19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Najnovije prozno ostvarenje Radovana Belog Markovića šesti je po redu beočug neformalnog romanesknog ciklusa koji bi se mogao imenovati kao palanački roman-reka iliti srbijanska malovaroška saga modernoga doba. Poput „Lajkovačke pruge” (1997), „Limunacije u Ćelijama” (2000), „Poslednje ruže Kolubare” (2001), „Kneza Miškina u Belom Valjevu” (2002) i „Devet belih oblaka” (2003), dakle, i „Orkestar na pedale” osobena je fikcionalna povesnica kolubarskog kraja u relativno širokom hronološkom rasponu nastupanja novih vremena i svega onoga što ona sobom nose.
Čitani na ovaj način, Markovićevi romani uvršćuju se izvan glavnog toka, pretežno centripetalno-velegradski orijentisanog srpskog pripovedaštva, kao savremeni izdanak one bočne struje čiji su međaši Sremac i Uskoković, s jedne, odnosno Nastasijević i Isidora Sekulić, s druge strane. Pa ipak, po epskom zamahu i poetici pretapanja stvarnosne i knjiške, istoriografske i beletrističke inspiracije – najvidljivije možda baš u „Orkestru na pedale” – pripovedna uobrazilja autora ovog razlivenog kolubarskog romana-reke ponajpre se, čini se, obazire za zlatnorunovskom koncepcijom Pekićeve višetomno razgranate povesti roda NJegovan-Turjaških. A upravo ova perspektiva razumevanja otvara pogled i na vrline i na nedostatke interesantnog artističkog poduhvata Belog Markovića.
Kao što, naime, pokazuje i najnovija burleskna povest o doktoru Suboti, upravniku „valjevske Lude kuće”, i njegovom traganju – na tek ovlašan način najavljenom još u „Poslednjoj ruži Kolubare” – za duhom prošlosti i duhom savremenosti provincije i velikog sveta u istom pripovednom paketu, Beli Marković, reklo bi se, ipak sledi spontanu i provizornu, a ne plansku ili sistematsku zamisao u ispisivanju svog malovaroškog ciklusa romana. To znači da čitalac, bar sudeći po dosadašnjim naslovima, teško može očekivati pekićevsku ili prustovsku završnicu koja bi smisaono i strukturalno zaokruženo objedinila sve pojedinačne članove, i to uprkos tematskom nadovezivanju na velika, civilizacijski dijagnostička dela evropskog modernizma, kakav je Manov „Čarobni breg”, u ovom slučaju. Odsustvo sveobuhvatne pripovedne discipline, a možda i vizije, nadomešteno je, s druge strane, kompozicionom preglednošću i predvidljivošću koja ovoga puta za posledicu ima povlačenje u drugi plan egzibicionističke figure naratora NJeiss-Markovitcha i ustupanje tekstualnog prostora pravilno smenjujućim „kutijama”, pismima, opservacijama, sentencijama i drugim izražajnim bravurama elokventno-logoreičnoga dr Subote.
„Orkestar na pedale” je, prema tome, nehotično-kompulzivni roman bez romana našeg doba, knjiga velikoga, „barokno” razbokorenog brbljanja na „samohodni” pogon, kroz koje na simboličan način, moglo bi se reći, i sa karakterističnim zakašnjenjem progovara istorijski usud malovaroškog življa i malograđanstva uopšte. Jer psihološka monotonija te svojevrsna metafizička čamotinja i (is)praznost kojom odišu verbalni nanosi ovog štiva mogu se, odista, razumevati i kao na svoj način slikovit, artificijelno doteran izraz suštinski amorfnog duha istorijske palanke u nestajanju. Krećući se u rasponu od slavenoserbske i sterijanske, do krležijanske i kišovske fraze, od narodskog jezičkog „makaronizma” do parodije ekskluzivnih, (pseudo)učenih književnih manira, Beli Marković ispisuje tako i ovaj put svoj protivrečni i visokostilizovani omaž i memento palanačkom svetu.
Suštinski paradoks tog zamašnog proznog preduzeća, čiji je „Orkestar na pedale” zasad poslednji i – nakon „Lajkovačke pruge” – jedan od najpristupačnijih delova, dolazi od epohalnog zjapa ili mimoilaženja između sveprisutnog duha čaršije i autorovog artističkog postupka. „Realistički duh je sveti duh palanke”, veli Radomir Konstantinović u svojoj poznatoj studiji o filosofiji palanke, sažimajući malograđansku fascinaciju ovekovečavanjem stvarnosti kao u sebe zatvorenog i nedodirljivo pasivnog trajanja. Nadahnjujući se pasatističkim duhom palanke kao neotklonjivo rodnim obeležjem i u isti mah mu se već postmodernistički eklektično i nadideološki superiorno izrugujući u njegovom trajnom (ne)razumevanju duha modernih vremena, Radovan Beli Marković upustio se zapravo u gotovo nemoguću misiju oblikovanja jedne višestruke, protežno repetitivne knjige koja bi iz središta same trivijalnosti i sive zone prosečnosti vazda trebalo da obnavlja podsticaje za savremeno samosvesnu pripovednu invenciju i energiju problematizovanja tako ustrojenoga i prikazanoga sveta. Stoga ovaj roman, kao i njegove prethodnike, možda valja i čitati u ključu paradoksa, što će reći kao podvižničko „okretanje pedala” unatrag, u cilju izmamljivanja neponovljive melodije koja bi bila rekvijem i šlager sezone u isti mah.
20.05.
2024.
Zahtev glavnog tužioca MKS-a razmotriće veće sudija Međunarodnog krivičnog suda
20.05.
2024.
Po Kurtijevom nalogu, policija je upala u sve ekspoziture u sve četiri opštine na severu Kosova, kaže Petar Petković
20.05.
2024.
Helikopter je nestao u gustoj magli u nedelju popodne, a potraga je bila otežana vremenskim uslovima i nepristupačnim terenom.
15.05.
2024.
Kineski predsednik otišao je iz Srbije, ostavivši nam Sporazum o slobodnoj trgovini i još tridesetak ugovora u crvenom kožnom povezu.
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi