Промени језик   Sitemap   Верзија за штампу   03.12.2023. 07:30
 НАСЛОВНА    АРХИВА    НИН ДИЈАЛОГ    САДРЖАЈ      ПРЕТПЛАТА    E-ПРОДАЈА 
 
Алт-кантри у Србији
Сигурна кућа за сневаче

Потреба за плакањем и индивидуални погледи на свет који красе актуелни музички поджанр, нашли су идеално упориште код домаће публике



На почетку приче о постојаној овдашњој фасцинацији алт-кантријем, нужно је сачинити инстант-инвентар онога чиме смо овде у прилици да баратамо. Дакле, овде имамо чак два директна повода, једну очигледну истину и један срећан исход. Као директни поводи могу да послуже веома успео и упечатљив наступ Ане Ћурчин у пуној сали Американа београдског Дома омладине пре неколико дана и недавна појава спота за нумеру Time, плод сарадње београдског бенда Stray Dogg и значајног аутора и на пољу алтернативног кантрија Девендре Барнхарта. Очита истина би се односила на неопходност прихватања чињеница да је поменута фасцинација већ поодавно задобила контуре истинске љубави. А сугерисани срећан исход се огледа у чињеници да је на досадашњем узорку овај спој изродио довољно занимљивих нота и радова. Сам појам алт-кантрија је, терминолошки гледано, прилично варљива категорија, јер у себи спаја све оне деривате који изналазе упадљиву косину у односу на традиционалистички схваћен кантри-звук, а све то уз упадљиву свест о времену у ком та косина настаје и уз ослањање не на нужно сродне, али довољно блиске поджанрове гитарске музике садашњице. Тако стоје ствари по питању брзопотезне, а циљано што свеобухватније дефиниције ове гране музике, која упорно измиче прецизној и строгој лексици и терминологији. Готово неизоставно у сваку причу о алт-кантрију уплиће се још неодређенији и знатно шире схваћен појам Американе, као једног од најважнијих постулата алт-кантри погледа на музички свет.

АМЕРИКАНА
Извесна терминолошка нелагода стоји, а Душан Страјић, члан помињаног бенда Stray Dogg, овако појашњава властити доживљај алт-кантрија: „То је веома широк појам, који би за мене представљао музику која се заснива на коренима америчке музике, америчком фолку, кантрију, или блузу. Мешањем утицаја ових жанрова, њихових ритмова и сензибилитета, настаје појам Американе. Кантри и блуз, базирани су на стандардима  по којим их је лако и сврстати и препознати, и то је главна разлика у односу на Американу код које не постоји уобичајен музички стандард, што јој даје одређену ширину, али можда и безличност, због које Американа и не може бити проглашена музичким жанром“.

Са друге стране, Иван Лончаревић, спортски новинар и водитељ радио-емисије Поп депресија, те неуморни и верзирани популаризатор алт-кантрија на овим просторима и организатор неколицине значајних концерата америчких алт-кантри ведета у Србији, овако одговара на исто питање: „Американа је за мене оно што је амерички сан могао да буде да су га сањали неки други људи. Мешавина добрих људи, идеја, хране, пића, музике, филмова и књига. Утопија која се базира на америчкој традицији и историји и која дозвољава да је свако тумачи како хоће. Американа као `музички жанр` је измишљотина доконих новинара, у мом свету `Американа` су подједнако и Kanye West и Wilco или Jay-Z и The Black Keys“.

Што се тиче онога што алт-кантри баштини из кантрија, најлакше уочљиви су управо мотиви на пољу атмосфере и лирике, попут наглашене меланхолије, питања сагрешења и евентуалног искупљења, непостојаности и првенствено мотив (не)могућности повратка кући. Чини се да би управо ово последњепоменуто могло да послужи као најзгоднија и најуверљивија тачка споја између америчког алт-кантрија и поклоника које он има у Србији. Наиме, на нивоу општости и осећања, запитаност над далекосежним утицајима доживљеног на оно што тек следи и са чим се ваља изборити, оставља утисак довољно уверљивог оправдања за ту споро тињајућу, али приметну опчињеност овдашњих поп-конзумената оним што представља саму бит алт-кантрија и оним што ударна имена овог поджанра нуде.

ДОЖИВЉАЈ
Појашњење се мора тражити изразито на плану личног доживљаја. Оно што је Рајан Адамс, један од најгласовитијих и највољенијих аутора и извођача алт-кантрија, успутно означио као „a westerman’s need to cry“ (западњачка потреба за плакањем, у преводу), стога лако може бити лишена ове полазне географско-цивилизацијске одреднице. Поп-меланхолици широм планете ту и тамо осете потребу за плакањем или барем за музичким еквивалентима тог душевног стања, а корен се, као и најчешће, крије у индивидуалном поимању света ионако дубоко уроњеног у барем неки од појавних облика туге.

Упитан да прокоментарише могуће тачке споја Србије и алт-кантрија, Страјић одговара овим речима: „Мислим да је након цветања популарности електронске музике у прошлој деценији, као одговор дошла на ред опет акустична музика, која је у последњих пар година наново популарна. То се осетило и овде, па је почела да се развија сцена која се ослања на тај тренд, са неколико бендова који певају на енглеском, што је било довољно да се та музика сврста у Американу иако су неки од тих бендова ипак жанровски доста различити“. И Иван Лончаревић показује доста скепсе, те на исту тему примећује следеће: „Јер алт-кантри је сигурна кућа за ретке сневаче, недосањане снове од којих се, најчешће и насупрот ономе што нам казује здрав разум, не одустаје тек тако, поражене у фиктивним биткама, трагаоце за спокојем који им можда и не припада или можда напросто (повремене или сталне) меланхолике слабе на сетни и молски доживљај света по мустри узетој из северноамеричког кутка света“... 

По избору

Ако би се, систематичности ради, морала сачинити листа најважнијих алт-кантри аутора и извођача са наших простора, ту су Stray Dogg, On Tour, Wooden Ambulance, Ана Ћурчин, Ика, Lula Mae, па и The Mothership Orchestra и Rebel Star. Посебно је занимљив случај компилације Песме испод покривача, на којој је, по замисли Ивана Лончаревића и под покровитељством Поп Депресије, неколицина овдашњих аутора и извођача обрадила по једну песму по избору из репертоара алт-кантри ведета.



Зоран Јанковић



Share on Facebook 

Постојећи коментари (0)| Пошаљи коментар

Приступ за чланове
  Корисничко име
  Лозинка
 
  Запамти ме на овом рачунару
Постаните члан! Региструјте се овде
Изгубили сте Лозинку? Кликните овде
Мисли
bg

Ивица Дачић, премијер

Ја нисам веровао да ће ико икада тражити азил у Србији

Прочитајте све мисли
bg


 
Услови коришћења | Terms of use
eNIN iPad
НИН online
Copyright © 2006