Arhiva

Razvoj baziran na investicijama, inovacijama i zaštiti životne sredine

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 29. jun 2022 | 08:51
Razvoj baziran na investicijama, inovacijama i zaštiti životne sredine
Galenika je već skoro pet godina deo brazilske Grupo NC, u okviru koje posluje i EMS, najveća farmaceutska kompanija u Brazilu. Šta integracija u ovako veliki sistem znači za Galenikino poslovanje, pitamo Rikarda Markesa, generalnog direktora Galenike. „Integracija u veliki sistem kao što je Grupo NC, jednog od najvećih konglomerata u Brazilu, svakako je donela prednosti u organizaciji i realizaciji poslovanja, a i u nastupu na svetskom tržištu. Kroz strateško partnerstvo sa našom sestrinskom kompanijom EMS, imamo pristup njihovoj intelektualnoj svojini, što nam omogućava transfer tehnologije proizvoda novije generacije generičkih lekova, čime proširujemo portfolio, posebno u grupama proizvoda koje se koriste u terapiji kardiovaskularnih i infektivnih bolesti. Pored toga, dodatno smo skratili period za razvoj novih proizvoda i ubrzali izlazak istih na tržište. Takođe, saradnja sa EMS-om je doprinela da se poverenje dobavljača dodatno učvrsti. U cilju optimizacije i unapređenja lanca snabdevanja, sa našim kolegama iz Brazila, ali i Indije i Kine gde EMS ima svoje kompanije, realizovali smo mnoge zajedničke projekte iz razloga što se ove dve zemlje smatraju vodećim svetskim proizvođačima aktivnih supstanci za farmaceutsku industriju“, ističe Rikardo Markes. Strateško partnerstvo Galenike i „EMS“-a očigledno doprinosi dodatnom razvoju Galenike. Recite nam nešto više o ovom brazilskom farmaceutskom gigantu, o kome se zapravo malo zna u Srbiji? EMS je najveća farmaceutska kompanija na tržištu Brazila, i jedna od najvećih u Latinskoj Americi, čija istorija seže daleko, do 1964. godine, kada je osnovana. Kao i Galenika, EMS je deo Grupo NC, i već je 16 uzastopnih godina lider na farmaceutskom tržištu Brazila. Kompanija ima više od pet hiljada zaposlenih, a njeni proizvodi se izvoze u čak 55 zemalja širom sveta. EMS ima svoje četiri proizvodne fabrike u Brazilu. Jedna od fabrika uključuje i Centar za istraživanje i razvoj, verovatno najmoderniji u celoj Latinskoj Americi. Pored toga, EMS poseduje i istraživačku laboratoriju MonteResearch u Italiji. Istovremeno, kompanija ulaže velike napore i sredstva kada je u pitanju društveno odgovorno poslovanje. U tom smislu, istakao bih da je EMS prva privatna kompanija koja je ušla u partnerstvo sa Svetskom zdravstvenom organizacijom kako bi delovali u pravcu iskorenjivanja endemične treponematoze, hronične i iscrpljujuće bakterijske infekcije kože, koja se smatra zanemarenom tropskom bolešću. Dve i po godine ste na čelu Galenike, šta biste istakli kao najznačajnije što je urađeno od privatizacije do sada? Istakao bih tri stvari. Kao prvo, značajna sredstva su uložena u modernizaciju i digitalizaciju poslovanja, prvo kroz implementaciju najsavremenijeg sistema za upravljanje poslovanjem – SAP S/4HANA Cloud, a zatim i SAP Analytics Cloud - najnaprednije platforme koja kombinuje poslovnu inteligenciju, naprednu i prediktivnu analitiku i mogućnosti planiranja u integrisanom poslovnom okruženju. Dodatno, beskompromisno smo posvećeni kvalitetu naših proizvoda. U tom smislu, Galenika kao kompanija orijentisana ka budućnosti, ima uspostavljene sisteme kvaliteta kroz primenu GMP i ISO standarda, koje kontinuirano obnavlja implementiranjem novih zahteva međunarodno priznatih standarda. Za