Svet

Profitabilno prijateljstvo Mađarske i Kine: Može li Si da napravi evropskog giganta?

Politiko | 11. maj 2024 | 10:12
Profitabilno prijateljstvo Mađarske i Kine: Može li Si da napravi evropskog giganta?
TANJUG / AP / Vivien Cher Benko/Hungarian Prime Minister's Office/MTI

U otvorenom pismu Mađarskoj, koje više liči na ljubavno pismo nego na zvaničan stav vlade, kineski predsednik Si Đinping je prijateljstvo dve zemlje opisao kao "blago i bogato, poput Tokajskog vina". Koliko god da je slatko mađarsko vino, partnerstvo sa Kinom je ipak mnogo profitabilnije, kako politički, tako i ekonomski, piše Politiko, ističući da se Mađarska, uz pomoć Pekinga, polako pozicionira kao dominantan igrač u Evropi kada je reč o upotrebi električnih vozila.

Bez obzira na to što je Mađarska članica Evropske unije već 20 godina, premijer Viktor Orban ima bliže odnose sa Sijem nego sa kolegama iz bloka, kritikujući evropsku birokratiju i često odbacujući socijalne i imigracione planove, kao i kritiku Evropske unije zbog nazadovanja Mađarske u oblasti vladavine prava.

"Vidimo jedni druge kao prioritetne partnere", napisao je Si. "Zajedno smo prošli kroz teškoće i prkosili politici moći usred nestabilnih međunarodnih situacija".

Političko poklapanje je, između ostalog, vrlo isplativo, što govori i kinesko zasipanje Mađarske investicijama, pogotovo kada je reč o industriji električnih automobila i baterija.

Saradnja sa Kinom "ogromna prilika i mogućnost" za Mađarsku

Bliski odnosi Sija i Orbana prikazani su u punom sjaju ove nedelje kada je kineski predsednik posetio Budimpeštu. Istovremeno, istaknut je oštar kontrast u odnosu na početak njegove turneje kada je posetio francuskog predsednika Emanuela Makrona sa kojim je imao napet razgovor o trgovini i ratu u Ukrajini.

Kineski gigant električnih vozila BYD već je probio led u Evropi početkom izgradnje fabrike u Segedinu, koja bi trebalo da proizvede oko 200.000 automobila na godišnjem nivou, a očekuje se da će u Mađarskoj biti otvorena još jedna kineska fabrika za električna vozila koju u Pečuju gradi kompanija "Motori velikog zida".

Kineske firme su već uložile 16 milijardi evra u Mađarsku, čineći Kinu investitorom broj jedan, istakao je ministar spoljnih poslova Mađarske Peter Sijarto, dodavši da Budimpešta saradnju sa Pekingom vidi kao "ogromnu priliku i mogućnost".

Pored toga, zvaničnici dve zemlje su tokom Sijeve posete potpisali više od 16 bilateralnih sporazuma u različitim oblastima - od energetike, trgovine i finansija, preko poljoprivrede i turizma, do nauke kulture i medija. Očekuje se da će kineski automobili, preko Mađarske, imati direktan prolaz ka evropskom tržištu, uprkos tome što Evropska komisija planira da objavi rezultate istraživanja protiv subvencionisanja kineskih električnih automobila, dodajući nove dažbine na njihovu proizvodnju.

TANJUG / AP / Szilard Koszticsak (SUB)
TANJUG / AP / Szilard Koszticsak (SUB)

Takse, za koje se očekuje da budu između 15 i 30 odsto, verovatno nisu dovoljne da odvuku kineske proizvođače, pogotovo velike igrače poput BYD koji mogu da proizvedu automobile po relativno niskoj ceni, zahvaljujući robustnom lancu snabdevanja.

"Trenutno imaju poprilično visoke marže u Evropi, do 30 odsto, koje bi skinule dobar deo profita ovih kompanija, ali bi opet postojala neka zarade", kaže Kami Bulenoa iz istraživačke firme Rodijum grupa.

Fabrike BYD i GWM-a mogle bi da počnu sa radom već za godinu do dve, što znači da Evropska unija ima ograničen prostor za uvođenje novih taksi.

Gigant novih tehnologija

"Ulizivanje" Kini će se isplatiti Mađarskoj, koja je već postala jedan od lidera u proizvodnji automobila u Evropskoj uniji, navodi Politiko.

"Strategija Mađarske je da postane svetski centar za proizvodnju električnih baterija", kaže Agnes Sunomar, istraživač analitičke firme Kineski posmatrači Centralne i Istočne Evrope. Kineska firma, CATL, najveći svetski proizvođač baterija, uložio je više od sedam milijardi evra u fabriku baterija od 100 gigavata u Debrecinu.

"Zeleni projekti u Mađarskoj predstavljaće ogroman skok u globalnoj ekspanziji CATL-a", rekao je osnivač kompanije Robin Ceng. Nove fabrike su politička i ekonomska pobeda Orbana, koja je došla nakon udvaranju Siju, međutim mađarski premijer suočava sa domaćom javnosti, koja je uplašena da bi nove fabrike mogle da zagade izvore vode i nanesu štete životnoj sredini.

"Ljudi iz Debrecina su veoma nezadovoljni ovom odlukom i protesti su već u jeku", kaže Sunomar. Dodaje da građani veruju da će nova fabrika biti štetna po životnu sredinu. "Sam proces proizvodnje zagađuje vodu i vazduh", ističe on.

Za sada, protesti nisu uspeli da zaustave Orbanovu želju za kineskim novcem. Mađarska predvodi regionalni trend saradnje sa Pekingom. Ostale države Centralne Evrope, u međuvremenu, udaljavaju se od Kine, izvlačeći se iz "17+1" inicijative, zbog savezništva sa Moskvom kada je reč o ratu u Ukrajini.