Biznis klub Lifestyle

Zašto polovne luksuzne stvari vrede više od novih

NIN | 29. decembar 2023 | 10:50
Zašto polovne luksuzne stvari vrede više od novih
PROMO / Luxury Integrated

Zamislite svet u kojem prošlost susreće budućnost, gde klasična elegancija Hermes Kelly torbe ili vremenska preciznost Audemars Piguet sata, nakon decenija sa svojim prvim vlasnicima, i dalje osvaja srca novih ljubitelja luksuza. Ovo je realnost. Da li ste se ikada zapitali zašto su ovi prefinjeni, polovni luksuzni artikli ponekad čak privlačniji i isplativiji od njihovih novih pandana? Tržište second-hand luksuznih proizvoda, bogato dizajnerskom odećom, aksesoarima, torbama, satovima i nakitom, svake godine iznova iznenađuje javnost svojim rastom. Ovaj segment tržišta, koji slavi tradiciju i kvalitet, ne samo da privlači sofisticiranu klijentelu, već je na putu da nadmaši primarno tržište luksuznih proizvoda. ,,Očekujemo impresivnu godišnju stopu rasta od čak 12% do 2024", ističe Ivana Laković, vlasnica konsultantske kompanije i marketinške agencije ,,Luxury Integrated". Ova dinamika pokazuje da luksuz, zaista, nema rok trajanja, te da vreme može samo povećati vrednost i željenost ovih izuzetnih komada.

Dok je luksuz oduvek simbolizovao kvalitet i vrednost koja s vremenom samo raste, tek u nedavnim godinama doživljavamo značajan porast potražnje za polovnom luksuznom robom. Ova promena nije samo trend, već odražava duboke promene u stavovima potrošača i njihovoj sve većoj orijentaciji ka održivoj i etičkoj potrošnji, kao i prema principima cirkularne ekonomije. Svest o važnosti očuvanja okoline i odgovorne potrošnje raste. Ljudi su sve više svesni ne samo vrednosti i kvaliteta polovnih luksuznih proizvoda, već i njihove uloge u promovisanju ekološki održive alternative. Kupovina polovne luksuzne robe postaje pristupačna, ekološki prihvatljiva i, sve više, poželjna opcija u odnosu na kupovinu potpuno novih luksuznih artikala.

Za luksuzne brendove, ovo predstavlja ne samo izazov, već i veliku priliku. Postoji jasna potreba za strategijskim pozicioniranjem u ovom sektoru, kako bi se iskoristili potencijali koji se pružaju. Luksuzni brendovi sada imaju priliku da preusmere deo svog fokusa na tržište polovnih proizvoda, ne samo kao način za povećanje prihoda, već i kao sredstvo za promovisanje održivosti i etičke potrošnje.U eri gde potrošači sve više cene transparentnost, održivost i etičku proizvodnju, luksuzni brendovi koji uspeju da usklade svoje vrednosti i prakse sa ovim promenama ne samo da će zadobiti poštovanje i lojalnost kupaca, već će i ojačati svoju poziciju kao lideri u inovativnom i odgovornom pristupu luksuznoj potrošnji.

Brendovi su već pronašli nekoliko načina da unovče sekundarno tržište. Oscar de la Renta je podigao posebnu platformu Encore Oscar de la Renta za prodaju polovnih i remontovanih predmeta. Gucci je pokrenuo Vault, eksperimentalni sajt u okviru sajta koji kombinuje vintage Gucci proizvode, jednokratne saradnje i metaverzalne projekte. Alexander McQueen nudi da otkupi artikle u zamenu za kredit u prodavnici, a zatim ponovo prodaje artikle na Vestiaire Collective-u, gde je brend naveden kao profesionalni prodavac. Ali sve u svemu, preprodaja ostaje relativno neprimetna u okviru celokupnog iskustva brenda. To je delimično zato što su mišljenja i dalje podeljena o tome da li se polovni luksuz dopada ključnim potrošačima luksuza, kanibalizuje prodaju na primarnom tržištu ili privlači nove aspirante zrele za zapošljavanje. Za sada, strah da će kupovina polovnih luksuznih predmeta odvesti kupce od kupovine stvari iz prve ruke izgleda neosnovano. Prema nedavnom istraživanjima više od polovine kupaca polovnih luxury stvari je kupovalo proizvode i brendove koje nisu mogli da priušte nove. Ovo sugeriše da polovni proizvodi proširuju tržište za vrhunske brendove i mogu poslužiti kao potencijalna kapija za kupce prvi put. Poznato je takođe da sekundarno tržište zapravo može da stimuliše prodaju novih luksuznih proizvoda, jer potrošači često novac koji povrate od prodaje polovnih stvari investiraju u kupovinu novih proizvoda.Pored komercijalne logike, preprodaja takođe nudi brendovima priliku da poboljšaju svoje akreditive održivosti na tržištu koje je sve više ekološki. Čuvene torbe kao što su Hermes Kelly  ili Louis Vuitton x Supreme često menjaju vlasnika na second-hand tržištu. Tržište polovnih luksuzne robe poraslo je za neverovatnih 65% između 2017. i 2021. U stvari, raslo je pet puta brže od prodaje novih luksuznih proizvoda u istom periodu. Zaista, tržište polovnih luksuznih dobara cveta.