nas, primena standarda predstavlja preduslov odgovornog poslovanja i vodi kompaniju korak dalje od lokalnog tržišta, a to je konkurentnost na regionalnom, EU i globalnom tržištu. Pored navedenog, značajno smo proširili portfolio proizvoda, i kontinuirano radimo na daljem proširenju portfolija u skladu sa potrebama savremenih potrošača. Rezultat ovih napora je da Galenika danas zauzima čvrstu drugu poziciju po udelu na farmaceutskom tržištu Srbije, a beležimo konstantan rast kako u Srbiji, tako i u regionu i međunarodnim tržištima na kojima poslujemo. Koja je strategija razvoja Galenike na domaćem, regionalnom, pa i globalnom nivou? Za trajan uspeh je važno da ne odstupamo od kvaliteta, kao i da se razvijamo i potrošačima nudimo relevantne proizvode. Galenikini proizvodi, lekovi proizvedeni u Srbiji, dostupni su na tržištima regiona – u Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji i Albaniji, a u procesu smo otvaranja kancelarija u Hrvatskoj i Sloveniji. Važan korak za nas bilo je osnivanje kompanije u Mađarskoj, Galenika Internešnel, koja predstavlja naše središte za tržište EU, gde smo samo u 2021. godini uspešno registrovali 19 proizvoda. Pored toga, uspešno poslujemo i na 13 međunarodnih tržišta Evrope, Bliskog istoka i Afrike. Naše poslovne ambicije se tu ne završavaju – u narednom periodu fokus nam je da se pozicioniramo na tržištima Centralne i Istočne Evrope, kao i MENA regiona. Ključni pokretači naše poslovne vrednosti su investicije i inovacije, kontinuirana modernizacija i zaštita životne sredine, kao i pružanje podrške zajednici u kojoj poslujemo. Primera radi, na tržištu Srbije smo generalni sponzor novog medicinskog naučnog časopisa Galenika Medical Journal, koji izdaje Akademija za kontinuiranu medicinsku edukaciju. Jedinstvenost ovog naučnog glasila je u tome što na maternjem jeziku nudi najnovije naučne članke i studije u oblasti medicine, što je od krucijalnog značaja za zdravstvene radnike, koji su do sada imali dostupnost uglavnom časopisima na stranim jezicima. Časopis je trenutno dostupan zdravstvenim radnicima u Srbiji, a planira se proširenje dostupnosti i za zdravstvene radnike u regionu. Dodatno, u digitalno doba pacijenti su mnogo manje zavisni od lekara za savet, i sve sposobniji i voljniji da preuzmu veću kontrolu nad sopstvenim zdravljem. To ukazuje na važnost pomeranja težišta rada farmaceutskih kompanija sa reakcije na prevenciju. U tom smislu, Galenika će snažno nastaviti strateško jačanje u oblasti digitalizacije i inovacija, posebno u domenu platformi i aplikacija koje će imati sve veći uticaj na prevenciju i opšte zdravlje nacije. U tom smislu, Galenika je već lansirala mobilnu aplikaciju Galix, koja za cilj ima podršku u jačanju zdravih navika korisnika, kao i platformu „Zdravo dvadesete“, namenjenu edukaciji mladih u Srbiji o zdravim životnim navikama za jačanje i održavanje mentalnog i fizičkog zdravlja. Konačno, šta smatrate da je najveći kapital kompanije? Ključni faktor uspešnog poslovanja su pre svega ljudi koji čine ovu kompaniju i njihova stručnost. Sa posebnim zadovoljstvom bih istakao da iz godine u godinu sve više ulažemo u razvoj zaposlenih kroz različite vrste obuka, te je u skladu sa time u 2021. ukupan broj uloženih sati u obuke zaposlenih uvećan za 82 odsto u odnosu na 2020. godinu. Pored zaposlenih, smatram da su bitni i kvalitet proizvoda, snaga brenda Galenika i naša spremnost da prepoznamo da je ulaganje u digitalizaciju jedan od ključnih preduslova za rast kompanije. Jovanka Matić