Arhiva

Bez granica i odrednica

Dragan Jovićević | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 24. oktobar 2018 | 15:47
Prošlogodišnje izdanje Beogradskog džez festivala sa sloganom „DŽez vizije” bilo je umetnički najsmelije od njegovog obnavljanja 2005. godine, sa selekcijom koja je predstavila niz ne samo najznačajnijih, nego i najinovativnijih savremenih svetskih džezera. Ove godine ambicija Festivala jeste da napravi korak dalje, jer je i džez otišao dalje – u 21. veku on više ne priznaje ni žanrovske ni geografske odrednice. Shodno tome, kao logičan, slogan se nametnuo gotovo sam – džez „bez granica”! Globalizovana džez scena danas je smelija, zabavnija i raznolikija nego ikad. Tokom pet festivalskih dana, sa tradicionalnim duplim koncertnim programom svake večeri, nastupiće više od dvadeset sastava i solista iz celog sveta. Tražeći tako, po različitim krajevima sveta, novine koje džez muzičari donose, stigli smo do Bena Vendela i Jun Sun Na. On je mladi kanadsko-američki saksofonista, najpoznatiji po radu sa grupom Kneebody, kao i drugim poznatim džezerima. Ona je južnokorejska džez pevačica, školovana u Parizu, koja se proslavila specifičnim obradama bisera DŽimija Hendriksa, DŽoni Mičel, Pola Sajmona i Lua Rida, između ostalih. On na Beogradskom džez festivalu nastupa u četvrtak 25. oktobra i tom prilikom će izvesti muziku iz svog projekta The Seasons i nove numere. Ona je na programu 28. oktobra u Kombank dvorani i deo njenog nastupa je sa poslednjeg albuma She moves on. „Slično i mojim prethodnim turnejama i u Beogradu će biti sličan koncertni okvir, ali to su pesme koje menjam u izvedbi iz večeri u veče. Volim da održavam dinamiku tokom nastupa, da se krećem od sporih pesama ka bržem tempu. Među onima koje su tihe, verovatno ću pevati neku korejsku pesmu ili neku francusku“, kaže Jun Sun Na za NIN, uoči dolaska u Beograd. A projekat The Seasons Bena Vendela zapravo je nadahnut istoimenim ciklusom klavirskih komada Čajkovskog. I on i ona, izgleda, pristupaju vrlo originalno i osobeno muzici koju izvode. Ali šta je njihova generacija progovorila načelno o džezu danas, a šta oni lično: „DŽez je muzika koju džez muzičari izvode u vremenu u kome žive“, veli Vendel. „Moja generacija je odrasla sa rođenjem hip-hopa, modernim zvucima elektro densa i interneta. Mislim da su ove stvari uticale na muziku i dovele do toga da se zapravo `granice` između žanrova prebrišu“. „Mnogi muzičari su, naravno, ostavili trag u istoriji džez muzike“, nadovezuje se Jun. „Neki su razvili potpuno nov pristup originalnom projektu; njihov je, bez sumnje, ogroman doprinos nasleđu džeza. Esencija džeza je u istraživanju, dubokom uranjanju, inovaciji, dok je sa druge strane džez ukorenjen u tradiciji i improvizaciji. Svaka generacija brine o svom nasleđu dok je sa druge strane inspiriše vreme u kojem živi. Iznad toga, imam osećaj da ima sve više džezerki i džezera širom sveta. Gde god da odem, otkrijem nove džez spotove, trendove po kojima se džez meša sa drugim vrstama i oblicima muzike. Naravno, ovaj fenomen mešanja već postoji odranije, ali sve je osetniji sa globalizacijom. Mislim da je to trag moje generacije u džez muzici.“ S druge strane, ni on ni ona nisu sigurni šta je njihov lični doprinos džezu: „Volela bih da sam donela nešto novo džez muzici, ali ne bih sa sigurnošću mogla da kažem šta bi to bilo. Zasad, džez je meni dao sve. Ja samo ponizno doprinosim onim što ja jesam i onim što ja radim, kao i svaki džezer. Svi mi doprinosimo jednom velikom ansamblu različitosti i umetničkih izvedbi. Ukoliko uspem da zadovoljim moju publiku, već sam time zadovoljna!“, kaže Jun, dok je Vendelu bilo nemoguće da odgovori na to pitanje: „Ali siguran sam da sam doneo svoje viđenje ove muzike svetu, što je izazvalo jedan valoviti efekat koji je uticao na muzičare oko mene“. I jedan i drugi spominju vreme današnjice, kao bitan uticaj na sam razvoj džeza. Kakav je zapravo uticaj džeza na svet u kome živimo? „Neki sociolog bi bio kvalifikovaniji da odgovori na to pitanje“, smeje se Jun i dodaje: „Mislim da je uloga džeza danas ista ona koja se razvija od njegovog nastanka, od pre više od sto godina, u svom edukativnom okruženju, društvenom, umetničkom i zabavnom. To je jedan poseban jezik, koji vam omogućava da se izrazite izvan svih granica, koje god da su“. Sa time se slaže i Vendel: „DŽez predstavlja umetničku formu koja je iznad rase, pola i kulture. To je muzika zajednice i jedna jedina vrsta muzike koja se na isti način izvodi u čitavom svetu, bez obzira na granice ili različitosti društva. To je muzika koja pokazuje put do bolje budućnosti za svet kroz zajedništvo i saradnju.“ Vendel je za svaki mesec u godini snimio po jedan video sa različitim džezerima, a dvojica od njih, gitarista Gilad Hekselman i basista Met Bruer članovi su njegovog koncertnog Seasons Banda. Na pitanje ko je njegova publika i ko je publika džeza danas, Vendel kaže da je džez publika najrazličitija moguća. „To su ljudi svih generacija, uključujući mnoge mlade koje je uvek sjajno videti!“ Jun Sun Na međutim mislim da publiku džeza ipak čine ozbiljniji ljudi, spremni da promisle o onome što čuju i da doprinesu muzici svojom reakcijom. „Ima mnogo projekata i trendova u ovoj vrsti muzike, koji nas uvek iznenade i kad se najmanje nadamo. Muzičari nastupaju u različitim kontekstima, sa partnerima koji se promene od jednog projekta do drugog, od koncerta do koncerta. Mislim da publika džeza to voli i da voli da te promene istražuje“. Ben Vendel je dosad nagrađen brojnim priznanjima i nominacijama, dok je Jun Sun Na dobitnica nagrade Eho za najbolju svetsku džez pevačicu. Međutim, oboje su vrlo skromni kada su nagrade u pitanju: „Uvek sam se obradovao kada bih primao nagrade, ali ja iz drugih razloga pišem muziku. Ona je moj put. Tako da nagrade ne utiču posebno na mene, ali verovatno je da pomažu da se o mojoj muzici poveća svest u svetu.“ „Bila sam počastvovana i dirnuta kad god sam dobijala nagrade“, nadovezuje se Jun. „Bilo je to veliko ohrabrenje na mom putu. I to me je podstaklo da nastavim dalje a da ne izgubim iz vida ono što sam dotad postigla. Jednom kada dobijete nagrade i kada osetite tu sreću koja uz nagradu ide, preostaje vam samo da se vratite na posao, da se preispitate i da pokušate da budete još bolji. I samo tako se svakog dana osećam kao apsolutni početnik“, kaže ona. Sudeći po njima i po programu ovogodišnjeg Beogradskog džez festivala, ovi zvuci se nezaustavljivo šire i sve ozbiljnije doživljavaju svuda po ovoj sve umreženijoj planeti.