Arhiva

Stop porno

Vesna Knežević Ćosić | 20. septembar 2023 | 01:00
Stop porno

Foto shutterstock

Kompanija Gugl je ukinula porno branši da se oglašava preko njegovog servisa AdWords, s kojim je moguće ciljano reklamiranje robe i usluga. Prošlonedeljna odluka najvećeg pretraživača da zabrani reklamiranje industriji seksa i odrekne se milijardi klikova kojima kaplju pare sigurno nije bila laka, jer pornografski sajtovi čine 12 odsto svih internet-prezentacija, a 25 odsto svih pretraživanja na internetu se odnosi na porno sadržaje.

Servis AdWords radi izuzetno jednostavno. Kompanija izabere ključne reči (u ovom slučaju opscene), koje kada ih onlajn korisnik otkuca dok pretražuje ili pristupa nekom veb-mestu koje ih sadrži, aktiviraju pojavljivanje oglasa. Ili, kako kaže Gugl, AdWords dovodi klijente koji su zainteresovani za vaš proizvod/uslugu na vaša vrata, a cela stvar je besplatna, odnosno plaća se klikovima. Ovo besplatno treba shvatiti uslovno, jer kako kaže Matijas Dufner, predsednik nemačkog medijskog koncerna Axel Springer, Gugl nikad nije besplatan, svi mi plaćamo i svojim podacima.

Bilo kako bilo, veliki pretraživač je ovim potezom sigurno vrlo oneraspoložio moćnu porno industriju, zadavši joj ozbiljan udarac. Pojedini mediji uneli su i dodatnu zabunu brzopleto prenoseći da je Gugl zabranio pornografiju na internetu, što nije tačno. Tako je Daily Dot, vodeći magazin koji pokriva internet teme, odvalio da su zbog ove Guglove odluke ljubitelji pornografije pohrlili na Bing u stadima, što je jadan pokušaj guranja Majkrosoftovog pretraživača na račun Gugla (Bing zahvata tek par procenata od globalnog pretraživačkog kolača).

Istini za volju, porno sajtovi su i dalje tamo gde su i bili, živi i zdravi. Da li će ih i u budućnosti posećivati 72 odsto muškaraca i 28 odsto žena kao sada, ili će Guglova odluka da ukine vidljivost pornografiji, čiji je lavovski deo uvezan s kriminalom, nešto promeniti u ponašanju korisnika, od kojih su mnogi postali zavisnici, ostaje da se vidi. Dosadašnja statistika je zastrašujuća, jer mesečni pornografski download čini čak 35 odsto svih skidanja s interneta.

Inače, Guglova odluka da porno hobotnici skrati krake gurajući je u mrak, nije počistila i soft varijante, poput striptiz klubova i veb-okupljališta za erotsko upoznavanje, koji i dalje mogu da se oglašavaju. Zanimljivo je i da su mnogobrojni korisnici zabave za odrasle iskreno odahnuli, jer servis AdWords ima gadan običaj da nametljivo izlazi u susret virtuelnoj porno klijenteli, tako što pedantno ređa oglase na omiljene teme u rezultate pretraživanja i na spoljašnje veb-strane, razotkrivajući tako ono što većina pornofila krije kao zmija noge, da su adikti.
Ili, kako kaže Voja Gašić, urednik srpskog izdanja nemačkog magazina za telekomunikacije Connect: Svi samo ćute i gledaju. Naravno, ako nisu zavisnici od Fejsbuka, pred kojim je pornografija posrnula još 2011. kada su je onlajn društvene mreže prešišale u posećenosti.