Ekonomija

Domaći startap koji je pao na američkom tržištu, ali "zablistao" na evropskom: "Nikako nije isto"

Marica Jovanović | 8. april 2024 | 08:35
Domaći startap koji je pao na američkom tržištu, ali "zablistao" na evropskom: "Nikako nije isto"
NIN / Ustupljene fotografije/Radmila Jeremić

Za samo četiri godine domaći startap Džoberti (Joberty Technologies) prešao je put od razvoja i dokazivanja u Srbiji, preko investicije koja im je podigla vrednost na 3,3 miliona evra, padova na velikim tržištima, ali i uspeha na evropskom i prvog mesta u konkurenciji vrhunskih startapa sveta.

Na takmičenju "Supernova izazov" u Dubajiju, najvećem događaju posvećenom razvoju startapa u regionu Bliskog Istoka, Severne Afrike i Južne Azije, petočlani tim Džobertija, odneo je titulu u "borbi" 750 vrhunskih startapa. Prethodno su uspeli da dobiju investiciju od 350.000 dolara od investicione platforme Kroog Ventures investment, fokusirane na evropske startape u ranom razvoju. Tako su kao projekat visokog potencijala za samo dve godine dostigli vrednost od čak 3,3 miliona dolara.

Danas njegovi osnivači kažu da bi mnogo toga ponovili kada bi bili na početku, da im je svaki pad pomogao da nauče nešto novo, kao i da američko tržište zahteva mnogo drugačiji pristup od evropskog.

"Džoberti" je domaća platforma koja omogućava zaposlenima u tehnološkom sektoru da podele svoja iskustva u radu i pronađu posao, a IT kompanijama da pronađu relevantne kandidate za svoja radna mesta. Za nepune dve godine, došli su do 27.000 IT profesionalaca klijenata i 600 kompanija. Brojke su vremenom rasle, a sa razvojem je rasla i odgovornost prema biznisu.

"Šta bi sada iz ovog ugla uradili drugačije? Sigurno da postoji nešto, ali mislim da bismo mnogo toga uradili isto jer su nas sve lekcije i koraci koje smo prošli, pripremali za sledeći korak. I da nije bilo tako, danas ne bismo bili ovde. Ciklus kada padate pomaže da se usput nauče stvari", rekla je Dušica Lukić, jedan od osnivača Džobertija, na događaju u okviru projekta "Preduzmi ideju", na kome je prisustvovao i NIN.

"Na samom početku, ideja je bila da krenemo sa američkim tržištem. Mislili smo da uspeh tamo, znači uspeh svuda. I to je nešto što većina nas ovde sanja i misli da je ceo svet tvoj kada postigneš uspeh u Americi. Ali naša priča je otišla u malo drugačijem smeru. Odlučili smo da razvijemo i validiramo proizvod u Srbiji, što se pokazalo kao dobar korak. Vrlo brzo smo dobili odličan odgovor zajednice i krenuo je naš eksponencijalni rast u Srbiji", rekla je Dušica Lukić.

Kako je ocenila, pre uspeha na američkom tržištu, trebalo je dokazati se i na nekom drugom, evropskom. U 2021. krenuli su u Hrvatsku i i pokazalo se to dobrim potezom. U tom trenutku, paralelno Džoberti podiže prvu rundu investiranja od grupe poslovnih anđela, gde su dobili investiciju sa ciljem daljeg skaliranja.

"Naše obećanje investitorima je bilo da ćemo se proširiti na druge zemlje i da ćemo svu investiciju iskoristiti u ulaganje za nova tržišta. I tada je delovalo da je pravi momenat da krenemo na američko tržište", istakla je Lukić.

EPA / Profimedia
EPA / Profimedia

"Američko tržište potpuno druga priča"

Ulazak na američko tržište tim Džobertija je shvatio mnogo ozbiljnije nego što im je bila početna ideja. Krenuli su spremno, organizovano, sa proverenom strategijom, jačim timom, savetnicima i mentorima, a sve sa ciljem ozbiljnog nastupa. Ipak, nije bilo baš kao što su očekivali.

"Nismo očekivali da će biti toliko teško. Prvo su se kao problem pokazale neophodne investicije koje su bile velike, a mi nismo imali toliko sredstava u tom trenutku. Na američkom tržištu je bilo puno i konkurencije. Bilo je mnogo startapa kojima naš startap apsolutno nije mogao da parira. Koirsnici, koji su uglavnom bili programeri, vrlo inovativni, tehnički pismeni, imali su mnogo veća očekivanja nego korisnici u Srbiji i Hrvatskoj. Želeli su više od proizvoda, od sadržaja koji tu vide, od svega... Pokušavali smo skoro godinu dana i shvatili da nismo tu gde smo želeli da budemo. I to je bio važan trenutak u našem razvoju. Morali smo da se hrabro suočimo sa brojkama i priznamo da nismo uspeli", objasnila je Lukić.

Uprkos neuspehu, Džoberti nije odustao. Već 2022. godine proširio se na druge evropske zemlje. Otvorili su tržište Rumunije, Bugarske, Slovenije i Severne Makedonije, a organski su potom došle i Moldavija, Bosna i Hercegovina i Crna Gora. U jednom trenutku, 3 člana develoment tima održavali su 26 platformi, što je stvorilo teško održiv sistem.  Zato su 2023. objedinili priču i postali  Džoberti.com, startap dostupan svima, bilo gde da se nalaze u svetu.

Objedinjavanjem platforme eliminisali su glavni problem, a to je stvaranje konstantno novog sadržaja. Ovim su postigli da se uvek nešto dešava, da uvek postoji novi sadržaj, dostupan svima. Umesto 26 platformi sada imaju 6, ali su zadržali lokalni jezik i omogućili povezivanje korisnika iz regiona.