19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Kad bolje razmislim, to baš liči na Igora Mandića: prekoračiti na prvi pogled nevidljivu granicu pisanjem o onome o čemu se tek mrmlja i naglaba, i time baciti rukavicu izazova pred takozvanu javnost. Razlika je “samo” u tome što ovoga puta nije reč o drugima i o “tuđim” sindromima, već pre svega o samom Igoru Mandiću i njegovoj ličnoj životnoj drami, u poslednjih godinu–dve kuloarski prisutnoj u intelektualnim krugovima diljem bivše zemlje, a ovde datoj s gotovo egzibicionističkom transparentnošću.
Ali upravo u tome, čini se, i leži glavna “začkoljica” ove mandićevski drske knjige. Ne skrivajući gotovo ništa, već – obratno – otkrivajući možda i previše toga, ona zapravo tom nepodnošljivom prozirnošću neprestance provocira podrazumevanog čitaoca, oduzimajući mu sistematično (tačno tako!) komociju naklapanja i domišljanja i potiskujući ga na brisani prostor kolektivnih stereotipa i ličnih predubeđenja, predrasuda i (ne)lagodnosti. Otvoreno prezirući jalovost i hipokriziju zaklanjanja iza tabua privatnosti, koje ironično naziva “masturbiranjem u mraku”, i dosledno verujući u katarzičan značaj istinski javnog (sa)obraćanja, autor ovog “privatnog dnevnika protkanog javnim kolumnističkim diskursom” i pisac ove “nehotične autobiografije” manirom ovejanog žurnaliste sa prebogatim “feljtonističkim iskustvom” podastro je, dakle, pred senzacionalistički znatiželjnu publiku štivo koje na sasvim kontroverzan način udovoljava očekivanjima.
Upotreba skarednosti kao sveprisutne i višeznačne figure predstavlja, pri tome, glavno spisateljsko sredstvo Mandićevog strastveno razložnog kazivanja koje – skoro neosetno prelazeći s ličnih na opšte probleme – ne štedi baš nikoga i ništa. Previše ishitrenom čitaocu, uvek željnom skrivanja svoje i gladnom razgolićivanja tuđe intime, naravno, lako može da promakne taj “višak” značenja u odnosu na puko (auto)biografsko predstavljanje događaja i činjenica. Doslovno od prve stranice ovaj žurnalistički Krleža montenjevske inspiracije i neposrednosti gradi, međutim, jednu zapravo beletristički stilizovanu ispovest koja, prateći sam naslov i skrivajući se iza naoko diskurzivnog manira, počiva na svekoliko opscenoj zamisli bukvalnog, a potom i simboličkog svlačenja i razotkrivanja. Bilo da piše o domaćoj estradnoj porno-kulturi, bivšem i sadašnjem književnom i političkom beščašću, protivrečnim posledicama “postjugoslovenskog traumatskog stresa” ili pak o sopstvenim gastronomskim, erotološkim ili leksikološko-sveznadarskim pasijama, a “filujući” obilato digresijama, retrospekcijama i umetnutim epizodama to pisanje, formalno stegnuto u (samo)zadat kalendarski interval (avgust 2003 – avgust 2004), Igor Mandić u stvari sve vreme, kao u nekoj vrsti velike memoarsko-kolumnističke fuge, priziva i sumira svoje, reklo bi se, temeljno intelektualno i životno iskustvo mišljenja “uz dlaku”.
Polemično po svaku cenu, bez ostatka i do samog kraja – to je možda prećutno načelo koje upravlja ovim često uzbudljivim i uznemirujućim, ali na momente i sitničarski nepopustljivim i iritantnim pisanjem, voljnim da se više puta i do najsitnijih detalja vraća na istu priču ili epizodu. Ulazeći nemilice drugima i osobito sebi “pod kožu”, Igor Mandić legitimiše se tako kao jedan od poslednjih i najdoslednijih izdanaka neobičnog soja levo izobraženih, a izrazito liberalno nastrojenih publicističkih mislilaca što su decenijama bili nosioci svojevrsnog kulturnog individualizma i zazornosti u onoj višekulturno-jednopartijskoj zemlji koja je, kako se pokazalo, bila bez izgleda na budućnost. Danas gotovo usamljen, u odsustvu onih koji su nepovratno napustili polemičko poprište ili su pak bez većih problema prihvatili nove ideološke i dijaloške okvire, Mandić zapravo ispisuje neku vrstu sablažnjive spomenice ili bodrog nekrologa jednom bezmalo pokopanom dobu i još uvek nepokopanim uspomenama i problemima.
Karakteristična, krepka seta i vitalizam očajnika preovlađuju, naravno, i u ispovedanju porodične tragedije, ka kojoj se, kao prema tamnom vrhuncu, sve vreme kreće ova “nehotična autobiografija”. Igor Mandić ne bi bio ono što jeste da baš tu nije bio najnemilosrdniji i najdirektniji, pljuskajući javnosti i sebi ravno u lice ambivalentan i retko viđen spoj krajnjeg patosa, (auto)ironije i crnog humora kao, čini se, najverniji izraz i sumu svog gledanja na svet. Dobivši sve što je mogao da priželjkuje, pa i više od toga, radoznali čitalac knjige Sebi pod kožu ovim putem je, bez obzira na lični utisak i sud, postao saučesnik jednog kulturološki nesvakidašnjeg gesta koji je u svakom pogledu vredan respekta i pamćenja.
20.05.
2024.
Novosadski izbori predstavljaće i svojevrsni politički ogled u smislu kako bi glasanje moglo da izgleda da se opozicija nije podelila.
20.05.
2024.
Smrt iranskog predsednika otvorila je put sinu Alija Hamneijja da postane novi vrhovni vođa Irana
20.05.
2024.
Zahtev glavnog tužioca MKS-a razmotriće veće sudija Međunarodnog krivičnog suda
20.05.
2024.
Po Kurtijevom nalogu, policija je upala u sve ekspoziture u sve četiri opštine na severu Kosova, kaže Petar Petković
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi