Arhiva

Novi Filmograf

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

“Novi Filmograf” je možda poslednji pokušaj da se povrati samopouzdanje kinematografiji čiji je kreativni potencijal značajan i naročit, a sadašnji izgled više nego problematičan”, kaže Božidar Zečević, filmski kritičar i istoričar filma, glavni i odgovorni urednik filmskog časopisa “Novi Filmograf”, čiji je drugi broj, pod geslom “Za bolju kinematografiju”, nedavno izašao.

“Novi Filmograf” inače, nastavlja tradiciju kultnog časopisa “Filmograf” koji je izlazio od 1976. do 1989. godine kao jedan od retkih zajedničkih poduhvata na nivou tadašnje Jugoslavije. Ugasio se nekako u isto vreme kad i Jugoslavija ne zbog toga što mu je “isteklo vreme”, nego zbog opšteg klonuća kulturnih inicijativa u tužnim i sivim devedesetim. Ponovo ga je, ove godine, pokrenulo Udruženje filmskih umetnika Srbije, kome se od drugog broja, kao suizdavač, pridružila izdavačka kuća “Službeni glasnik”.

“Filmska kritika ili, bolje rečeno, kritika pokretnih slika, deli sudbinu našeg filma”, kaže Zečević. “Upravo u vremenu kada bi trebalo da ukazuje, tumači i bori se za prave vrednosti, ona nestaje sa stubaca štampe i sa televizijskih ekrana. Sve više se i sama svodi na estradu i marketing. I nju pogađa opšta trivijalizacija i “zaglupljivanje nacije”, kako recimo kaže jedan od kolumnista vašeg lista. Uz nekoliko časnih izuzetaka, odavno već nemamo pravu filmsku kritiku. Dobro, neka je to i globalni trend, ali to nije filmska kritika, esejistika, čak ni čestita žurnalistika. Sve one dobijaju šansu sa “Novim Filmografom”.Rečju, pokretne slike kao globalni kulturni feNe sumnjam da ih ima više od hiljadu i da će naš novi časopis odgovoriti na njihova pitanja. Sačekajte i videćete, biće ih uskoro desetostruko više”, ističe Božidar Zečević.