Ekonomija

Čovek koji u Srbiji pravi startape, privlači milione investicija i prodaje firme gigantima

Marica Jovanović | 4. april 2024 | 22:08
Čovek koji u Srbiji pravi startape, privlači milione investicija i prodaje firme gigantima
NIN / Ustupljene fotografije/Radmila Jeremić

Domaći startap Orgnostik (Orgnostic) preuzet je nedavno od strane američke kompanije Kalčr Emp (Culture Amp), koja je zahvaljujući finansiranju od strane renomiranih investitora i vrednosti od oko 1,5 milijardi dolara, dostigla status jednoroga. Igor Bogićević, jedan od osnivača Orgnostika, govorio je o nedavnoj akviziciji, o svim svojim startapima koje je takođe uspešno prodao, ali i investicijama giganata u lokalne startape, značaju odnosa prema investicijama, održivosti biznisa...

Orgnostik je 2020. godine osigurao investiciju od 900.000 dolara, a godinu dana kasnije, za razvoj HR platforme, usledilo je još impozantnije ulaganje od 5 miliona evra. Glavni investitor bio je berlinski fond Erlibird Venčur Kapital.

"Investicije nisu novac koji vam je neko dao, već obećanje koje ste vi nekome dali da ćete biti negde za pet godina kada budete ili ponovo podizali novac ili prodavali kompaniju. To nije novac koji se dobili jer ste nešto postigli, nego zbog toga što bi tek trebalo da postignete. Nije fokus samo da napravite održiv biznis i izlaz koji je dobar i za investitore i osnivače. Fokus su nove investicije. One su gorivo i to skupo gorivo i ništa više od toga", ocenio je Bogićević, govoreći o nedavnoj akviziciji svog startapa od strane vodeće svetske platforme u oblasti zaposlenih, koja zapošljava više od 25 miliona ljudi širom sveta.

Bogićević je na događaju, u okviru projekta "Preduzmi ideju", na kome je NIN prisustvovao, rekao da im je akvizicija, iako je za njih bila veliko iznenađenje i neplanirana, donekle, ipak, bila na umu. 

"Sticaj okolnosti je uticao i da prelomimo. Došli smo do tačke razvoja gde smo imali opciju da krenemo putem akvizicije ili putem investicija. I tako smo ušli u priču sa američkom kompanijom, koja je jedna od dominantnih i najbrže rastućih kompanija u našem domenu. Izuzetno je to što imamo prilično veliku autonomiju unutar novog vlasnika Culture Amp. Dobili smo i jako dobre uslove za akviziciju", rekao je on, objašnjavajući da je ovo bio jedan uspešan "izlazak" koji je trajao samo 4 meseca.

NIN / startap
NIN / startap

Investicije nisu poklon

Poredeći poslednje iskustvo sa svojim prethodnim, Bogićević, koji je inače započeo svoj rad u prvom pravom startapu u Srbiji, Vastu, a zatim osnovao Seven Bridžes i Totient, startape koji su takođe preuzeti od strane ozbiljnih kompanija, kaže: 

"Mislim da sam sa prethodnim startapima dosta toga naučio. Na prvom SBG, čini mi se da sam napravio svaku moguću grešku. Izašli smo na tržište sa proizvodom pre vremena, zatim je bilo previše novca u jednom trenutku što nas je zamao ubilo, ali smo nekako  uspeli  da uspešno izađemo i ja sam tu nekako ostao relativno "sačuvan". Kod Orgnostika sam pravio mnogo novih grešaka ali bar nisam ponavljao stare. Kod ovog "izlaska" mislim da sam uspeo da budem manje emotivan, a više racionalan. Iako nije bilo lako, lomilo nas ali ne i polomilo, i dalje smo ok. Kod prvog startapa mi je bilo potrebno dve godine da dođem sebi".

Činjenicu da su u jednom trenutku dobili i previše novca, Igor objašnjava da se na našem tržištu potpuno pogrešno posmatra sam pojam investicija, 

"Umesto što se doživljavaju kao poklon, treba da probude još veću dozu odgovornosti. Startapi moraju da budu iskreni prema sebi i svom proizvodu. Ja ne verujem u to da treba biti nežan prema sebi. Naprotiv, mislim da treba biti veoma surov prema sebi jer će tržište svakako biti surovo prema tebi. Tako je bolje se pripremiti na vreme. Mislim da startapima koji nastaju poslednjih godina nedostaje ambicija i da je pokretanje startapa i dalje previše lajfstajl a premalo biznis", ocenio je Bogićević, inače, ekspert iz oblasti tehnološkog preduzetništva, softverskog inženjerstva i rukovođenja.

Na pitanje šta dalje, a posle još jedne uspešne priče, kaže:

"Ja sebe ne vidim kao investitora, ne i kao advajzera, već jedino kao osnivača, i mislim da tu mogu da doprinesem".

Najveća investicija u Srbiji

Orgnostik je prvenstveno namenjen malim i srednjim kompanijama koje prolaze kroz ubrzani rast. U najkraćem, u pitanju je startap koji pravi softver koji pomaže kompanijama da imaju potpunije HR uvide i prave bolje bolje odluke - startap koji rešava infrastrukturno pitanje skladištenja, čišćenja i korišćenja HR podataka, a pomaže i menadžmentu i HR-u da dobiju uvide u efikasnost procesa kao što je selekcija kadra ili upravljanje učinkom, ali i jasniju sliku kulture i organizacije timova.

Orgnostik su 2019. godine osnovali Igor Bogićević (osnivač Seven Bridžis) i Luka Babić (Infobip) sa ciljem da pomognu kompanijama da izmere potencijal timova zaposlenih, i da organizuju rad u skladu sa istim.

Investicija od pet miliona dolara bila je do sada najveća poznata "sid" investicija domaćeg tehnološkog startapa. Da podsetimo, sid investicijama prikuplja se početni kapital za testiranje i razvoj određenih proizvoda, što znači da im sada predstoji rad na samoj platformi.