ) (uključujući kopnene snage sa pograničnim trupama, mornaričke snage, vazduhoplovne snage i snage protivvazdušne odbrane)
Vojna služba - Uzrast u kome nastupa vojna obaveza: 19 godina (obavezni vojni rok od 9 meseci) (2004.)
Broj ljudi koji bi mogao biti pozvan u vojsku (ratni sastav): muškarci od 15-49 godina: 2 718 234 (procena za 2004.)
Vojno sposobni - zdravi za vojnu službu: muškarci od 15-49 godina: 2 184 937 (procena za 2004.)
Broj onih koji svake godine dospevaju za vojsku: muškarci: 81 245 (procena za 2004.)
Vojni troškovi - izraženi u dolarima: 654 miliona dolara (2002.)
Vojni troškovi - izraženi kao procenat BDP: Nema podataka

Pitanja koja nadilaze okvire države

Međunarodni sporovi: Budući status Kosova i dalje je nerešeno pitanje na jugu centralne Evrope; kosovski Albanci u velikoj većini podržavaju nezavisnost Kosova, dok se srpski zvaničnici tome protive; međunarodna zajednica je pristala da započne proces utvrđivanja konačnog statusa tek pošto bude ostvaren značajan napredak u konsolidovanju multietničke demokratije na Kosovu, kako je to naznačeno u političkom programu “Standardi pre statusa”; Kontakt grupa (koja obuhvata SAD, Veliku Britaniju, Francusku, Nemačku, Italiju i Rusiju) razmotriće sredinom 2005. godine koliki je napredak postignut u pogledu ispunjavanja standarda Unmika; etnički Albanci na Kosovu suprotstavljaju se demarkaciji granice sa BJRM u skladu sa Ugovorom o razgraničenju iz 2000. godine, kojim se jedan manji deo zemljišta prenosi Makedoniji; Srbija i Crna Gora je ostvarila razgraničenja oko polovine granice sa Bosnom i Hercegovinom, ali još ima delova u priobalju Drine koji su sporni.
Izbeglice i interno raseljena lica: Izbeglice (zemlja porekla): 99.170 (Bosna), 188.656 (Hrvatska)
Interno raseljena lica: 225.000 (mahom etnički Srbi i Romi koji su izbegli sa Kosova 1999. godine) (2004.)
Droga: Balkan se nalazi na balkanskom putu kojim se heroin iz jugozapadne Azije prebacuje u Zapadnu Evropu; ekonomija je podložna pranju novca.

Poslednji put ovi podaci ažurirani su 16. decembra 2004. godine.