Arhiva

Održivost nema plan B

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 27. jul 2022 | 13:24
Održivost nema plan B
Kada je pre devet godina predstavila svoj prvi lokalni izveštaj o održivom poslovanju, Coca-Cola HBC Srbija promenila je razumevanje i izveštavanje o održivosti na celom tržištu. Danas, nakon nedavnog predstavljanja devetog Izveštaja o održivom poslovanju, Svetoslav Atanasov, generalni direktor Coca-Cola HBC Srbija i Crna Gora, kaže da za održivost ne postoji plan B, jer je to jedini ispravan način poslovanja u ovim izazovnim vremenima. Šta za vas znači održivost – samo lepu priču ili suštinsku promenu načina poslovanja? Ako bi bila samo lepa priča, onda moram reći da ta priča dolazi uz ne malu cenu – kako materijalnu, tako i cenu ukupne transformacije poslovnih procesa i načina rada. Održivost je reč za zajedničku borbu za opstanak planete. Ponosan sam što Coca-Cola HBC Srbija na domaćem tržištu uživa reputaciju inicijatora kad je održivo poslovanje posredi i što našim iskustvom dajemo zamajac razvoju održivih praksi. Svakako, svestan sam da ima onih koji neće verovati, koji će reći da korporacije ne mogu kredibilno da govore o održivosti. Stoga je moj odgovor: da, svaki biznis dolazi sa određenim uticajem na ljude i planetu. I da, svesna tog uticaja, naša generacija adresira ovo pitanje, transparentno govori o tome i spremna je da preuzme odgovornost za budućnost. Jedan od načina na koji adresirate taj uticaj je i obećanje da će Coca-Cola HBC grupacija do 2040. godine postići neto nultu emisiju gasova staklene bašte u celom lancu vrednosti. Može li kompanija to postići sama? Možemo mnogo toga, i to nećemo uraditi sami. Partnerstva su ključna, naročito ako znamo da se veliki procenat naših emisija generiše indirektno, u našem lancu vrednosti (kupci, dobavljači i sl). Mnogo toga smo već sada ostvarili i puno je posla u narednih 18 godina, što je, verujem, dovoljno vremena da ispunimo ovo obećanje dato prirodi. Coca-Cola HBC Srbija već dve godine u svojim punionicama u Zemunu i Surdulici koristi celokupnu električnu energiju iz obnovljivih izvora, a od nedavno je to slučaj i sa našom tek otvorenom punionicom u Neresnici, gde proizvodimo gaziranu vodu Rosa Homolje. Na obnovljive izvore je prešla i fabrika Bambi, koja je takođe deo naše porodice. U odnosu na 2007, zaključno sa prošlom godinom, smanjili smo ukupnu potrošnju energije po litru proizvedenog pića za čak 56, a potrošnju vode za 53,45odsto. Menjamo i vozni park, uvodeći takozvanu „zelenu flotu“ automobila sa manjim negativnim uticajem na klimu. Takođe prelazimo na energetski efikasnije rashladne uređaje. Svaka od ovih aktivnosti mali je doprinos boljoj budućnosti, ali ne smemo zaboraviti da je budućnost zajednička odgovornost, što je i glavna poruka našeg novog Izveštaja o održivom poslovanju. Svako bi trebalo da uradi svoj deo. Kao kompanija, uvek ste usmereni na rast i zadržavanje liderske pozicije. Kako naći balans između potrebe biznisa da raste i potrebe za održivošću? Integracijom te dve potrebe. Kako ja to vidim, treba da promislimo nove načine poslovanja, a inovacije se nameću kao odgovor. Ulažemo u nove kategorije, ambalažu i pakovanja koja su više eco-friendly, digitalizaciju, ali isto tako i nove proizvode, ukuse sa manje ili bez kalorija, manje porcije. Sve ovo nas menja, pokazujući nam da možemo u isto vreme kreirati i nove vrednosti za naše potrošače i kupce, akcionare, ali i našu planetu. Globalna recesija, kriza u Ukrajini, problemi sa snabdevanjem, pandemija. Kako dalje? Kroz snažnije povezivanje sa ljudima iz sopstvenih redova, njihovo osnaživanje i vrednovanje. Širimo mrežu partnera, u želji da budemo još bolji i održiviji, pa smo tako prva kompanija u Srbiji koja je osnovala ESG Savetodavni odbor, naše važne savetnike za razvoj održivih politika. Više od hiljadu naših zaposlenih, više od 35 hiljada kupaca, ali i milioni potrošača od nas očekuju ne samo najbolji proizvod, već da budemo pioniri promena. Stara indijanska poslovica kaže: „Ne nasleđujemo Zemlju od naših predaka, pozajmljujemo je od naše dece“. I zaista je tako, poslujemo svesni toga da održivost nema plan B.