Arhiva

A Mostogradnja zdaj?

Ruža Ćirković | 20. septembar 2023 | 01:00

Svaki građanin i firma koji od države Srbije očekuju da ih zaštiti ili podrži bilo gde u inostranstvu, trebalo bi da, pre nego što se u bilo kakvu inostranu avanturu upuste, pogledaju koliko je ta ista država u stanju da ih zaštiti i podrži kod kuće. Ako nemate ličnih iskustava, evo kakva ima Mostogradnja. A mostograditelji vam nekako dođu kao arijevci među graditeljima. Pa kad je njima ovako…

Svevišnji je već zaboravio kad su počele pripreme tendera za izgradnju novog mosta kod Beške. Ali predigra je svakako bio dvogodišnji (neuspešan) pokušaj moćne francuske firme Vinči da preuzme beogradsku Mostogradnju, “zanimljivu firmu”, “firmu od onih koje po znanju i ljudima koji tamo rade najviše cenimo”. Ali u vlasništvu malih akcionara (zaposlenih i penzionera) i države. Pokušaj je okončan tako što je francuski izazivač u Beogradu oformio firmu Intermost, sastavljenu uglavnom od biranih stručnjaka – Mostogradnje. A beogradski mostograditelj je oformio konzorcijum sa nekoliko domaćih preduzeća kako bi zadovoljio visoke kriterijume za učešće na tenderu za izgradnju mosta kod Beške. Most će biti finansiran kreditom Evropske banke za obnovu i razvoj, koji će vraćati Srbija.

Da preskočimo mesece i mesece grčenja – tek saznalo se nedavno da je tenderska komisija na čelu sa Slavoljubom Tubićem iz JP “Putevi Srbije” završila posao i ocenila da je u tehničkom smislu i kad je ponuđena cena u pitanju naša Mostogradnja na čelu svog konzorcijuma (Goša, Planum, Zavarivač Valjevo…) bila najbolja među još šest konkurenata iz sveta. Odluka komisije nigde nije zvanično objavljena, ali saznalo se i da je drugoplasirani ponuđač konzorcijum na čelu sa, u Srbiji veoma poznatom, austrijskom firmom Alpina.

Ali, ne lezi vraže. “Mostogradnja još nije zvanično pobedila, da bi zvanično pobedila, potrebna je saglasnost i Evropske banke za obnovu i razvoj”, kaže za NIN Tubić. Iako joj je mišljenje tenderske komisije poodavno dostavljeno, EBRD nije dala saglasnost nego traži 'dopunska objašnjenja i razjašnjenja'. “Dopisom koji nam je nedavno poslao, EBRD je Mostogradnju eliminisao i predložio nam da tenderska komisija posao da drugom izvođaču”, kaže za NIN resorni ministar za kapitalne investicije Velimir Ilić. A zašto? “Zbog niske profitabilnosti Mostogradnje, zbog rizičnog vlasništva, kako su nam rekli, nedostaje im obrtni kapital, a posao je veliki”, kaže Ilić i još dodaje da je Mostogradnja za jedan posao u Crnoj Gori i za ovaj kod Beške za istu godinu dostavila “bilanse koji nisu ni slični, a kamoli identični”. Uključen je i ministar finansija Mlađan Dinkić: “Zbog falsifikovanja finansijskih izveštaja, EBRD želi da posao dobije drugoplasirani ponuđač”. Odnosno, već pomenuta Alpina. “Katastrofa. Nekog ko je dao najbolju ponudu pokušavaju da diskvalifikuju zato što nije doneo dokaz da je od početka godine do danas platio sve doprinose državi koja mu inače duguje pet ili šest miliona evra, dakle pet puta više nego što iznose ti doprinosi”, ljut je predsednik PKS Slobodan Milosavljević. Radi se samo o nesporazumu i mi smo već, radi razjašnjenja, dali kompletnu dokumentaciju, kaže za NIN generalni direktor Mostogradnje Branko Knežević. A šta su zabrljali? “Učestvovali smo kao podizvođač na tenderu za putni pravac Mioska-Kolašin, a kao lider konzorcijuma za most kod Beške. Na oba tendera smo dostavili podatke o obrtu od 2000. do 2005. godine, koji uključuju jednoobrazne, jedinstvene bilanse za svaku godinu. Ali za Bešku je limit obrta bio 25 miliona evra, pa smo prikazali ceo obrt, a za crnogorski putni pravac je limit bio mnogo manji, pa je naš direktor marketinga uzeo samo prvu stavku iz obrta, naplatu po situacijama, a bez efekata revalorizacije, ostalih prihoda, kamata.”

Ali “još pregovaramo”, kaže Tubić, “činimo sve”, “ima još nade”, kaže ministar Ilić. “Ali ta drugoplasirana firma je iz Austrije, koja trenutno predsedava EU, a i EBRD daje kredit, pa mogu da odluče kome će posao dati”, kaže za NIN jedan član tenderske komisije. Bez obzira na to što taj kredit mi vraćamo. “Ovaj bi posao mnogo značio za Srbiju, ali sa EBRD mi imamo mnogo kreditnih linija koje su u toku i izuzetne pogodnosti i sad je malo nezgodno da uđemo sa njima u neke probleme”, kaže za NIN ministar Ilić. “Ama iza svega stoji neki stranac koji je dao skuplju ponudu, koji će posle da angažuje Mostogradnju po njenoj nižoj ceni, a Srbija će da plati nekoliko stotina hiljada ili čak koji milion evra više”, otpor iz PKS najavljuje Milosavljević.

Krenuli ste u neki posao u inostranstvu i čekate podršku države Srbije?