Zbog posledica globalne finansijske krize, porast preprodaje luksuznih proizvoda doveo je do pojave polovnih sajtova za ponovnu trgovinu luksuza, kao što su Vestiaire Collective i TheRealReal. Oba nude usluge autentifikacije. Sa uslugama provere autentičnosti i visokokvalitetnim slikama, ovi sajtovi su bili daleko od mutnih vintage prodavnica koje su nekada bile glavni distributeri polovnih luksuznih predmeta.  A poslednjih godina, obe ove kompanije su uspostavile komercijalne odnose sa luksuznim brendovima kao što su Alekander McQueen, Burberry i Stella McCartney. Popularne aplikacije za polovnu odeću su takođe široko dostupne svima za kupovinu. Neki od njih su Poshmark, Depop, Grailed i Vinted. Ove aplikacije omogućavaju korisnicima da kreiraju profil gde mogu da prodaju sopstvene artikle. Predmeti koje prodaju moraju imati detalje o veličini, stanju i brendu. Oni takođe omogućavaju korisnicima da odlučuju o ceni artikala. Zanimljivo, kupcima i korisnicima je takođe dozvoljeno da pregovaraju o ceni.

U međuvremenu, Gucci – pod etiketom Vault – ulazi u eksperimentalniju zonu u kojoj prodaju različite vintage Gucci proizvode, saradnje i metaverzalne projekte. Alekander McQueen nudi da otkupi artikle u zamenu za kredite u prodavnici, a zatim ih ponovo prodaje na Vestiaire Collective. Međutim, imaćemo na umu da su predmeti za preprodaju još uvek pod okriljem neupadljive prodaje u okviru opšteg iskustva brenda. Ovo je delimično zato što je mišljenje još uvek podeljeno o tome da li se polovni luksuz dopada postojećim potrošačima luksuza – primarnom ciljnom tržištu – ili umesto toga privlači nove ambiciozne kupce. Čini se da sve u svemu, postoji bojazan da bi tržište polovnih luksuza moglo odvući kupce od kupovine stvari iz prve ruke. Međutim, čini se da je ovo zapažanje neosnovano. Istraživanje koje je sprovela Boston Consulting Group (BCG) pokazalo je da je 71% kupaca polovnih stvari sklono kupovini proizvoda brendova koje ne mogu da priušte nove. Dakle, to zapravo širi tržište za vrhunske brendove i otvara vrata za kupce prvi put. Potrošače polovne robe posebno su zainteresovani za već omiljene artikle brendova kao što su Hermes, Louis Vuitton, Chanel i Gucci. Istraživanja su pokazala da rabljena roba koja se prodaje sa sniženjima zapravo proširuje tržište luksuzne robe i pruža pristupačniju ulaznu vrijednost.

Kako se tržište second-hand luksuznih proizvoda širi, s velikim interesovanjem očekujemo da vidimo kako će se odvijati njegov uticaj na potrošačke navike, strategije brendova, i na šire društveno-ekonomske trendove. Ovaj sektor ne samo da pruža pristupačne opcije za ljubitelje luksuza, već i promoviše održivost i etičku potrošnju, što je od suštinskog značaja u današnjem svetu.